عضو هیات رییسه مجلس در گفت و گوی اختصاصی با جام جم آنلاین مطرح کرد:

ظریف بماند ولی وزارت خارجه تقویت شود/ تغییرات 50 درصدی در بدنه دولت

در شرایطی که مدت زمان کوتاهی به معرفی کابینه دولت دوازدهم به مجلس شورای اسلامی باقی مانده است، مباحث مثبت و منفی در مورد نحوه چینش کابینه مطرح می‌شود.
کد خبر: ۱۰۵۳۷۸۰
«نه» مجلس به سهم‌خواهی

وقتی مباحث و انتظارات مثبت عمدتا در دو حوزه کارآمدی و دیگری در بخش جهادی و انقلابی بودن اعضای کابینه فارغ از مباحث شعاری مطرح می‌شود، درخواست مردم این است ضعف‌هایی که دولت‌ها در بحث ضعف کارآمدی با آن درگیر بودند دربخش کابینه بخصوص در حوزه مشکلات اساسی مردم، مثل اقتصاد برطرف شود.

متاسفانه کابینه دور اول آقای روحانی دچار برخی ضعف‌ها در حوزه کارآمدی بود که به‌نظر می‌رسد در دولت جدید باید این ضعف‌ها پوشش داده و رفع ایراد شود و طرح این مباحث به هیچ وجه به منزله ادعا یا تخریب نیست.

براساس مولفه‌های قانون برنامه توسعه کشور، ضرورت رسیدن به رشد پایدار سالانه 8 درصد، رسیدن به شاخص رشد توسعه صنعتی، کاهش بیکاری تا 7 درصد، رسیدن به شاخص‌های میانگین عمران و توسعه دانش‌بنیان از مواردی است که اگر تامین شود، می‌توانیم کارآمدی را در دولت ببینیم، هرچند در دولت گذشته ضعف‌هایی وجود داشت اما این دولت نقاط قوتی را نیز داشت و معتقدم در حوزه‌های نفت، سیاست خارجی، بخصوص بهداشت و درمان دارای کارنامه برجسته‌ای بوده ولی در حوزه‌هایی مثل اشتغال که با زندگی مردم در ارتباط بود، دولت ضعف‌هایی داشته است.

لذا انتظار این است وزرایی به مجلس معرفی شوند که سابقه لازم در بخش تخصصی خود را داشته و ضمن فعال بودن از جسارت و قدرت تصمیم‌گیری برخوردار باشند و بتوانند ضعف کارآمدی گذشته را جبران کنند، البته سوابق و برنامه‌های افراد در کنار برنامه‌ها باید نشان‌دهنده تبحر آنان باشد تا مجلس نیز بر این اساس بتواند تصمیم درستی در رای اعتماد به وزرا بگیرد.

در بخش انقلابی و جهادی بودن نیز نیازمند مدیریت جهادی برای رفع مشکلات هستیم که بتواند ایثارگرانه راه‌های میانبر را انتخاب کند و با بهره‌گیری از نیروهای جوان تسریع در کار داشته باشد.

اما انتظارات منفی هم از کابینه آینده وجود دارد که مهم‌ترین آن بحث سهم‌خواهی است و این یعنی بخشی از نیروهای سیاسی که در دوران انتخابات به پیروزی رئیس‌جمهور کمک کردند برای حضورشان در کابینه در صدد گرفتن سهمیه برای حضور در دولت آینده باشند، ‌البته بخشی از نیروهای رقیب دولت نیز درصدد هستند برای این‌که در آینده با دولت همکاری کنند از رئیس‌جمهور سهمی بخواهند که هر دو مورد سهم‌خواهی محکوم است و باعث می‌شود رئیس‌جمهور انتخاب واقعی خود را انجام ندهد و نظم و هماهنگی لازم در کابینه‌اش به‌هم بخورد.

البته روح حاکم در مجلس در قالب انتظارات مثبت شکل گرفته و نمایندگان برضرورت شکل‌گیری مدیریت جهادی و انقلابی در راستای کارآمدی دولت تاکید دارند و در عین حال بشدت حساس به هرگونه سهم‌خواهی بوده و حتی اگر سهم‌خواهی از طرف گروه‌هایی در مجلس شکل بگیرد، قطعا اکثریت مجلس در مقابل آن خواهد ایستاد.

دکتر حشمت‌الله فلاحت‌پیشه - استاد دانشگاه علامه طباطبایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها