بدترین کابوس هر کشاورز حشرات، بیماری‌ها و علف‌های هرز است؛ آفات خسارات شدیدی به محصولات می‌زنند و برداشت‌ها را به خطر می‌اندازند. حفاظت پیشرفته از محصولات زراعی به کشاورزان کمک می‌کند بر این چالش‌ها غلبه کنند و محصولاتی مقرون به صرفه و به اندازه کافی بی‌خطر را تولید کنند. در بیشتر موارد، عوامل تأثیرگذار روی گیاهان تنها زمانی آشکار می‌شود که خسارات بسیاری در حال رخ دادن است. در این حالت، اغلب، انتخاب‌های کمی وجود دارد، اما می‌توان از تولیدات محافظت از محصول بهره برد.
کد خبر: ۱۰۵۳۹۳۲
مقابله با آفات از طریق کشاورزی دیجیتال

فناوری کشاورزی دیجیتال نوآورانه به برطرف کردن این چالش‌ها کمک می‌کند. برای مثال، تصاویر ماهواره‌ای و هواپیماهای بدون سرنشین می‌توانند مشاهدات دقیق میدانی را ارائه دهند، حسگرهای از راه دور می‌توانند عکس‌های منظمی بگیرند و تابش‌های منتشر‌شده در طیف وسیعی از طول موج‌ها را اندازه‌گیری کنند. این گروه‌های غیرقابل رؤیت اطلاعات فراوانی در مورد وضعیت محصولات، نشان می‌دهند. به این ترتیب، عوامل تنشی که گیاهان را به خطر می‌اندازد، خیلی زودتر از زمانی که با چشم انسان دیده شود، قابل تشخیص هستند.

با ترکیب داده‌های گذشته، کشاورز می‌تواند گسترش آفات و بیماری‌ها را پیش‌بینی کند یا آنها را در مراحل اولیه تشخیص دهد. این داده‌ها برای تهیه نقشه‌های مزارع با جزئیات و زمان واقعی در نظر گرفته می‌شود و در برنامه‌های کاربردی (اپلیکیشن) دقیق برای حفاظت از محصولات زراعی و دیگر ورودی‌های ارزشمند استفاده می‌شود.

برای مثال، فیلد منیجر بایرز برنامه‌ای است که برای کشاورزان دسترسی سریع به راهکارهای عملیاتی خاص مزارع را به شکل کارآمدترین اپلیکیشن حفاظت از محصولات فراهم می‌کند. در نتیجه، تلفات برداشت‌ها به علت بیماری‌ها کاهش خواهد یافت و استفاده از ورودی‌های کشاورزی بهینه می‌شود، بنابراین مقدار دقیقی از آنها و در زمان و مکان مورد نیاز استفاده می‌شود.

پایداری به وسیله فناوری‌های دیجیتال

کشاورزی دیجیتال راه را برای یک انقلاب کشاورزی جدید هموار می‌کند و آن را دقیق‌تر، کارآمدتر و پایدارتر می‌سازد. هر چه داده‌های موجود با تجربیات کشاورز بیشتر ترکیب شود، گزینه‌های عملیاتی ارتقا می‌یابد. بهینه‌سازی فرآیند تصمیم‌گیری در بخش کشاورزی از محیط زیست محافظت می‌کند و محرکی برای رشد اقتصادی با افزایش رقابت در این بخش است که آن هم با افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها صورت می‌گیرد.

توان بالقوه بزرگ بخصوص برای کشاورزان خرده‌پا

کشاورزی دیجیتال فرصت‌هایی را برای همه کشاورزان فراهم می‌کند و به آنان کمک می‌کند بهره‌وری کشاورزی پایدار را تحریک کنند. کشاورزان کوچک در مناطق روستایی و حتی خرده کشاورزان کشورهای در حال توسعه کسانی هستند که بیشترین سود را می‌برند: در اغلب موارد آنها کمترین دسترسی ایده‌آل به ورودی‌های کشاورزی، اعتبارات و منابع مالی، مشاوره حرفه‌ای و قوی را دارند، بنابراین در دورترین مسیر نسبت به مدیریت بهینه کشاورزی قرار می‌گیرند. دسترسی بهتر به مشاوره حرفه‌ای اثر مهمی دارد و از طریق دیجیتالی شدن قابل ارزیابی است. برای مثال، شرکت بایر 1، اپلیکیشن وید اسکات (WEEDSCOUT App) را ساخته است که به طور خودکار علف‌های هرز را براساس یک عکس شناسایی می‌کند. اولین قدم برای خلاص شدن از علف‌های هرز، شناسایی نوع آنهاست. از طریق اپلیکیشن‌های تلفن همراه، کشاورزان می‌توانند براساس داده‌ها تصمیمات بهتری بگیرند که در گذشته در دسترس آنها نبوده و این راهکار سبب صرفه‌جویی در وقت، کاهش هزینه‌ها و افزایش سود می‌شود.

توسعه زیرساخت‌های دیجیتالی

پیشرفت زیرساخت‌های دیجیتال: زیرساخت‌های دیجیتالی بخوبی توسعه یافته، بخصوص در مناطق روستایی، پیش شرط کشاورزی دیجیتال است. با اطمینان از انتقال داده‌ها به شکل واقعی و سریع، اتحادیه اروپا می‌تواند مشارکت جدی در دستیابی کامل به توان بالقوه کشاورزی دیجیتال داشته باشد. دولت‌ها و مؤسسات اروپایی باید دست در دست یکدیگر کار کنند؛ در سطح ملی، سرمایه‌گذاری کافی در زیرساخت‌های پهن باند ضروری است، اما آنها به هماهنگی‌های بیشتری نیاز دارند و باید بیشتر روی جوامع روستایی تمرکز کنند.

فعال کردن استفاده از داده‌های هدفمند: تبادل داده‌ها میان کشاورزان و ارائه‌دهندگان فناوری مانند شرکت بایر بسیار اهمیت دارد. این به آن معنا نیست که داده‌ها بدون هیچ مجموعه قانونی جریان یابند. ما معتقدیم بهترین رویکرد آن است که شرکا به طور مشترک با قوانینی مانند موافقت‌نامه‌های خدماتی که به خوبی تعریف شده یا دستورالعمل‌های کلی ارتباطی موافقت کنند. ما فکر می‌کنیم جمع‌آوری، استفاده و ذخیره‌سازی داده‌ها باید واضح و شفاف باشد و مدل تجاری برد ـ برد در این زمینه حیاتی است.

بیایید در این مورد واضح باشیم؛ کشاورزی دیجیتال در حال تبدیل شدن به انقلابی در کشاورزی نه‌تنها در اروپا که در سراسر جهان است. در حال حاضر، ایجاد روش درست، فرصتی برای شکل‌دهی به فرآیندی به نفع رشد در بخش کشاورزی رقابتی برای اتحادیه اروپا و روشی پایدارتر برای کشاورزی در این قاره است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها