فرآیند ارزیابی برنامه‌های وزرای پیشنهادی برای آغاز کار در دولت دوازدهم و رای اعتماد به 17چهره‌ای که رئیس‌جمهور آنها را به بهارستان معرفی کرده است، از امروز در حالی آغاز می‌شود که حدس و گمان‌ها درباره نتیجه رای اعتماد به این وزرا بسیار است.
کد خبر: ۱۰۶۲۵۳۷
آزمون دوطرفه پاستور و بهارستان

نگاهی به پیشینه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی در دولت‌های مختلف نشان می‌دهد که جلسات رای اعتماد، بهترین فرصت برای بررسی شاخص‌های مدیریتی در نظام جمهوری اسلامی است و حساسیت بالای نمایندگان نسبت به تجربه کاری، تخصص و مهارت مدیریتی و نیز موضعگیری‌های سیاسی وزرای پیشنهادی، خود گواه بر چرخه سالم نظارت بر مدیران در ساختار سیاسی کشور است.

چنین است که از نمایندگان مجلس انتظار می‌رود، در فرآیند رای اعتماد به وزرای پیشنهادی که خود بخشی از چرخه گسترده نظارتی در ساختار سیاسی و حقوقی کشور است، فارغ از بخشی‌نگری، مطالبات خرد، جهتگیری‌های محلی یا سمت و سوی حزبی و جناحی، عملکرد وزرا را بر مبنای معیارهای منافع ملی وانقلابی مورد سنجش قرار داده و نگذارند تا برخی لابی‌گری‌ها، سهم‌خواهی‌ها و فشارهای احتمالی از جانب گروه‌های فشار اقتصادی و جناحی و بعضا جنجال های رسانه‌ای مانع از آن شود که روند نظارتی نمایندگان تحت‌الشعاع چنین متغیرهایی قرار بگیرد.

تجربه ادوار گذشته نشان داده است که خانه ملت، از جایگاه ویژه ای برای اجرای ماموریت نظارت بر وزرای پیشنهادی برخورداراست.

همین امر باعث شده تا در ساختار جمهوری اسلامی ایران، مجلس که به فرموده حضرت امام خمینی(ره) در راس امور است، نقش اصلی را در سنجش برنامه‌ها و مواضع وزرا - چه پیش از آغاز به کار و چه در حین انجام وظیفه- برعهده داشته باشد. امروز بار دیگر مجلس دهم در جایگاه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی قرار گرفته، تا نمایندگان یک بار دیگر نشان دهند که مرجعیت خود در نظارت بر شئون کاری دولتمردان را حفظ کرده و می‌توانند ورای مطالبات شخصی یا گروهی، به بهترین وزرا اعتماد کرده و در کنار آن، مدیرانی را که احساس می‌کنند در برنامه‌ها یا جهتگیری‌های خود ضعف دارند، از ترکیب کابینه کنار بگذارند.

با مروری بر توصیه‌های رهبر معظم انقلاب به دولتمردان آینده که در متن حکم تنفیذ رئیس‌جمهور منتخب و نیز در بیانات متعدد ایشان پس از انتخابات باشکوه 29 اردیبهشت مورد توجه قرار گرفته است، می‌توان دریافت که بهترین معیار برای رای اعتماد به وزرای پیشنهادی از سوی نمایندگان، توجه به طراز انقلابیگری 17 چهره معرفی شده به مجلس در چارچوب گفتمان انقلابیگری است؛ گفتمانی که در نهایت می‌تواند ضمن حفظ و تقویت هویت ملی، دینی و انقلابی آحاد ملت ایران نوید بخش برپایی تمدن نوین اسلامی باشد..

افزون بر رصد گفتمانی دیدگاه وزرای پیشنهادی و تحلیل محتوای برنامه‌های آنها بررسی تجارب مدیریتی وزرای پیشنهادی تخصص آنها و نیز ارزیابی توانمندی‌های تیمی که قرار است آنها را در وزارتخانه یاری کنند، همه و همه می‌تواند مبنای عمل نمایندگان برای رأی اعتماد باشد.

بی‌تردید وزرای پیشنهادی برای عبور از آزمون اعتماد بهارستان، باید از تمام ظرفیت‌های خود برای دفاع از کارنامه و برنامه‌های خود استفاده کنند اما همین فرآیند رای اعتماد، خود آزمونی برای نمایندگان مردم نیز هست که نشان دهند برای رای به هر وزیر پیشنهادی، جز اهداف و منافع خرد وکلان ایران اسلامی هیچ مطالبه دیگری را در نظر نخواهند داشت.

دکتر مراد عنادی - مدیرمسئول

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها