کم نیستند افرادی که فکر می کنند خانواده های شهدا و فرزندان آنها در یک رفاه کامل زندگی می کنند، شرایطی که اگر این گونه هم باشد باز هم در برابر ایثار و از خودگذشتگی آنها چیزی نیست، اما این فقط یک ذهنیت است، شاید تعجب کنید اگر بدانید 60 هزار فرزند شهید و ایثارگر تحصیل کرده بیکار در کنار ما و مثل ما گرفتار زندگی می کنند.
کد خبر: ۱۰۵۲۱۲۲
بیکاری 60 هزار فرزند شهید و ایثارگر / خودداری برخی بیمارستان ها از پذیرش درمان جانبازان

به گزارش جام جم آنلاین، صحبت های بالا را دکتر اسماعیل رضایی، نماینده جمعیت فرزندان شاهد و ایثارگر خدمتگزار بیان می کند، او که به نشست خبری شورای عالی ایثارگران آمده بود در حاشیه این نشست و در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان این که مردم فقط می شنوند که مجلس شورای اسلامی یا هیئت دولت این تعداد مصوبه و لایحه و طرح برای حمایت از خانواده های شهدا و ایثارگران به تصویب می رساند اما واقعیت این است که ما باید بپرسیم چه تعداد از این مصوبات اجرایی می شود؟ پرسشی که پاسخ آن بسیار اندک است.

او ادامه داد: خیلی ها فکر می کنند خانواده های شهدا و ایثارگران در یک رفاه کامل زندگی می کنند من به عنوان کسی که با اکثریت این خانواده ها در ارتباط هستم به شما می گویم که خانواده های شهدا در بهترین حالت وضعیت معیشت شان متوسط رو به پایین است و شاهد آن 60 هزار فرزند شهید و ایثارگر بیکاری است که اغلب تحصیل کرده هم هستند.

یوسف مجتهدی، معاون حقوقی شورای عالی ایثارگران هم در این نشست به گلایه های فراوان جامعه ایثارگری و مطالبات روی زمین مانده آنها پرداخت و گفت: دومین دوره ریاست جمهوری و تشکیل دولت توسط آقای دکتر روحانی نزدیک است و ما نسبت به مدیریت بنیاد شهید انتقادات جدی داریم، شورای عالی ایثارگران تصمیم گرفته است شاخصه های کلی ریاست بنیاد را عنوان کند و ما این شاخصه ها را مکتوب به به دفتر ریاست جمهوری هم ارسال کرده ایم. امروز جانبازان عزیز ما از کوتاهی و قصور مجموعه های درمانی گلایه دارند و در سال های اخیر به دلیل سهل انگاری ها شاهد به شهادت رسیدن برخی از جانبازان بودیم.

مجتهدی تاکید کرد: انتظار ما از رئیس جمهور این است که برای ریاست بنیاد شهید کسی را در نظر بگیرندکه معتقد به فرهنگ ایثار و شهادت و فضای آن باشد. موضوع بعدی بحث جوان بودن مدیر است، متاسفانه کهولت سن ریاست فعلی برای ما معضل بوده است، بارها خدمت ایشان بودیم که فرمودند مشکلات جسمی دارند. درخواست ما انتخاب مدیری جوان و با سابقه مدیریتی است که حدالامکان جزو جامعه ایثارگری باشد.می بایست برنامه جامعی داشته باشد، در چند سال اخیر شاهد مدیرانی بدون برنامه بودیم. برخی مدیران در دو دوره اخیر بعد دو سال هنوز جامعه ایثارگری را نشناخته اند. مدیر می بایست دارای وجاهت و چهره موجه در جامعه باشد. توانمندی ایجاد ارتباط با نهادها و قوای سه گانه را داشته باشد تا پیگیری امور ایثارگران مغفول نماند.

او ادامه داد: بنیاد باید با نیروهای مسلح ارتباط خوبی داشته باشد. این عدم ارتباط گیری قوی را متاسفانه در مجلس هم می بینیم که تاکنون بنیاد شهید با کمیسیون ها ارتباط قوی نداشته که باعث به وجود آمدن مشکلاتی شده است، به طوری که طی شش ماه گذشته چهار ماده از قانون در مجلس مورد بحث گذاشته شد و بنیاد شهید هیچ اطلاعی از آن نداشت.

معاون شورای عالی ایثارگران با اشاره به بدهی 1500 میلیاردی بنیاد شهید به بیمه و پیگیری این مشکل از طریق معاون رئیس جمهور گفت: این مشکل در روند درمانی جانبازان اختلال ایجاد کرد و برخی بیمارستان ها از پذیرش جانبازان خودداری کردند.

او با تاکید بر این که عمده مشکل جامعه ایثارگران انتصاب مدیران کم توان است، توضیح داد: مدیران ضعیف تاکنون نتوانسته اند به درستی حقوق بنیاد را از سازمان ها مطالبه کنند. برای مثال حق استخدام جامعه ایثارگری است که بسیاری از سازمان ها به آن عمل نمی کنند و بنیاد شهید نتوانسته است کاری در این زمینه انجام دهد. مدیر اگر توانمندی تعامل داشته باشد این مشکل را حل می کند.

مجتهدی رویه های نادرست مدیران بنیاد شهید را باعث به وجود آمدن مشکلاتی در خدمت رسانی به ایثارگران دانست و گفت: ما به دنبال رویه هایی هستیم که به سرعت و سهولت رفع مشکلات کمک کند تا تحول منجر به نتیجه شود.

مجتهدی با اشاره به اجرایی نشدن قانون جامع خدمات رسانی ایثارگران پس از 5 سال گفت: دی ماه امسال قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران 5 ساله می شود ولی مایه تاسف است که ماده های اجرایی این قانون هنوز تهیه نشده و به محض اعتراص ما، می گویند تهیه شده ولی در مجاری اجرایی هنوز سرگردان است.

معاون حقوقی شورای عالی انجمن های جانبازان محرک اصلی پیگیری مشکلات ایثارگران را رئیس بنیاد شهید دانست و گفت: اختیاراتی به بنیاد شهید داده شده است که اگر از آن استفاده می شد در بسیاری مباحث قانونی دچار مشکل نمی شدیم. برای مثال بنیاد شهید حق دریافت گزارش عملکرد از همه سازمان ها را دارد. بنیاد نهادی شبه قضایی است که می تواند در موضوعات ایثارگران حکم قطعی و لازم الاجرا بدهد.

مجتهدی افزود: فردی باید در سمت ریاست بنیاد شهید منصوب شود که توانمندی بهره گیری همه ابزارهای قانونی را داشته و به بهترین نحو از آن استفاده کند. بنیاد یک نهاد خدماتی ـ فرهنگی است که اگر در حد مطلوب کار می کرد می توانست به ماموریت های فرهنگی بپردازد ولی در این مورد هم دچار مشکل شده است. بنیاد امروز دارای حجم نیروی انسان سنگین است.

او در پایان به موضوع نتیجه پرونده تحقیق و تفحص از بنیاد شهید هم اشاره کرد و گفت: مسوول تحقیق و تفحص خود بنده بودم و باید بگویم متاسفانه تحقیق و تفحص از بنیاد شهید به موانع برخورد. ما گزارشات را دادیم ولی تجربه نشان داده تحقیق و تفحص در کشور جواب نمی دهد. نظام تحقیق و تفحص باید دگرگون شود چراکه این ساز و کار غلط است و باید اصلاح شود. تا اصلاح نشود وضعیت همین است و پرونده ها به نتیجه نمی رسد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها