در حالی‌که این روزها حادثه دلخراش قتل آتنا اصلانی، کودک هفت‌ساله پارس‌آبادی دل مردم ایران را به درد آورده و بسیاری در فضای مجازی خواستار اعدام هرچه زودتر قاتل آتنا هستند و برخی از ضرورت آموزش کودکان برای پیشگیری از تکرار چنین حوادثی می‌گویند، عده‌ای هم چشم به راه تصویب لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان هستند، با این تصور که تصویب آن می‌تواند کاهش موارد کودک‌ آزاری را به دنبال داشته باشد. این در حالی است که به نظر می‌رسد ظرفیت‌های کنونی قانونی در کشور نیز می‌تواند چتر امنیت مناسبی برای کودکان کشورمان باشد.
کد خبر: ۱۰۵۲۷۶۲
خشم قانون علیه کودک آزاران

به گزارش جام‌جم، اتفاقی که برای آتنای معصوم روی داد یکی از موارد کودک‌ آزاری است که رسانه‌ای شده.

در حالی که هر روز در گوشه و کنار این سرزمین کودکانی بی‌گناه زجر می‌کشند. همین دیروز خبر آزار و اذیت کیمیا هفت ساله در استان البرز منتشر شد که از طرف ناپدری شیطان‌پرستش بیش از 70 بار مورد تجاوز قرار گرفته و حالا تازه اطرافیانش از این موضوع آگاه شده‌اند.

آن‌طور که سازمان یونیسف گزارش داده است سال گذشته 275 میلیون کودک در معرض کودک‌ آزاری بودند.

بر این اساس، افراد زیادی از ضرورت آموزش و آگاه‌سازی کودکان می‌گویند. اوایل همین هفته انوشیروان محسنی‌بندپی رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به حادثه قتل آتنا، عنوان کرد که هر چقدر آگاه‌سازی در زمینه خودمراقبتی را بخصوص در سنین اولیه کودکی افزایش دهیم، کمتر شاهد بروز چنین حوادث تلخی در کشور خواهیم شد. آنها استدلال می‌کنند که کودک‌آزاری مسأله مبتلا به همه جوامع است و نمی‌توان آن را ریشه‌کن کرد.

با وجود این دکتر محسن اصغری‌‌نکاح، روان‌شناس و عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد به جام‌جم می‌گوید: مهم‌ترین اقدامی که باید از طرف مسئولان برای جلوگیری از این‌گونه حوادث دلخراش برای آتناهای بعدی صورت گیرد، پایش و شناسایی افراد دارای مشکلات و انحرافات جنسی است تا آنها توسط روانپزشکان، مددکاران یا روان‌شناسان تحت درمان قرار گیرند.

مجتبی انصاری‌شهیدی، متخصص روان‌شناسی سلامت نیز معتقد است ایجاد نظام غربالگری سلامت روان در جامعه ضرورت دارد، چون افرادی که دست به تجاوز می‌زنند اختلال شخصیتی و اختلالات جنسی داشته و می‌تواند این اختلال در افراد مختلفی اعم از مغازه‌دار و معلم و.. بروز یابد. با وجود این، آیا قوانین موجود به اندازه کافی بازدارنده است و مجازات‌‌های سنگین مجرمان و کودک‌آزاران می‌تواند به کاهش کودک‌آزاری کمک کند؟

تضمین حقوق کودکان در لایحه جدید

در حال حاضر قانونی که در زمینه کودک‌آزاری وجود دارد، قانون 9 ماده‌ای حمایت از کودکان و نوجوانان است که در سال 1381 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

محمد کاظمی، نایب‌رئیس کمیسیون قضایی مجلس با بیان این‌که در قوانین موضوعه کشور هر آزاری نسبت به هر فردی مجازات دارد، در گفت‌وگو با جام‌جم عنوان می‌کند: مجازات آزار و اذیت نسبت به این کودکان می‌تواند شدت بیشتری داشته باشد.

هرچند او به وجود ضمانت اجرایی در قوانین موضوعه برای جرایمی که نسبت به کودکان صورت می‌گیرد، اشاره می‌کند، اما ادامه می‌دهد با توجه به حوادث و وقایعی که چند سال اخیر برای کودکان رخ ‌داده، تشدید مجازات‌ها مورد نیاز بود.

وی در این رابطه به جام‌جم می‌گوید: این تشدید مجازات در قانون حمایت از کودکان و نوجوانان که در کمیسیون قضایی مجلس در حال تصویب است، پیش‌بینی شده و حتی برای والدینی که نسبت به فرزندانشان بی‌توجهی می‌کنند و آنها را مورد اذیت و آزار قرار می‌دهند، مجازات پپش‌بینی شده است. کاظمی معتقد است، این لایحه می‌تواند تا اندازه ‌زیادی حقوق کودکان و نوجوانان را تضمین کند.

آیا در این لایحه مشخص شده کودک چگونه مورد حمایت قرار می‌گیرد؟ این نماینده مجلس در پاسخ به این پرسش به اورژانس اجتماعی اشاره می‌کند و می‌افزاید: با توجه به جای خالی مداخلات اورژانس اجتماعی در این زمینه، نقش مددکاران اجتماعی به عنوان ضابط در قانون لحاظ شده است، تا جایی که اورژانس اجتماعی بتواند در برخورد با جرایمی که در مورد کودکان می‌شود، قائم‌مقام نیروی انتظامی باشد.

فارغ از این، به باور کاظمی رسانه‌های جمعی در این سال‌ها نسبت به مسائل کودکان کم‌توجه بوده‌اند. او که معتقد است رسانه‌ها می‌توانند در فرهنگسازی مؤثر باشند، می‌افزاید: باید در مراکز آموزشی و مدارس، کودکان را نسبت به حوققشان آگاه کرده و هم در محافل خبری و رسانه جمعی و عمومی فرهنگ حمایت از کودک را تقویت کنیم.

مجازات‌ها سنگین‌تر شود

دکتر بهروز مهاجری، قاضی دادگستری با اشاره به این‌که هر نوع اذیت و آزار کودکان و نوجوانان که منجر به صدمه جسمی و روحی شود را کودک‌آزاری تعریف می‌کنند به جام‌جم می‌گوید: «بر این اساس، کودک‌آزاری مصادیق زیادی می‌تواند داشته باشد. از آزار جسمی گرفته تا سهل‌انگاری در نگهداری از کودک و محروم نگه داشتن کودک از بازی». با وجود این، مهاجری معتقد است قوانین حال حاضر ما در مورد کودک‌آزاری کامل و کافی نیست و نمی‌تواند به نحو شایسته و بایسته در مبارزه با کودک‌آزاری مورد استفاده قضات قرار گیرد و بازدارندگی بالایی داشته باشد: «مهم‌ترین اقدامی که در این زمینه از سوی قانونگذار باید انجام‌ شود، تصویب قانونی متقن و قوی در برخورد با کودک‌آزاری است.»

به باور این قاضی، مجازات‌های ضعیف، درنظر نگرفتن بسیاری از موارد و مصادیق و جوانب کودک‌آزاری همچون قاچاق کودکان و... نادیده گرفتن و کمرنگ بودن نقش دادستان و مدعی‌العموم در مبارزه با کودک‌آزاری از جمله ضعف‌های قانون فعلی است که قضات به آن استناد می‌کنند.

در ماده 640 قانون مجازات اسلامی اشاره شده هرکس نوشته یا طرح‌، نقاشی‌، تصاویر، مطبوعات‌، اعلانات‌، علایم‌، فیلم‌، نوار سینما یا به طور کلی هرچیز که عفت و اخلاق عمومی را جریحه‌دار کند برای تجارت یا توزیع به نمایش‌ و در معرض انظار عمومی گذارد یا بسازد یا برای تجارت و توزیع نگه ‌دارد، مجازات می‌شود، اما مهاجری اشاره می‌کند در این ماده مجازات مجرمان در استفاده از کودکان چه خواهد بود. او با بیان این‌که لایحه جدید می‌تواند بسیاری از این اشکالات را مرتفع کند، به ضرورت و توجه بیشتر قانونگذار به جرایم جنسی در خصوص کودکان، قاچاق کودک، توریسم جنسی و... اشاره می‌کند و خواستار در نظر گرفتن مجازات‌های سنگین‌تری در این زمینه‌ است.

آن‌طور که کارشناسان عنوان می‌کنند به نظر می‌رسد با تصویب لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان که کار روی آن از سال 87 آغاز شده است، شاهد کاهش کودک‌آزاری در انواع مصادیق و موارد آن باشیم.

کمیل انتظاری - جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها