همه اتهامات روسی ترامپ و نزدیکانش

داماد و پسر ترامپ علیه او شهادت می دهند؟

چند تن از نزدیکان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، برای ادای شهادت در مورد ارتباط مبارزات انتخاباتی او با روسیه در برابر کنگره آمریکا حضور خواهند یافت.
کد خبر: ۱۰۵۳۳۷۲
داماد و پسر ترامپ علیه او شهادت می دهند؟

به گزارش جام جم آنلاین، کمیته قضایی سنای ایالات متحده اعلام کرده است که دونالد ترامپ پسر، فرزند رئیس جمهوری، و پل مانافورت، عضو ستاد انتخاباتی او روز ٢٤ ژوئیه(دوشنبه 2 مرداد) برای "ادای توضیحاتی" در برابر این کمیته حضور خواهند یافت. همچنین، به گزارش شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان آمریکا، قرار است جارد کوشنر، داماد رئیس جمهوری نیز روز دوشنبه آینده برای ادای شهادت در برابر کمیته اطلاعات سنای آمریکا حاضر شود. براساس این گزارش، این جلسه "پشت درهای بسته" برگزار خواهد شد.

خبر احضار نزدیکان ترامپ به کنگره در حالی انتشار می‌یابد که کنگره آمریکا به تحقیقات خود در مورد ارتباط برخی اعضای خانواده و ستاد انتخاباتی وی با روسیه و در نتیجه، خطر تاثیرگذاری دولت آن کشور بر برنامه‌های انتخاباتی و حتی سیاستگذاری‌ دولت وی ادامه داده است.

هفته گذشته انتشار گزارشی در مورد ملاقات دونالد ترامپ پسر با فردی که رسانه‌ها او را یکی از وکلای دولت روسیه معرفی کردند بار دیگر باعث جلب توجه به این موضوع شد. گفته شد که در این ملاقات فرد دیگری هم حضور داشت که ممکن است مامور اطلاعاتی دولت روسیه باشد. مانافورت و کوشنر هم در این ملاقات حضور داشتند.

سخنگوی مانافورت دریافت "دعوتی" برای شهادت در برابر کمیته سنای آمریکا را تایید کرده اما در مورد زمان و موضوع این رسیدگی جزئیاتی نداده است. با اینهمه، یکی از اعضای دموکرات کمیته قضایی سنای آمریکا گفته است که مشاور وزارت دادگستری با برگزاری این نشست به طور علنی موافقت نکرده است.

وکیل کوشنر نیز گفته است که موکل او از ماه مارس همواره آماده همکاری داوطلبانه با تحقیقات کنگره بوده حاضر است تمامی اطلاعات خود را در اختیار آن قرار دهد. وی افزوده است که قرار است کوشنر روز ٢٤ مارس "برای مصاحبه" به سنای آمریکا برود.

موضوع ارتباط ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ با روسیه از نخستین هفته‌های آغاز به کار رئیس جمهوری مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت و باعث شد تا بعدا کنگره نیز به منظور بررسی هر نوع احتمال تاثیرگذاری روسیه بر دولت جدید رسیدگی به این موضوع را در دستور کار قرار دهد. کنگره همچنین نگران آن است که ارتباط با روسیه بر فعالیت دولت نیز سایه انداخته و وقت و توانی را که باید صرف رسیدگی به مسایل داخلی و خارجی این کشور شود به هدر داده باشد. علاوه بر این، رابطه روسی باعث شده است که هرگونه حرکت رئیس جمهوری در روابط خارجی زیر ذره‌بین قرار گیرد و حساسیت برانگیز شود. اخیرا گفتگوی خصوصی دونالد ترامپ و رئیس جمهوری روسیه در جریان یک نشست بین‌المللی پوشش خبری گسترده‌ای یافت و پرسش‌هایی را در مورد ماهیت این گفتگو در پی آورد.

همه اتهامات روسی ترامپ و نزدیکانش

پیش از این دونالد ترامپ شخصا در جریان فعالیت تجاری خود با روسیه سرو کار داشته است. تنها موردی که تاکنون سئوالاتی را در مورد شخص رئیس جمهوری برانگیخته، تماس‌های او با آراس آگالاروف، از ثروتمندان روسی نزدیک به رئیس جمهوری آن کشور است در جریان برگزاری مسابقه ملکه زیبایی در مسکو در سال ٢٠١٣ است. این دو قرار بود در یک طرح بزرگ سرمایه گذاری در روسیه شریک باشند. گفته شده است که در جریان بررسی حضور اقتصادی ترامپ در روسیه، آگالاروف به عنوان رابط بین دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین فعالیت داشت.

دونالد ترامپ پسر به عنوان عضوی از ستاد انتخاباتی پدرش به خاطر ملاقات با فردی که گفته شده است از وکلای دولت روسیه بوده در مرکز توجه قرار گرفته است. منظور وی از این ملاقات دریافت اطلاعاتی علیه رقیب انتخاباتی پدرش بود که ظاهرا دولت روسیه آنها را تهیه کرده بود.

جارد کوشنر، داماد رئیس جمهوری و عضو ستاد انتخاباتی او به دلیل ملاقات با سفیر روسیه و مقامات یک بانک متعلق به روسیه در جریان مبارزات انتخاباتی برای پاسخگویی احضار شده است.

پل مانافورت، عضو ستاد انتخاباتی ترامپ متهم است که به یک حزب اوکراینی طرفدار روسیه کمک کرد تا به طور مخفیانه مبلغ دو میلیون دلار در اختیار دو شرکت لابیگری طرفدار روسیه در آمریکا قرار دهد. به گزارش برخی منابع خبری، این مبلغ برای تاسیس دو موسسه غیر انتفاعی به کار رفت که هدف آنها تاثیرگذاری بر سیاست آمریکا در قبال حضور روسیه در اوکراین بود. فعالیت مانافورت در ارتباط با چند مورد تخلف احتمالی، از جمله عدم ثبت نام در وزارت دادگستری به عنوان لابیگر، تحت بررسی قرار دارد. او در ماه اوت سال ۲۰۱۶ و چند ماه قبل از برگزاری انتخابات از ریاست ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ کناره گرفت.

مایکل فلین، که پس از آغاز به کار دولت جدید سمت مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری را به دست آورد، آشکارا از همکاری آمریکا و روسیه حمایت می‌کرد و در این مورد اتهام پنهانکاری یا تخلفی متوجه او نبوده است. با اینهمه، بعدا فاش شد که وی در مورد لزوم لغو تحریم‌ های آمریکا علیه روسیه با سفیر آن کشور دیدار و گفتگو کرده بود اما هنگام مصاحبه برای انتصاب به سمت مشاور امنیت ملی، در این مورد به معاون رئیس جمهوری "حقیقت را نگفت." ژنرال فلین پس از یک ماه از سمت خود استعفا کرد.

کارتر پیج که مشاور سیاست خارجی ستاد انتخاباتی ترامپ بود پیشتر به عنوان لابیگر شرکت روسی گازپروم در آمریکا فعالیت داشت و در جریان تحقیقات پلیس فدرال آمریکا - اف‌بی‌آی - در مورد ارتباط مالی بین سازمان ترامپ و یک بانک روسی، قبل از برگزاری انتخابات از این سمت کناره گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها