وقتی ترامپ، وزارت خارجه آمریکا را دور می زند

تعیین تیم ویژه از سوی رئیس جمهور آمریکا برای برهم زدن برجام

یک رسانه غربی از اقدام رئیس جمهور آمریکا در انتخاب تیمی ویژه برای ارائه گزارش منفی از عملکرد ایران در خصوص برجام در دوره ۳ ماهه آینده خبر داد.
کد خبر: ۱۰۵۳۸۳۹
تعیین تیم ویژه از سوی رئیس جمهور آمریکا برای برهم زدن برجام

به گزارش جام جم آنلاین از مهر، بعد از دیدارهای انجام شده میان دونالد ترامپ و «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا در خصوص برجام، ترامپ تیمی ویژه از نفرات مورد اعتماد خود در کاخ سفید را مامور کرده تا در سه ماه آینده گزارشی در خصوص عدم پایبندی ایران به برجام تهیه کنند.

به نوشته فارین پالیسی، این اقدام ترامپ به آن دلیل است که گمان می کند وزارت خارجه آمریکا در انجام ماموریت خود در تائید عدم پایبندی ایران به برجام ناتوان بوده است.

بر اساس این گزارش، رئیس‌جمهور آمریکا به گروهی از نزدیکان مورد اعتماد خود در کاخ سفید دستور داده زمینه‌های لازم را برای اعلام پایبند نبودن ایران به «برجام» در گزارش سه‌ماهه بعدی به کنگره فراهم آورند.

یک منبع به فارین‌ پالیسی گفت ترامپ مصمم است در گزارش سه ماهه بعدی به کنگره عدم پایبندی ایران به برجام را اعلام کند.

در هفته گذشته و بعد از تائید پایبندی ایران به برجام از سوی دولت آمریکا، گزارش های متعددی درباره کشمکش ترامپ با اعضای تیم امنیت ملی آمریکا در خصوص تائید و یا عدم تائید پایبندی ایران به برجام منتشر شد.

پس از تائید برجام از سوی دولت آمریکا، رسانه های گزارش دادند: آخرین جلسه هماهنگی برای تائید و یا رد برجام در روز چهارشنبه برگزار شد و در جلسه ای که یک ساعت طول کشید تمام مشاوران اصلی امنیت ملی آمریکا به همراه «جیمز ماتیس» وزیر دفاع، «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه، «جوزف دانفورد» رئیس ستاد مشترک ارتش، «هربرت مک مستر» مشاور امنیت ملی آمریکا و همچنین رئیس کارکنان کاخ سفید حضور داشتند، تمامی اعضای تیم امنیت ملی آمریکا معتقد بودند که در شرایط فعلی بهتر است برجام حفظ شود اما ترامپ راضی به انجام این کار نبود و سرانجام پس از ۵۵ دقیقه جدال میان رئیس جمهور و اعضای تیم امنیت ملی نهایتا ترامپ با تائید برجام موافقت کرد.

دولت دونالد ترامپ، در کنگره ایالات متحده تائید کرده‌ است که ایران به مفاد توافق اتمی و برنامه جامع اقدام مشترک، در پیوند با آن، همچنان پایبند مانده‌، هرچند خلاف «روح» آن عمل کرده است.

همزمان یک مقام ارشد دولت آمریکا گفته‌ است تائیدیه فعلی همراه با «سوءنیت» به تهران است و تحریم‌های غیراتمی در راه است.

دولت دونالد ترامپ تا روز دوشنبه ۲۶ تیر ماه به‌وقت آمریکا مهلت داشت تا گزارش خود در مورد اجرای توافق اتمی را به اطلاع کنگره برساند. بنا بر توافقات انجام شده، این گزارش باید هر ۹۰ روز یک بار به قانونگذاران ایالات متحده ارائه شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها