گفت‌وگو با دبیر انجمن تولید‌کنندگان فولاد ایران

قیمت‌های داخلی از بازارهای جهانی پیشی گرفت

روند افزایش قیمت فولاد و محصولات فلزی در بازارهای ایران طی هفته‌های اخیر چنان شدت گرفته که بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار به این نکته تاکید دارند که شتاب صعود قیمت‌ها در بازار ایران از قیمت‌های بین‌المللی غیرقابل باور است. در این زمینه با سید رسول خلیفه سلطانی، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت‌وگو کرده‌ایم.
کد خبر: ۱۰۶۲۳۰۰
قیمت‌های داخلی از بازارهای جهانی پیشی گرفت

اصلی‌ترین دلیل افزایش قیمت فولاد در بازار چیست؟

افزایش قیمت در بازارهای بین‌المللی و تقاضای بالای خارجی توانسته، قیمت فولاد در بازار ایران را نیز تحت تأثیر قرار دهد. به طور کلی، تجارت فولاد و تعیین قیمت این کالا برمبنای نرخ‌های بین‌المللی است، اما این روند با کنترل مسئولان در بازار داخل کنترل می‌شود که اصلی‌ترین روش، استفاده از ظرفیت‌ شفاف‌سازی بورس کالاست.

بازار چین چه تاثیری بر این روند داشته است؟

اصولا چین، یکی از مصرف‌کنندگان اصلی فولاد یا مواد اولیه تولید فولاد در جهان است. با توجه به این که تقاضای چین در خرید مواد اولیه و محصولات فلزی افزایش یافته، قیمت‌های جهانی دستخوش نوسان شده است.

به این دلیل که چین طی یک یا دو سال گذشته با کاهش تولید مواجه شده بود و به همین دلیل تقاضای خرید مواد اولیه این کشور هم کاهش یافته و برخی تولید‌کنندگان فولاد چین از رده خارج شده‌ بودند. از این رو در شرایط فعلی لازم است نیازش را با واردات تأمین کند که در بازارهای بین‌المللی تاثیرگذار شده است.

تأثیرپذیری قیمت‌های داخلی ایران از بازارهای بین‌المللی چقدر زمان‌بر است؟

با توجه به شرایط فعلی اقتصاد و توان تولیدی ایران، اصولا تأثیرپذیری قیمت‌های ایران از بازارهای جهانی در یک بازه دو ماهه صورت می‌گیرد. بنابراین افزایش قیمت امروز بازار ایران ناشی از اتفاقات یک یا دو ماه گذشته در بازارهای جهانی است.

آیا این روند یعنی تأثیر دو ماهه قیمت‌ها هنگام نزولی شدن قیمت‌های بین‌المللی نیز در بازار ایران حاکم است؟

باید دقت داشته باشیم، روند تأثیرپذیری نزولی قیمت‌ها در بازار ایران سریع‌تر است، چون خودمان تولید‌کننده هستیم، اما اکنون شرایط کمی متفاوت‌تر هم شده چون ایران در شرایط کاهش تقاضا قرار دارد و تولید‌کنندگان، تقاضایی برای خرید محصولاتشان ندارند، پس قیمت‌ها را تعدیل می‌کنند که گردش مالی بهتر و متناسب با نیازهایشان داشته باشند.

به نظر شما روند قیمتی در بازار ایران چه زمانی به ثبات خواهد رسید؟

نباید فراموش کنیم، قیمت در عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و با توجه به این که اکنون تقاضای بالایی برای محصولات نداریم و قیمت‌های بین‌المللی روبه ثبات قرار دارد، پیش‌بینی می‌کنم به ثبات قیمتی نزدیک شده‌ایم و در آینده نزدیک، شاهد ثبات قیمتی بالاتری در بازار فولاد خواهیم بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها