مدیرعامل ستاد دیه خبر داد:

کاهش آمار رانندگان زندانی

کارفرمای ۶۰ ساله یزدی که به منظور امرار معاش خود با همیاری دو کارگر ساده تعهد حفر چاهی عمیق را برعهده گرفته بود، با یک بی‌دقتی ضمن به حبس کشیدن خود، یکی از همراهانش را روانه قبرستان کرد.
کد خبر: ۱۰۶۰۵۲۵
تاوانی سنگین برای استراحت ۳۰ دقیقه‌ای!

به گزارش جام جم آنلاین از تسنیم، حاج «آیت» که هم اکنون ششمین دهه زندگی خود را می‌گذراند و 5 سر عائله دارد، از راه شغل آباء و اجدادیش یعنی حفر چاه و قنات، گذران زندگی و امرار معاش می‌کرد.

مهر ماه سال 91، یک شرکت مرغ تصمیم می‌گیرد همزمان با فصل جوجه‌کشی، یک حلقه چاه به منظور تأمین نیازهای لازم برای پرورش جوجه یک روزه گوشتی حفر کند و به همین خاطر از حاج آقا «آیت» می‌خواهد تا این کار را انجام دهد.

«آیت» هم با کمال میل کار را می‌پذیرد و با دو کارگر عملیات حفر چاه را شروع می‌کند. یک دستگاه کمپرسور توسط شرکت یاد شده به منظور تامین اکسیژن مورد نیاز و همچنین تامین فشار هوای مورد نظر برای چکش حفاری در اعماق زیاد در دهانه چاه تعبیه می‌شود.

در ادامه حفاری در شرایطی که نیاز به کمپرسور احساس می‌شود این دستگاه به دلیل نقص فنی روشن نشده و یکی از کارگران حاج آقا آیت که از سر بیکاری و به صورت موقت با او کار می‌کرد، در عمق 42 متری دچار مشکل شده و به دلیل استنشاق گاز منواکسید کربن و عوارض ناشی از آن در دم جان می‌سپارد.

کارگر دیگر که مشغول استراحت بوده، متوجه این اتفاق نمی‌شود و زمانی به خود می‌آید که دیگر کار از کار گذشته و نهایتاً آقا آیت با استناد به ماده 24 آیین نامه و مقررات حفاظتی حفر چاه‌های دستی تصریح دارد «چنان چه در عمق معینی از چاه احتمال داده شود که به علت کمبود اکسیژن عوارضی برای مقنی ایجاد خواهد شد قبلا باید نسبت به تهیه وسایل هوا دهی به داخل چاه اقدام کرد» و با نقض ماده 59 همین آیین‌نامه که تصریح دارد «ضرورت کار ایجاب می‌کند مقنی همیشه مجهز به ماسک استنشاقی خرطومی یا ماسک با هوای فشرده باشد»، به پرداخت ثلث دیه یک مرد مسلمان یا به عبارتی 750 میلیون ریال محکوم می‌شود.

این پیرمرد 60 ساله که سرپرست یک خانواده 5 نفره است با این بد بیاری هرچند موفق می‌شود مقداری از مبلغ را تامین و به میزان معینی نیز از سوی ستاددیه تسهیلات دریافت کند اما بابت الباقی بدهی که 30 میلیون تومان است از خرداد ماه سال جاری تا کنون در حبس به سر می‌برد.

نیکوکارانی که تمایل دارند یاری‌‌گر این مددجوی نیازمند باشند، می‌توانند کمک‌های نقدی خود را به شماره حساب‌های ستاد دیه کشور به‌قرار 74.74 بانک ملت شعبه مستقل مرکزی، 7777 بانک تجارت شعبه مرکزی، 8888 بانک صادرات شعبه مرکزی یا 55555 بانک ملی واریز نموده و برای اختصاص مبلغ پرداختی جهت آزادی این فرد یادشده فیش‌ پرداختی را با تحریر موضوع کمک انجام‌شده به شماره 88916011 دورنگار کنند. روابط عمومی ستاد دیه با تلفن تماس 15 ــ 88916012 پاسخگوی سؤالات شما در این زمینه خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها