مشاور وزیر امور خارجه در گفت‌و گو با جام جم آنلاین:

تلاش ایران برای آتش بس پایدار در سوریه

کارشناس روسیه در گفت و گو با جام جم آنلاین تحلیل کرد:

چرخش مسکو در میدان سوریه به نفع مقاومت نیست / کرملین هوشیارتر عمل کند

کارشناس روسیه گفت: انتظار می رود دولت روسیه بیش از گذشته در تعیین سرنوشت سوریه با جمهوری اسلامی ایران تعامل داشته و نسبت به گسترش نفوذ صهیونیسم در دوران پساداعش در منطقه حساس باشد.
کد خبر: ۱۰۵۲۹۰۳
چرخش مسکو در میدان سوریه به نفع مقاومت نیست / کرملین هوشیارتر عمل کند

بهرام امیر احمدیان در مصاحبه با جام جم آنلاین، پیرامون حضور الکساندر لاورنتیف فرستاده ویژه پوتین به تهران و دیدار وی با مقامات امنیتی کشورمان اظهار داشت: در این ملاقات مواضع دو طرف در بحران سوریه و مبارزه با تروریسم، روند آتش بس و توافقات حاصله و همچنین آخرین تحولات در زمینه رویارویی با گروه‌های تروریستی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

وی در خصوص اینکه چرا شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان بر لزوم احترام کشورهای فعال در بحران سوریه به حاکمیت این کشور، تاکید داشت، افزود: ممکن است دلیل حضور تهران و مسکو در بحران سوریه در برخی موارد و مقاطع با هم یکسان باشد ولی این لزوما به آن مفهوم نیست که هر 2 کشور در تمام ابعاد به دنبال اهداف مشترکی هستند.

احمدیان تصریح کرد: بعبارت دیگر روسیه در صحنه مناقشات سوریه حتما منافع خود را در نظر می گیرد. باید بپذیریم، روسیه به عنوان یک قدرت منطقه ای اصولاً در هر صحنه ای به دنبال کسب منافع حداکثری است.

وی با اشاره به نقش برجسته جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با گروه های تکفیری صهیونیستی خاطر نشان کرد: طبیعتا ایران در بحران سوریه در قالب سپاه قدس و دیگر قوای نظامی مستشاری، شهدای زیادی در نابودی تروریسم بین الملل تقدیم کرده و روسیه عمدتا در جنگ های هوایی شرکت کرده از این رو باید یک نقش محوری و تعیین کننده در تحولات آتی منطقه ایفا کند.

این کارشناس سیاسی هدف اصلی جمهوری اسلامی در سوریه را حمایت از محور مقاومت یعنی سوریه، لبنان و فلسطین دانست و گفت: چنانچه ایران با هماهنگی دمشق حضور مستقیم در بحران سوریه نداشت، امروز رژیم صهیونیستی در بهترین حالت عمر سیاسی نامشروع خود قرار گرفته بود اما با وجود قدرت منطقه ای ایران شاهد هستیم عکس این قضیه اتفاق افتاده و شرایط اسراییل در منطقه بیش از گذشته متزلزل شده است.

احمدیان در خصوص اشاره شمخانی در این دیدار به پیوند عمیق و گسترده رژیم صهیونیستی با گروه های تروریستی با هدف به اصطلاح امن نگه داشتن مرزهای اسراییل ابراز داشت: بنظر می رسد تهران نگرانی هایی پیرامون مناسبات روسیه و رژیم صهیونیستی دارد که این نگرانی ها کاملا درست و منطقی محسوب می شود. تصور می شود، مقامات کشورمان در این رابطه باید با روسیه خیلی جدی تر صحبت کرده و از منافع خودشان دفاع کنند.

وی تصریح کرد: ایران می تواند با اتخاذ رویکردی متناسب مسئله عراق و سوریه را با جدیت دنبال کرده و در این میان با سایر قدرت های منطقه و فرا منطقه از مواضع خود دفاع کند.

احمدیان منافع استراتژیک و پیوندهای ایران و سوریه در منطقه را بیش از روسیه دانست و گفت: امروز منافع حیاتی ایران در حفظ تمامیت ارضی سوریه و عراق تعریف می شود از این رو جا دارد و ما با سوریه بعنوان متحد استراتژیک خود در دوران پسا داعش ارتباط نزدیک تری داشته باشیم.

وی در خصوص طرح مسایل مبنی بر احتمال برخی توافقات بر سر سوریه میان پوتین و ترامپ در دیداری که در حاشیه نشست G20 با هم داشتند، عنوان داشت: گمان می رود روسیه برای آنکه بتواند از شدت تحریم های خود که از سوی غرب و آمریکا به آن تحمیل شده بکاهد یکسری بده بستان هایی با واشنگتن بر سر تامین امنیت رژیم صهیونیستی دارد که این امر در دراز مدت منافع ایران را تامین نمی کند. لذا به همین دلیل است که شمخانی بحث نفوذ اسراییل در منطقه را عنوان می کند تا به طرف روسی گوشزد کند.

احمدیان اضافه کرد: در اصل ایران خواستار توجه ویژه کرملین به منافع مشترک دو طرف است و اینکه مسکو باید در تعیین سرنوشت سوریه با تهران تعاملات بیشتری نسبت به دیگر قدرت ها داشته باشد.

گفتنی است : ناظران سیاسی اخیرا از احتمال توافق ترامپ و پوتین بر سر تأمین امنیت رژیم صهیونیستی در منطقه ابراز نگرانی کرده اند. این توافق در حاشیه اجلاس گروه بیست در هامبورگ آلمان حاصل شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها