یک کارشناس پولی و بانکی در گفت و گو با جام جم آنلاین:

حذف یک صفر فایده ای ندارد / ریال خیلی وقت است که وجود خارجی ندارد

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه در گفت و گو با جام جم آنلاین

احتمال حذف چهار صفر بجای یک صفر / تبدیل ریال به تومان ارزش پول ملی را افزایش می‌دهد

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: تغییر واحد پول از ریال به تومان افزایش ارزش پول ملی در برابر ارز خارجی را در پی خواهد داشت ولی این طرح احتمالا با اعمال تغییراتی با هدف تقویت آن در مجلس بررسی و سپس به تصویب خواهد رسید.
کد خبر: ۱۰۵۵۵۹۳
احتمال حذف چهار صفر بجای یک صفر  / تبدیل ریال به تومان ارزش پول ملی را افزایش می‌دهد

هادی قوامی درباره مصوبه هیات وزیران مبنی بر تغییر واحد پول رسمی کشور و تبدیل ریال به تومان در گفت‌وگو با جام جم آنلاین افزود: طرح حذف یک صفر از پول ملی و تبدیل آن به تومان تا اندازه‌ای در افکار و عرف جامعه به لحاظ داد و ستد اقتصادی، تسهیل و هماهنگی ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه هم اکنون بین مردم واحد تومان رایج بوده تصریح کرد: مردم با واحد تومان راحت‌تر هستند اما از دیدگاه بانک مرکزی به رسمیت شناخته نمی‌شود و چنانچه بر فرض، روی یک برگه چک رقم 200هزار تومان درج گردد مورد قبول نظام بانکی نیست.

این نماینده مجلس در خصوص حسن تغییر پول ملی به تومان گفت: لایحه مذکور افزایش ارزش پول و تقویت آن در برابر ارزهای خارجی را به همراه خواهد داشت.

وی در ادامه به تشریح معایب حذف یک صفر از واحد پول پرداخت و ابراز داشت: یک تورم ناچیز و سر درگمی در نظام بانکی بوجود خواهد آورد و با توجه به گرد شدن ارقام کوچک بازگشت بی اعتمادی به پول ملی را در پی دارد.

قوامی با اشاره به میزان چاپ اسکناس در کشور تصریح کرد: همه ساله در کشور 900 میلیون برگ اسکناس جدید چاپ شده و ما به ازاء آن 600 میلیون برگ اسکناس قدیمی هم امحا می‌شود. به هر حال این طرح مستلزم چاپ اسکناس جدید بوده و یک بار مالی بوجود می آرود. اما با این طرح حجم چاپ اسکناس کاهش می‌یابد.

وی در خصوص احتمال حذف چهار صفر از واحد پول بعنوان پیشنهاد مجلس برای جایگزینی این طرح خاطر نشان کرد: این موضوع هم در دستور کار کمیسیون قرار دارد ولی باید بطور کلی لایحه بررسی شود و مشخص شود در کدام مورد به اجماع می‌رسیم. چنانچه حذف چهار صفر تصویب شود واحد ریال به قوت خود باقی مانده و یک ریال معادل 1000 تومان و چهار ریال برابر 1 دلار خواهد شد.

قوامی در پایان تاکید کرد: تغییر واحد پول باید در مجلس بیشتر بررسی شود تا این لایحه به یک نقطه قوت تبدیل شود. به نظر می‌رسد تبدیل ریال به تومان به نفع تظام اقتصادی کشور باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
147
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
۰
۰
ای خدا شب میخوابن صبح پامشن یه خواب میبینن
بهبود
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
۰
۰
خوب رویه تركیه رو داریم پیش می گیرم .چنین بلاهایی سر تركیه یه بار اومده داره سر ما الان میاد .
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها