آمارهای اداره ثبت احوال استان تهران جزئیاتی در مورد وفات ثبت شده در استان را نشان می‌دهد که از میان آنها می‌توان به موارد مختلفی از جمله میانگین سنی فوت‌شدگان، مقایسه سنی مردان و زنان و دلایل مختلف فوت، مانند خودکشی، شهادت و بیماری‌ها اشاره کرد.
کد خبر: ۱۰۵۶۳۷۶
زنان تهرانی، دیرتر از مردان فوت می کنند/ افزایش دو برابری خودکشی

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از ایسنا، بر اساس آمارهای ثبت شده در اداره ثبت احوال استان تهران در سال 95، تعداد کل اسناد تنظیم شده برای رویداد وفات برابر با 55 هزار و 86 مورد بود که نسبت به سال قبل از آن 1.4 درصد افزایش داشته است. 56 درصد(30 هزار و 974 نفر) از این تعداد را مردان و 44 درصد(23 هزار و 797 نفر) را زنان تشکیل می‌دهند. میانگین سنی فوت‌شدگان مرد، در استان تهران 67 سال و زنان 75 سال ثبت شده است.

زنان تهرانی، دیرتر از مردان فوت کرده‌اند

مقایسه آمارهای ثبتی مربوط به رویدادهای ولادت و وفات بر اساس آمار سال‌های 89 تا 95 نشان می‌دهد که کل اسناد تنظیم شده برای رویداد فوت تقریبا روند ثابتی داشته و در این بازه زمانی تعداد تولدها تقریبا چهار برابر فوتی‌ها بوده است که بر اساس این آمارها میزان خام مرگ و میر استان تهران در سال گذشته 4.2 نفر در یکهزار نفر بود و در تمام گروه‌های سنی تعداد فوت‌شدگان زن از مردان کمتر بوده است و تنها در گروه سنی 75 سال به بالا مرگ زنان و مردان برابر است.

بیماری‌های قلبی و عروقی، بیشترین عامل فوت تهرانی‌ها

آمارها نشان می‌دهد که به طور میانگین در هر ساعت، 6 نفر در استان تهران جان خود را از دست می‌دهند که علت 44 درصد از فوت‌ها «بیماری‌های قلبی و عروقی» بوده است. این بیماری‌ها در سال 94 هم به عنوان عامل اصلی مرگ و میر در تهران شناخته شده و 40 درصد از فوت‌های ثبت شده را شامل می‌شدند.

عوامل دیگری از جمله بیماری‌های مربوط به دستگاه تنفسی(11.64 درصد)، سرطان‌ها و تومورها(10.51درصد )، بیماری‌های عفونی و انگلی( 9.33 درصد)، ناهنجاری‌های مادرزادی(6.91 درصد)، حوادث غیرعمدی(4.32 درصد) و دستگاه گوارشی(3.41 درصد) در رده‌های بعدی بیشترین علت مرگ و میرهای استان تهران قرار دارند.

در سال 95 بیماری‌های «سیستم عصبی» علت فوت 491 نفر و بیماری‌های «غدد، تغذیه و متابولیک» نیز علت فوت 633 نفر بوده است که در مقایسه با سال 94 کاهش داشته است.

همچنین 2379 نفر از تهرانی‌ها سال گذشته در «حوادث غیرعمدی» جانشان را از دست داده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه در سال 94 که 2609 نفر بوده است، با کاهش حدود 200 نفری روبه رو بوده‌ایم.

هشت تهرانی به دلیل خشونت فوت کردند

«خشونت به وسیله دیگران»،‌ جان 8 نفر را در تهران گرفت و از میان شهرستان‌های استان تهران که این علت فوت در آنها ثبت شده، تنها شهرستان پیشوا دارای 2 مورد است و در سایر شهرستان‌ها یا یک مورد گزارش شده و یا اینکه اصلاچنین موردی ثبت نشده است.

شهریار، صدرنشین آمار فوت به دلیل خودکشی

آمار خودکشی سال 95 نیز با افزایش حدودا دو برابری نسبت به سال 94 همراه بوده است. به طوریکه در سال گذشته 41 نفر در تهران خودکشی کرده‌اند که 31 نفر از آنها مرد و 10 نفر زن بوده‌اند اما آمارهای سال 94 حکایت از خودکشی 22 نفر دارد که از این میان تنها 2 نفر زن بوده‌اند. در میان شهرستان‌های استان تهران نیز بیشترین آمار خودکشی به نام شهرستان شهریار ثبت شده است. بر این اساس از 41 خودکشی ثبت شده در استان تهران تنها 27 نفر در شهریار خودکشی کرده‌اند که 20 نفر از آنان مرد و 7 نفر زن بوده‌اند.

«انواع تومورها و سرطان‌ها» هم جان 5791 تهرانی را گرفت و این عامل نسبت به سال 94 که 6024 مورد فوتی برای آن ثبت شده بود؛ کاهش نشان می‌دهد.

100 تهرانی، شهید شدند

سال گذشته همچنین 100 مرد تهرانی شهید شدند که ثبت شهادت 97 نفر از آنان در شهرستان تهران و در هر کدام از شهرستان‌های اسلامشهر، قرچک و ورامین نیز یک مورد شهادت به ثبت رسیده است، در حالیکه بر اساس آمارهای سال94، تعداد شهادت‌های ثبت شده 78 مورد بود که ثبت شهادت یک زن هم در میان آنها به چشم میخورد.

«علائم و حالات بد تعریف شده و مبهم» علتی است که 2448 نفر به خاطر آن فوت کردند. در سال گذشته همچنین یک مورد فوتی‌ها هم به دلیل«عوارض حاملگی و زایمان»، در شهرستان اسلامشهر ثبت شده است.

به علت «ناهنجاری کروموزومی» نیز در سال 95، 3804 نفر جان خود را از دست دادند و این در حالی است که در سال 94 این عامل علت مرگ 395 نفر بود و در طول یک سال افزایش قابل توجهی داشته است.

علت نامعلوم مرگ هم عاملی است که در سال 95 نسبت به سال قبل از آن، کاهش محسوسی داشت و از 3571 نفر در سال 94 به 284 نفر در سال 95 رسیده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها