اهمیت درگیری‌های جاری در مناطق دوردست شرق لبنان، جایی که بقایای مهمی از تروریست‌های وابسته به داعش و جبهه النصره در آن پناه گرفتند ناشی از اقدام مشترک نیروهای مقاومت به همراهی ارتش سوریه برای متلاشی کردن رویای تکفیری‌ها برای ایجاد خطوط ارتباطی با دریای مدیترانه در چارچوب تشکیل و اعلام خلافت موهوم می‌باشد.
کد خبر: ۱۰۵۴۴۹۵
تغییر معادله قوا در شرق لبنان

این تروریست‌ها در واقع پس از تحمل شکست‌های پیاپی در سه سال گذشته، راهی جز فرار و پناهنده شدن در مناطق دور افتاده بین دو مرز لبنان و سوریه نداشته و با توجه به همجواری این مناطق با شهر مهم سنی‌نشین عرسال، امکان رفت و آمد به مناطق سنی‌نشین و همچنین بهره‌مندی از امکانات حمایتی سیاستمداران سنی لبنان، پیدا کردند.

در واقع برخی سیاستمداران سنی، به دلیل پیوندشان با عربستان و قطر، از تروریست‌ها در مقابل رژیم سیاسی سوریه و همچنین حزب‌الله لبنان، پشتیبانی کرده و به تامین ملزومات مورد نیاز آنان و حتی فراهم کردن سلاح و مهمات قاچاق پرداختند.

اما آن شکست‌ها موجب شد تا خطوط ارتباطی تروریست‌های فعال در خاک سوریه به مناطق دور افتاده لبنان تغییر کرده و به این ترتیب، با فراهم شدن امکانات مورد نظر، فاز حملات تروریستی در خاک لبنان و هدف قرار دادن مراکز حزب‌الله و مناطق محل سکونت شیعیان آغاز شد، هرچند ارتش لبنان، هرازگاهی با هدف قرار دادن تجمعات تروریست‌ها، آنان را از فعالیت علنی منع می‌کرد، اما پیداست آنان با بهره‌مندی از حمایت برخی سیاستمداران سنی، حاضر به ترک خصومت و خلع سلاح و پیوستن به صدها هزار پناهنده سوری مقیم در خاک لبنان نبودند.

در دو سال گذشته، مذاکرات غیرمستقیمی میان دولت سوریه و حزب‌الله از یک‌طرف و این تروریست‌ها جهت رسیدن به راه‌حلی برای ترک منطقه با سلاح‌های‌شان و خروج به سمت استان‌های سوری تحت کنترل مخالفان مسلح صورت گرفت که همگی به خاطر شروط غیرقابل تحقق تروریست‌ها، به شکست انجامید. مثلا فرمانده جبهه النصره مستقر در این مناطق، شرط کرده بود همراه با سلاح‌های سنگین و نیروهای تحت امر وی با عبور از خاک لبنان، از طریق فرودگاه بیروت به ترکیه برود. بدیهی است چنین شرطی که مخل حق حاکمیت لبنان است، هیچ‌گاه پذیرفته نشود. بویژه این‌که وی حامل میلیون‌ها دلار حاصل از معامله‌ای می‌باشد که طی آن راهبه‌های مسیحی به گروگان گرفته شده شهر معولا در سوریه را آزاد کرده بود!

به این ترتیب با عدم پیدا شدن راه‌حل و پایان ضرب‌الاجل در مورد تسلیم شدن تروریست‌ها، رزمندگان مقاومت و ارتش سوریه، حمله سنگین خود را از چند جهت به مراکز این تروریست‌ها آغاز کردند و بدیهی است روند عملیات را به‌گونه‌ای دنبال کنند که اولا جبهه النصره را ناکارآمد کنند و در مرحله دوم، به سراغ بقایای داعش که روحیه خود را به‌دنبال شکست خردکننده موصل از دست دادند؛ بروند. در حال حاضر مسیر عملیات به گونه‌ای که از پیش ترسیم شده، در حال انجام است و ارتش لبنان که از دور، ناظر بر عملیات بوده و به علاوه وظیفه‌اش سد راه شدن در مقابل تحرک تروریست‌ها برای ورود به شهرهای سنی‌نشین لبنان می‌باشد، گزارش‌های پیاپی درباره کاهش خطر تروریست‌ها ارائه می‌دهد.

این عملیات که حزب‌الله لبنان و ارتش سوریه،‌ مدت آن را از 2 روز تا یک هفته تعیین کردند شاهد پایان رویای تروریست‌ها برای پیوند زدن مناطق سوری به دریای مدیترانه و شهر طرابلس واقع در شمال لبنان جهت ایجاد خط ارتباطی برای دریافت سلاح و مهمات از عربستان و قطر بوده و دستاوردهای سیاسی و نظامی آن برای سوری‌ها و همچنین حزب‌الله به لحاظ بهم خوردن کامل معادله قوا بنفع جبهه مقاومت،‌ دور از انتظار خواهد بود.

یوسف غروی قوچانی

روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها