مشارکت در توسعه استانداردهای بین‌المللی غذا برای تجارت از مسائل ضروری است و کشورهای جهان با آماده شدن برای تغییرات فنی، می‌توانند از مزایای تجارت جهانی پررونق استفاده کنند. این مطلب توسط سازمان تجارت جهانی (WTO) و فائو 12 جولای منتشر شد.
کد خبر: ۱۰۵۳۹۳۵
بهبود تغذیه با استانداردسازی غذا

کشورهای در حال توسعه باید در زمینه ظرفیت سازی و مهارت‌های لازم برای دستیابی موثر به نهادها و سازمان‌های چندجانبه مانند سازمان تجارت جهانی و استاندارد کدکس Codex Alimentarius سازمان بین‌المللی استاندارد مواد غذایی بین‌المللی در جهان، سرمایه‌گذاری کنند.

استانداردهای تجارت و غذا توضیحی مختصر درباره نحوه تعیین استانداردهای غذایی بین‌المللی ارائه می‌دهند و از مشارکت عمیق‌تر کشورهای در حال توسعه در هر دو فرآیند تنظیم استانداردهای غذایی هماهنگ در استانداردهای کدکس و کمیته‌های بهداشتی و بهداشت محصولات کشاورزی سازمان بهداشت جهانی (WTO’s SPS) و کمیته موانع فنی تجارت (TBT) حمایت می‌کنند.

روبرتو آزوودو، مدیر کل سازمان تجارت جهانی گفت: استانداردهای غذایی همراه با تجارت بین‌الملل می‌توانند به اطمینان بخشی ایمنی غذا و همچنین بهبود تغذیه در سراسر جهان و به رشد و توسعه و ارائه بسیاری از اهداف جدید توسعه پایدار کمک کنند.

مشارکت مؤثرتر می‌تواند پتانسیل بازار جهانی محصولات کشاورزی را 7/1 تریلیون دلار افزایش دهد و به تولیدکنندگان کوچک و افراد در بخش فرآوری مواد غذایی امکان می‌دهد تا در زنجیره ارزش در مقیاس بزرگ شرکت کنند. برای رسیدن به این هدف، دولت‌ها باید توجه و هماهنگی ملی را در اولویت‌های سیاست غذایی خود قرار دهند.

چنین رویکردی به طور فزآینده در زمان افزایش نگرانی مصرف‌کنندگان در مورد میکروب‌ها، آفت‌کش‌ها، مکمل‌های غذایی و تغذیه و افزایش توانایی‌های تکنولوژیکی برای کنترل کیفیت، ایمنی و ریشه‌های محصولات غذایی بیشتر می‌شود.

مدیرکل فائو، خوزه گرازیانو دا سیلوا، گفت: استانداردهای غذایی و ایمنی مواد غذایی برای مبارزه با گرسنگی از مسائل مهم است.

وی افزود: بخش‌های عمومی و خصوصی، اپراتورها از تمام بخش‌های زنجیره ارزش مواد غذایی، سازمان‌های جامعه مدنی، سازمان‌های علمی و پژوهشی همگی نقش اساسی در ایجاد سیستم‌های معتبر مدیریت ایمنی مواد غذایی دارند.

نقشه راه برای تعامل

بدنه اصلی استانداردهای غذایی Codex Alimentarius به طور مشترک توسط فائو و سازمان بهداشت جهانی (WHO) اداره می‌شود. از زمان تأسیس کدکس، در سال 1963، استانداردهای غذایی، دستورالعمل‌های مربوط به تقریبا 200 کالای غذایی و بیش از 300 مکمل غذایی ارائه و برای تقریبا 5000 آفت‌کش بیشترین حد مجاز را تعیین کرده است.

توافق‌نامه‌های WTO’s SPS و TBT قوانینی را در مورد نحوه اعمال استانداردهای ایمنی مواد غذایی و اقدامات بهداشتی برای حیوانات و گیاهان، همچنین مقررات فنی برای اهداف سیاسی شامل بهداشت و ایمنی انسان، حفاظت از محیط زیست و اطلاعات مصرف‌کننده تنظیم می‌کنند. توافق‌نامه SPS به عنوان مرجع، استاندارد توسعه یافته توسط کدکس را برای ایمنی مواد غذایی ارائه می‌دهد و در کمیته TBT اغلب اعضای سازمان تجارت جهانی به این استانداردها اشاره می‌کنند.

در حالی که اقتصادهای در حال ظهور اخیرا مشارکت خود را در کدکس و کمیته سازمان تجارت جهانی افزایش داده‌اند، اما سطح مشارکت اعضای کشورهای کمتر توسعه یافته همچنان پایین است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها