مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر خبرداد؛

آغاز طرح ساماندهی بنادر و اسکله‌های فاقد مجوز

آتش‌سوزی در بنادر استان بوشهر، در سایه سهل‌انگاری و نبود تجهیزات کافی و استاندارد در اسکله‌ها، تراژدی غمباری است که در سال‌های اخیر باعث تحمیل خسارات فراوانی به شناورهای صیادی و تجاری شده و بیکاری صاحبان، ملوانان و جاشوهای آنها را دامن زده است.
کد خبر: ۱۰۵۴۵۳۱
تهدید دنباله‌دار آتش‌سوزی در بنادر بوشهر

به گزارش جام‌جم، حریق رخ داده در جمعه گذشته در بندر کنگان استان بوشهر و ایراد خسارت فراوان به لنج‌ها و قایق‌های مستقر در این بندر، زخم کهنه نبود امکانات مناسب و موثر اطفای حریق در بنادر این استان را تازه کرد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در هشت سال اخیر پنج حادثه آتش‌سوزی بزرگ دربنادر مختلف استان بوشهر به وقوع پیوسته که باعث سوختن 54 شناور و برجای ماندن 27میلیارد و700 میلیون تومان خسارت شده است. اما دراین میان بندر کنگان تنها بندری است که درشش ماه اخیر یعنی از بهمن 95 تا تیر امسال دو حادثه آتش‌سوزی در آن اتفاق افتاده و همین مساله لزوم رسیدگی بیشتر به آن را مشخص می‌کند.

ضعف زیرساخت‌های بندری

یکی از لنج‌داران بندرکنگان با اشاره به ضعف زیرساختی و کمبود تجهیزات خدمات بندری از جمله اطفای حریق در اسکله چندمنظوره بندر کنگان و نبود پاسخگویی متولیان به رغم پیگیری‌های زیادی که صاحبان لنج‌ها داشته‌اند، به جام‌جم می‌گوید: دلیل اصلی که باعث می‌شود کوچک‌ترین حریقی که در اسکله اتفاق می‌افتد بسرعت به سایر شناورها سرایت کند و غیرقابل مهار شود، توقف بیش از حد لنج‌ها برای تخلیه بار است، زیرا با سازوکار کنونی در هفته فقط هفت تاهشت لنج می‌توانند بار خود را خالی کنند و همین مدت زمان زیاد که موجب معطلی بیش از حد شناورها می‌شود در مواقع بحران عملا کنترل اوضاع از دست همه خارج می‌شود و صدمات زیادی به صاحبان شناورهای صیادی و تجاری تحمیل خواهد شد.

نصرالله خورشیدی اضافه می‌کند: در گذشته که فقط40فروند لنج در اسکله فعالیت داشتند، بارشان به وسیله 20دستگاه خودرو تخلیه می‌شد و الان هم که تعداد آنها سه برابر شده همچنان همان 20 دستگاه برای تخلیه بار شناورها وجوددارد. برای حل این موضوع پیگیری زیادی کرده‌ایم، ولی مسئولان به بهانه این که اسکله ظرفیت تخلیه بار بیشتر از 20دستگاه ندارد و به‌کارگیری بیشترخودرو باعث شلوغی می‌شود، اجازه تخلیه سریع‌تر را نمی‌دهند.

وی می‌افزاید: کمبود تجهیزات اطفای حریق موجود در اسکله کنگان هم مزید بر‌ علت شده است که در مواقع آتش‌سوزی کنترل صدمات بسختی انجام شود، چون در این اسکله تنها چهار شیر برای اطفای حریق؛ آن هم فقط در نقطه‌ای که شناورها تخلیه بار می‌کنند، وجود دارد که شعاع پرتاب آب آنها به 20متر هم نمی‌رسد و به سایر نقاط اسکله اصلا دسترسی ندارند.

این لنج‌دار با بیان این که همه صاحبان شناورهای موجود در اسکله در این اوضاع نابسامان اقتصادی به دلیل اقساط تسهیلات بانکی بشدت مقروض هستند، تاکید می‌کند: هر لنج وسیله تامین معیشت ده خانوار است که با آتش گرفتن و از بین رفتن شناورها عملا معاش آنها در خطر قرار گرفته است، لذا از مسئولان تقاضا داریم فکری اساسی برای این موضوع کنند تا بیشتر از این دچار آسیب نشویم.

شناور آتش‌خوار نداریم

درهمین حال، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر با اشاره به این‌که برآوردهای اولیه از وارد شدن خسارت70میلیارد ریالی به شناورها در جریان آتش‌سوزی در اسکله بندر کنگان حکایت دارد، گفت: در این حادثه 13 فروند لنج و12 فروند قایق صیادی و تفریحی در آتش سوختند و از بین رفتند.

محمدمهدی بنچاری افزود: علت احتمالی آتش، روشن ماندن پمپ تخلیه آب در موتورخانه یکی شناورها بوده که باعث ایجاد جرقه و آتش‌سوزی شده است. این در حالی است که اسکله‌های پهلوگیری شناورهای تجاری در استان بوشهر، مجهز به سیستم آتش‌نشانی هستند .

وی اضافه کرد: پس از حادثه آتش‌سوزی بندر دیر در تیر 94 و با توجه به مصوبه شورای تامین استان بوشهر هیچ شناوری بدون داشتن بیمه در این استان حق فعالیت ندارد که بر همین اساس در این حادثه 12 شناور بیمه و فقط یک فروند که فعالیت خاصی نداشته، بیمه نبوده است.

بنچاری با تاکید بر الزام اسکله‌های استان بوشهر به تجهیرات اطفای حریق و شناورهای آتش‌خوار عنوان کرد: بنادر استان بوشهر از سمت خشکی به دریا از نظر امکانات ایمنی کامل هستند و مشکلی ندارند، ولی ازطرف دریا نیازمند امکانات بیشتری برای کنترل آتش هستیم که تامین شناورهای چند منظوره برای بندرهای این استان ضروری است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: درواقع به شناورهایی در بوشهر نیاز داریم که در عمق کم بتوانند عملیات آتش‌خواری را انجام دهند. بر این اساس متناسب با وضعیت عمق آب اسکله‌های استان، درخواست واگذاری ده فروند از این شناورها ارائه شده است. اما هم‌اکنون فقط یک فروند شناور مجهز به سیستم آتش‌نشانی در بندر گناوه فعالیت می‌کند که همان هم تاکنون توانسته سه مورد آتش‌سوزی را در این بندر با کمترین خسارت مهار کند.

نگرانی از پرداخت خسارت نیست

از سوی دیگر، مدیرکل بحران استانداری بوشهر در گفت‌وگو با جام‌جم با اشاره به این که علت احتمالی بروز این حادثه، ناشی از سهل‌انگاری یکی از کارگران شناورهای متوقف شده در اسکله که منجر به سرایت حریق به دیگر شناورها و گسترده شدن حجم آتش بوده، به جام‌جم می‌گوید: هرچند بررسی‌ها تا مشخص شدن علت دقیق این حریق ادامه دارد و قطعا با عوامل آن برخورد جدی و قانونی می‌شود، ولی با توجه به تجارب تلخ گذشته و بنا به مصوبات که در سال 94و95 در شورای مدیریت بحران استان مبنی بر الزام شناورها به بیمه داشتیم، خوشبختانه در این حادثه همه شناورهای آسیب‌دیده تحت پوشش بیمه هستند که قاعدتا پس از انجام روال اداری، خسارت آنها پرداخت می‌شود.

قاسم قایدی اضافه کرد: حوادثی از این دست که انسان ساخت است در صورتی که به وقوع بپیوندد، توسط مدیریت بحران استان بوشهر به مرکز گزارش می‌شود. ولی از آنجا که برابر قانون پرداخت هرگونه خسارت در موارد اینچنینی فقط از طریق بیمه صورت می‌گیرد و شناورها بیمه هستند، جای نگرانی درباره پرداخت خسارت وجود ندارد.

علیرضا برازجانی

جام‌جم بوشهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها