همه ما در امور عادی روزمره به مسائلی برمی‌خوریم که گاه برای حل و فصل آن به وکیل، حقوقدان، قاضی و محکمه نیاز داریم.
کد خبر: ۱۰۵۵۹۹۳
دروغ مرد قبل از ازدواج

هر چند قانوندانی کار اهلش است، اما با آگاهی از برخی نکات حقوقی می‌توانیم پیش از نیاز به وکیل و قاضی از پایمال شدن حقوقمان جلوگیری کنیم. بنابراین شاید این نکات مختصر و مفید در این خصوص موثر افتد.

صدور چک وکالتی

در صورتی که چک به وکالت یا نمایندگی از طرف صاحب حساب اعم از شخص حقیقی یا حقوقی صادر شده باشد، صادرکننده چک و صاحب امضا متضامنا مسئول پرداخت وجه چک بوده و اجرائیه و حکم ضرر و زیان بر اساس تضامن علیه هر دو نفر صادر می‌شود.

رفع سوء اثرچک‌های برگشتی

به موجب رأیی که دیوان عدالت اداری در تاریخ 17 تیر 1396 صادر کرده مدت رفع سوءاثر از چک‌های برگشتی از هفت سال به سه سال کاهش داده؛ بنابراین رأی صادره در صورت ابلاغ آن توسط بانک مرکزی از سوی بانک‌ها اعمال خواهد شد.

روش دسترسی به اموال بدهکار

در احکام صادره که موضوع آنها وصول طلب می‌باشد؛ می‌توانید با اخذ استعلامات ذیل از اجرای احکام شعبه صادرکننده رای به اموال محکوم علیه دسترسی پیدا کرده و احقاق حق نماید:

1- استعلام از اداره ثبت کل املاک

2- استعلام از پلیس راهور ناجا ( خودروها)

3-استعلام از همراه اول (یک خط تلفن معمولی جز مستثنیات دین است)

4- استعلام از بانک مرکزی

دروغ مرد قبل از ازدواج

در صورتی که مرد قبل از ازدواج به دروغ صفاتی را مطرح یا دارای بیماری صعب‌العلاج بوده و این را از زن مخفی نماید و پس از عقد آشکار شود، زن می‌تواند به‌عنوان تدلیس در ازدواج تقاضای فسخِ نکاح نماید.

نکاتی درباره فرزند خواندگی

اشخاصی که به دلایل موجه یا تحت شرایط خاص، سرپرستی کودک یا نوجوانی را، حداقل یک‌سال پیش از سپردن به سازمان بهزیستی عهده‌دار بوده‌اند، با دارا بودن شرایط مقرر در قانون، نسبت به سرپرستی آنان حق تقدم دارند. شایان ذکر است فرزندخوانده از والدینی که وی را به فرزندی پذیرفته‌اند؛ ارث نمی‌برد.

رانندگی بعد از مصرف روانگردان

رانندگی در حالت مستی و مصرف داروهای روانگردان یا افیونی مبلغ چهار میلیون ریال جریمه با ده نمره منفی برای وسایل نقلیه شخصی و 20 نمره منفی برای وسایل نقلیه عمومی و همچنین توقیف خودرو و ضبط گواهینامه به مدت شش ماه و ارجاع به مراجع قضایی پیش‌بینی شده است.

ممنوع الخروجی مالیاتی

سازمان امور مالیاتی می‌تواند مدیران اشخاص حقوقی را که بدهی مالیاتی دارند ممنوع الخروج نماید البته صرفا مدیرانی که سمت آنها ثبتی و رسمی بوده و دارای حق امضاء اسناد تعهدآور (اعم از موظف یا غیر موظف) باشند و برگ تشخیص مالیات در زمان مدیریت آنها به شخص حقوقی ابلاغ شده یا مالیات متعلقه در زمان آنها قطعی شده باشد.

انتقال سرقفلی

در صورت صدور دستور تجویز انتقال منافع سرقفلی به غیر و واگذاری آن به مستاجر جدید با حکم دادگاه؛ موجر دیگر مستحق دریافت سهم مالکانه مجوز انتقال نیست. شایان ذکر است دستور تجویز انتقال منافع تنها شش ماه از تاریخ قطعیت دادنامه اعتبار دارد.

سمانه کارآمد - حقوقدان

ضمیمه چمدان جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها