نماینده تذکر دهنده به دولت در مجلس گفت: مسئولین باید یک بسته سیاست‌گذاری جامع برای حل و فصل مناقشات موجود میان ایران و افغانستان تهیه کنند تا جلوی هرگونه اقدامات ضد جمهوری اسلامی ایران همچون راهپیمایی‌های اخیر کابل گرفته شود.
کد خبر: ۱۰۶۱۴۴۸
تهیه بسته جامع در مقابله با اقدامات ضد ایرانی در افغانستان/ برخورد دولت با راهپیمایی ضد ایرانی در کابل

به گزارش جام جم آنلاین، چند روز پس از تظاهرات در کابل علیه سخنان مسئولین کشورمان درباره سیاست‌های غلط دولت افغانستان در حوزه سدسازی و آثار مخرب آن به شرایط زیست محیطی منطقه به ویژه استان های شرقی کشور، دو تن از نمایندگان مجلس از جمله نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در تذکری کتبی از چهار وزیر اطلاعات، دفاع، کشور و امور خارجه خواستند درباره راهپیمایی چند تن از مردم افغانستان علیه مقامات جمهوری اسلامی ایران اقدامات مناسب برای جلوگیری از این گونه اقدامات را اتخاذ کنند.

در همین ارتباط نادر قاضی پور در گفت‌وگو با جام جم آنلاین گفت: نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران همواره یار و یاور کشور دوست و همسایه افغانستان بوده و در جهت ارتقاء و پیشرفت مردم این کشور گام های مثبتی برداشته است.

وی افزود: با وجود تمام حمایت‌های ایران از اتباع افغانستانی در ایران و فراهم نمودن زمینه کار و تحصیل برای آنها، متاسفانه شاهد برخی تحرکات ضدایرانی افغانها علیه نظام و مسئولین کشورمان هستیم.

وی با بیان اینکه مطابق کنوانسین‌های بین‌المللی حقآبه ایران از رودخانه هیرمند ثبت جهانی شده اما دولت افغانستان با سیاست‌های غلط سدسازی خود مانع بهره‌مندی کامل مردم کشورمان از این حق شده و وقتی مسئولین کشور در این خصوص اظهار نظر می‌کنند، با سازماندهی خلاف واقع حزب ملی مشارکت افغانستان ضد ایران، راهپیمایی ضد ایرانی در افغانستان برگزار می‌شود.

قاضی پور خاطر نشان کرد: از دولت انتظار داریم و بجد خواستاریم با یک بسته سیاستگذاری جامع موضوعات منطقه‌ای خود از قبیل اقتصادی- فرهنگی و امنیتی و حقابه را برای همیشه با مقامات دولت افغانستان حل و فصل کند.

وی با اشاره به اینکه دولت ایران قصد دارد با استیفای حقآبه خود از حوزه هیرمند مانع تخلیه شهرهای زابل و سیستان و بلوچستان از سکنه و همچنین گسترش خشکسالی شود، خاطر نشان کرد: با توجه به جابجایی دولت در خصوص تذکر کتبی پاسخی دریافت نکرده‌ایم اما به هر حال دولت روحانی باید مباحث مرزی خود از جمله مناقشه سدسازی بی‌رویه و حقآبه را با دولت افغانستان تعیین تکلیف کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها