شهرستان سمیرم در جنوب استان اصفهان واقع شده و از قطب‌های توریستی استان می‌باشد. قدمت سمیرم به 700 سال قبل از میلاد مسیح بر می‌گردد، برخی قدمت سمیرم را بسیار بیشتر از این می‌دانند. شهرستان سمیرم از نظر منابع آبی و طبیعی بهترین شهرستان استان اصفهان محسوب می‌شود. سمیرم رتبه اول تولید سیب مرغوب در کشور را دارا می‌باشد.
کد خبر: ۱۰۶۲۸۲۹
سمیرم ، سرزمین آسیاب‌های‌آبی

به گزارش جام جم آنلاین، سابقه تاریخی شهرنشینی سمیرم به دورة هخامنشیان بر می‌گردد در جنوب سمیرم مزرعه‌ای به نام کوره وجود دارد که اکنون خرابه‌هایی از خانه‌ها و حتی حمام در آن به جا مانده است و این دلیل بر شهر بودن سمیرم در آن زمان می‌باشد. به نظر می‌رسد که نام سمیرم از زمیران، سمیران یا شمیران گرفته شده باشد، شم یا سم به معنای سرد رام به معنای مکان، که به مرور زمان به سمیرم تبدیل شده است.

جاذبه های گردشگری

آبشار سمیرم

آبشار سمیرم در 4 کیلومتری شرق سمیرم و در اعماق تنگه‌ای به همین نام با دیواره‌های سنگی واقع شده است و آبشار زیبایی می‌باشد که به همراه طبیعت سبز آن و محیط کوهستانی اطراف آبشار، خصوصاً در بهار و تابستان گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌نماید.

آبشار سمیرم نود و یکمین اثر طبیعی است که توسط سازمان میراث فرهنگی در 20 بهمن 1389 در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت.

پارک دریاچه

پارک دریاچه سمیرم یکی مراکز زیبای گردشگری این شهرستان است که به خاطر فضای سرسبز و زیبایش گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.

آبشار بی بی سیدان

بی بی سیدان نام روستایی است در 30 کیلومتری شهر سمیرم در استان اصفهان که رودخانه ای زیبا به همین نام از نزدیکی آن عبور می کند. این آبشار در کنار رودخانه سمیرم در ورودی تنگه ای واقع شده. این رودخانه با آب بسیار زلال و نیلگون خود، با عبوراز دل تنگه های صخره ای بلند، به همراه چشمه هایی بسیار زیبا که در طول مسیر به آن می پیوندند و مناظری بسیار دیدنی و چشم نواز می آفریند. نکته قابل توجه این آبشار دره ای هست که می توان از آن به چشمه ناز ونک سیمیرم رسید ودر طی کردن این مسیر طبیعت می توانید مشاهده کنید.

چشمه ناز ونک

چشمه ناز ونک یکی از پر بازدید ترین جاذبه های منطقه است که در فاصله 175 کیلومتری جنوب استان و 33 کیلومتری جنوب غربی شهرستان سمیرم قرار دارد.

ونک شهری است در بخش مرکزی شهرستان سمیرم استان اصفهان در 190 کیلومتری اصفهان و در 33 کیلومتری شهرستان سمیرم قراردارد دارای آب و هوای معتدل کوهستانی است.

آبشار آب ملخ

آبشار آب ملخ از جمله آبشارهای استان اصفهان است که در شهرستان سمیرم واقع شده‌است. موقعیت آبشار در 60 کیلومتری شهر سمیرم و در مجارورت روستای آب ملخ قرار دارد.وجه تسمیه نام آبشار به این خاطر است که ترکیبات خاصی در آب آن وجود دارد که موجب از بین رفتن ملخ‌های مهاجم می‌شود. وجود این ترکیبات باعث شده تا از آب آبشار به عنوان یک آفتکش طبیعی برای آبیاری مزارع استفاه شود.نام دیگر این آبشار، تخت سلیمان است و به خاطر سنگی که مانند پل دو طرف دره را به یکدیگر متصل کرده این نام به آبشار نسبت داده شده‌است.آبشار آب ملخ یکی از زیباترین آبشارهای ایران است. رودخانه ی پرجوش و زیبای ماربر، کوه های بلند دنا، چشمه های فراوان و پرآب، هم جواری رودخانه و جنگل، هوای مطبوع و فضای آرام بخش و دلپذیر، آبشار را به مکانی مناسب برای گردشگری و گذران اوقات فراغت تبدیل کرده است. بهترین زمان بازدید از آبشار آب ملخ فصل‌های بهار و تابستان است.

سد حنا

دریاچه سد حنا در 30 کیلومتری شهرستان سمیرم و 190 کیلومتری جنوب شرق اصفهان واقع شده است. مساحت این دریاچه در طول سال متفاوت است (بین 520 هکتار در مهر ماه تا 890 هکتار در اسفند ماه). عمق این دریاچه نیز متغیر بوده و از 2 تا 30 متر در نوسان است. تاکنون در دریاچه سد حنا 7 گونه ماهی استخوانی بومی و 2 گونه ماهی پرورشی شناسایی شده‌اند.سد حنا در سال 1373 خورشیدی بر روی رودخانه‌ای به همین نام از سرشاخه‌های رودخانه کارون توسط وزارت نیرو احداث شد. ظرفیت مخزن سد 50 میلیون مترمکعب، طول تاج آن حدود 254 متر، عرض آن 10 متر و ارتفاع سد 35 متر می‌باشد. هدف از احداث این سد جلوگیری از هدر رفتن آب رودخانه حنا و تأمین آب برای فعالیت‌های کشاورزی در اراضی حنا بوده است.ایجاد دریاچه حنا و تقویت پوشش گیاهی منطقه حاشیه دریاچه سبب تجمع پرندگان و ایجاد محیط مناسبی برای زیست و تکثیر انواع حشرات و جانوران و افزایش غنای گونه‌ای و پتانسیل‌های زیستی، اقلیمی و هیدرولوژیکی منطقه گردیده و در مجموع چشم‌انداز طبیعی، زیبا و تفرجگاهی دلپذیر را به وجود آورده است.

چالقفا

چالقفا کوهی است که دشتی زیبا و سبز بربالای آن قرار دارد و در گذشته یکی از مهم ترین شکار گاه های سمیرم بوده که متاسفانه به علت شکار بی رویه حیات جانوران در آن بسیار محدود شده، ولی باز هم حیوانات وحشی مثل خرس، گرگ، شغال و حتی پلنگ در کوه های آن نواحی دیده شده است .

این طبیعت زیبا که همچون تکه ای از بهشت است دارای درختان سرو کوهی و دیوار ه های سنگی و صخره های بلند و کوهستانی است که در زمستان بسیار سرد و بهار و تابستانی همیشه خنک داره چشمه های متعددی در این منطقه جاریست البته از مناطق گردشگری سمیرم فقط همین چند جاذبه گردشگری نیست بلکه غار پلنگ سمیرم،غار چهل ستون،غار شاه آباد ،سد کمانه و.... از دیگر مناطق گردشگری این شهر به حساب می آیند.

جاذبه‌های تاریخی

تقرچه

تقرچه به علت بافت طبیعی و صخره ای و وجود آبشارهای فصلی و مسیر رودخانه هاپوشش گیاهی مناسب وجود کنده ها ( دخمه های تاریخی و باستانی) همچنین آثار بجا مانده از آسیابهای آبی قدیمی و چشم انداز بسیار زیبای سمت جنوب و دیده شدن قله های پوشیده از برف دنا هر گردشگری را به وجد می آورد.از ویژگیهای دیگر منطقه این است که آثار وبقایای دژ مهم سمیرم در زمان دیلمیان در آنجاستنارین قلعه سمیرم از دیر باز مورد توجه بوده است و قرار گرفتن ساختمان های مسکونی در مرتفع ترین قسمت این منطقه منظره بسیار عجیبی را پیش روی هر بیننده قرار می دهد.

محوطه تاریخی مدرسه سمیرم

محوطه تاریخی مدرسه اتابکی در مرکز شهر سمیرم پارک کوهستانی تقرچه در همجواری مسجد و حمام خانعلی واقع شده است.

از دوره اتابکان فارس و استیلای آنان در شهر سمیرم نیز آثاری وجود داشته از جمله ، مدرسه علمیه، شبستان و کتابخانه و محله ای به نام اتابکی که در مرکز شهر بوده است. منافذ ورودی شبستان ها به دلیل تخریب آن نواحی بسته شده و مدرسه و کتابخانه آن نیز معدوم شده و از بین رفته است ولی محدوده جنوبی آنجا که تا چند سال پیش محلی برای برگزاری تعزیه خوانی انتخاب شده بود در شمال محدوده باغ ملکی و در جنوب پارک تفریحی تقرچه با نام زیر مدرسه معروف و شناخته شده است.

در این محدوده از سمیرم ، بیش تر تاریخ سمیرم رقم خورده است، وجود نارین قلعه یا قلعه ی وهانزاد که یاقوت حمویی از آن یاد می کند وجود آتشگاه قدیمی ، بندوزیربند ، وجود قدمگاه شاهچراغی و وجود آبشارهای فصلی و آسیاب های آبی در آن محدوده ، بازگو کننده قسمتی از تاریخ سمیرم از زمان زرتشتیان تاکنون می باشد.

باغ های سیب سمیرم

سیب درختی یکی از مهمترین محصولات باغی شهرستان سمیرم می باشد و در چنددهه ی اخیر اقتصاد منطقه متکی به تولید این محصول است.

طبق مطالعات انجام شده73در صد از درآمد ناخالص محصولات آبی شهرستان به سیب درختی اختصاص دارد.

وجود درختان وحشی سیب در کوه آلمالو«کوه سیب خیز»واقع در شمال روستای ورق از دهستان وردشتِ سمیرم را می توان یکی از نشانه های قدمت استعداد باالقوه پرورش و تولید سیب در این شهرستان دانست به همین دلیل عده ای از صاحب نظران معتقدند چون شهرستان سمیرم استعداد پرورش سیب را داشته و مقدار از آن را به بیرون از شهر برای فروش می فرستادند این شهر به سیب بیرون معروف است که به مرور زمان و کثرت استعمال سیمیرون و در نهایت به سمیرم معروف شده است.

صنایع دستی

در چند سال اخیر تعداد کارگاه‌های صنایع دستی سنتی شهر کاهش یافته است با این حال از مهمترین صنایع دستی سمیرم می‌توان به قالی، گلیم وجاجیم اشاره کرد علاوه بر این مهمترین سوغات سمیرم همان سیب معروف این شهر است. از دیگر ره آورد‌های سمیرم می‌توان به قارا، کشک اشاره کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها