پرونده مرگ مرد ایرانی که هنگام عبور غیرقانونی از مرز ترکمنستان هدف پنچ گلوله پلیس مرزبانی این کشور قرار گرفته بود، در دادسرای جنایی تهران به جریان افتاد.
کد خبر: ۱۰۵۷۹۹۴
بررسی پرونده مرگ چوپان ایرانی با شلیک مرزبان‌های ترکمنستان

به گزارش جام‌جم، ساعت 5 صبح 9 اسفند سال گذشته مرزبان‌های منطقه لطف‌آباد دره گز از طریق ماموران هنگ‌مرزی ترکمنستان با خبر شدند مرد میانسال ایرانی در منطقه مرزی قهقهه ترکمنستان در حال عبور غیرقانونی از آنجا بوده که هدف شلیک پنج گلوله از سوی مرزبانان قرار گرفته است.

با وقوع این حادثه ماموران هنگ مرزی ایران برای بررسی موضوع در محل حادثه حاضر شدند. بررسی‌های اولیه نشان می‌داد محل حادثه در عمق 200 متری از مرز است.

در این مرحله ماموران هنگ مرزی ایران در جریان تحقیقات پلیس مرزی ترکمنستان متوجه شدند مرد ایرانی بعد از قطع سیستم حفاظتی پلیس می‌خواسته غیرقانونی از مرز خارج شود که به اخطارهای پلیس ترکمنستان توجه نکرده و ماموران مرزی نیز به سمت او شلیک کرده‌اندکه منجر به مرگ وی شده است.

این در حالی بود که جسد مرد ایرانی در پزشکی قانونی ترکمنستان مورد بررسی قرار گرفت و معلوم شد اصابت دو گلوله به قفسه سینه، دو گلوله به ران راست و یک گلوله نیز به مچ دست راست او باعث مرگ شده است.

بررسی‌‌ها نشان می‌داد پلیس مرزی یک قبضه چاقو، گوشی تلفن همراه و سه کیلو تریاک را اطراف جسد او کشف کرده است. با مشخص شدن این که مرد میانسال ایرانی بوده، جسد او با هماهنگی قضایی به پزشکی‌قانونی ایران در مشهد منتقل و با شناسایی خانواده‌اش جسد تحویل آنها شد.

ماموران همسر و فرزندان وی را برای تحقیقات به پلیس آگاهی منتقل کردند که همسر مرد فوت شده به افسر تحقیق گفت: همسرم چوپان است وگوشی تلفن همراه و چاقو متعلق به وی است. او چاقو همراه داشت که اگر در بیابان‌های روستا برایش مشکلی پیش آمد از آن استفاده کند. آن شب ساعت 9 می‌خواست به ملاقات دو نفر از دوستانش برود. از این که او با خود موادحمل کرده و غیرقانونی به مرز رفته خبر نداشتم. این در حالی بود که فرزندان مرد فوت شده نیز مدعی بودند موادمخدرکشف شده متعلق به دو دوست پدرشان بوده چون آن شب آنها با پدرشان قرار ملاقات داشته‌اند و مواد متعلق به پدر آنها نیست. همچنین از این دو مرد شکایت داریم چون پدرمان کاری نداشته که به مرز برود.

با تشکیل پرونده قضایی در شعبه اول دادرسی دادگاه عمومی بخش لطف‌آباد در ‌گز، قرار شد پزشکی قانونی مشهد علت مرگ مرد ایرانی را مشخص کند که در این مرحله کارشناسان پزشکی قانونی نظر دادند علت مرگ او اصابت گلوله است.

باتوجه به این که مرگ مرد ایرانی خارج از قلمروی سرزمین ایران رخ داده بود، این پرونده به‌خاطر نبود صلاحیت رسیدگی در شعبه اول دادرسی دادگاه عمومی بخش لطف‌آباد، در اختیار دادسرای بین‌الملل قرار گرفت و از آنجا به دادسرای جنایی تهران ارسال شد تا تحقیقات درباره آن انجام گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها