یکی از ضرورت‌ها و اولویت‌های امروز کشور، تقویت بنیه دفاعی است و پشتوانه این ضرورت هم شرع مقدس، عقل، تدبیر وتجربه است. در شرایط کنونی کشور ما با تهدیدات گوناگون امنیتی مواجه است و بنابراین در شرایطی که کشور با تهدیدات امنیتی مواجه می‌شود باید این توانمندی دفاعی را حفظ کرد و افزایش داد.
کد خبر: ۱۰۵۶۷۸۰
اقتدار دفاعی، عامل مهم بازدارندگی

اما یکی از دلایلی که موجب می‌شود در مقطع فعلی این ضرورت بیشتر مورد توجه واقع شود و قطعا دولت دوازدهم هم به آن عنایت خواهد داشت،‌ اقداماتی است که آمریکایی‌ها با تحریم‌های جدید دنبال می‌کنند و در کانون تحریم‌های خود قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران را هدفگذاری کردند و در پی آنند که بنیه دفاعی کشور ما را تضعیف کنند.

واقعیت آن است که امروز به رغم تهدیدات، جمهوری اسلامی ایران از یک امنیت بسیار مطلوب، پایدار و فراگیر برخوردار است.

ما در منطقه راهبردی غرب آسیا شاهد هستیم که عمده کشورهای پیرامونی ما درگیر بحران هستند و دشمنان در تلاشند این بحران را به سمت کشور ما جهت بدهند.

اگر طی سال‌های گذشته با وجود تحریم‌ها و تلاش‌های دشمنان از امنیت خوبی برخوردار بوده‌ایم دلیلش همین توانمندی‌ها و قدرت دفاعی در سطح بازدارندگی بوده است.

بنابراین دشمن درصدد است که طی یک دوره بنیه، دفاعی کشور را به چالش بکشد و تضعیف کند. تنها راه چاره آن است که ایران در نقطه مقابل به سمت تقویت توانمندی دفاعی خود در حوزه‌های مختلف برود بویژه آن‌که باید تمرکز روی حوزه‌هایی باشد که دشمن نسبت به آن حساسیت نشان داده است.

یکی از حوزه‌های مشخص در این زمینه بحث قدرت موشکی ایران است. آمریکایی‌ها مشخصا در تحریم‌های خود برنامه‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران را هدف قرار دادند.

دلیل آن هم روشن است. امروز اقتدار موشکی ما در ترمیم بنیه دفاعی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و ما باید در حوزه‌های موشکی به شکلی خاص، برنامه‌ریزی کنیم و برخلاف میل دشمنان در آینده در موقعیت برتر و بهتری قرار بگیریم.

دکتر یدالله جوانی - کارشناس مسائل استراتژیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها