قاضی مقیسه در دادگاه متهمان پرونده نفتی اعلام کرد:

معرفی بابک زنجانی به مسئولان نظام با هویت جعلی

قاضی مقیسه خطاب به متهم گفت: شما فردی (بابک زنجانی) را به مسئولان امین نظام معرفی کردید که واقعیت (هویتش) او چیز دیگری بوده است.
کد خبر: ۱۰۵۲۰۱۷
معرفی بابک زنجانی به مسئولان نظام با هویت جعلی

به گزارش جام جم آنلاین از تسنیم، متهم ردیف دوم پرونده نفتی در سومین جلسه محاکمه خود در شعبه 28 دادگاه انقلاب اظهار کرد: در انگلیس جرمی که برای من تعریف شده، «قاچاقچی دور زدن تحریم» است. افراد امین، زنجانی را به من معرفی کردند و تأکید شده که برای شکستن تابوت تحریم وارد میدان می‌شویم. اعتبارات نجومی که شرکت ملی نفت داده، مقدم بر کارهای نفتی بوده و از فروردین این اعتبارات داده شده در صورتی که من از مردادماه وارد شدم.

قاضی مقیسه گفت: اینکه می‌گویید افراد امین، زنجانی را به شما معرفی کرده، درست نیست. شما قبل از بابک با «و.د» آشنا بودید.

متهم پاسخ داد: این آشنایی به برخی مسائل نظام بر‌می‌گردد که در اینجا نمی‌توانم بگویم. من معاون بازرگانی کشتیرانی جمهوری اسلامی بودم.

رئیس دادگاه افزود: شما به افراد امین نظام، فردی را که واقعیتش چیز دیگری بوده، معرفی کردید.

متهم گفت: من اصلا از مسائل قبلی زنجانی و اینکه شناسنامه‌اش را تغییر داده اطلاع ندارم. آقای «ی» هم گفت که زنجانی فردی مورد اعتماد و محل نفوذ تحریم‌هاست.

مقیسه گفت: شما زنجانی را به «و.د» معرفی کردید؟

متهم: من بابت فروش نفت به هیچ وجه معرفی نکردم. بلکه آقای «ک.د» جلسه‌ای با زنجانی گذاشته بود که من هم رفتم.

مقیسه گفت: شما زنجانی را به افراد امین نظام معرفی کردید.

متهم در ادامه دفاعیات خود گفت: شما گفتید هر کسی که به زنجانی کمک کرده، شریک است بنابراین باید آن چهار وزیری که نامه را امضا کردند و بقیه افراد هم شریک جرم زنجانی محسوب شوند.

شمس توضیح داد: موسسه «ای.سی.تی. بنکرز» و «اف.آی.آی.بی» با بانک‌های کارگزار در ایران کار می‌کردند و تاییدیه وزارت اطلاعات و بانک مرکزی را داشته است و چهار وزیر هم نامه زدند.

مقیسه گفت: شما و فلاح این دو بانک را به گونه‌ای نزد مسئولان جلوه دادید که آمدند بانک ملت را هم شریک کردند و گفتید بابک کسی است که بانک ملت هم شریکش است. آقای «و.د» در اظهارات خود گفته که شمس، زنجانی را معرفی کرده است. شما در فروش نفت به زنجانی نقش داشتید یا خیر؟

شمس در پاسخ گفت: من نمی‌گویم که نقش نداشتم اما آن نقشی که مدنظر شماست ندارم و فروش نفت از طریق «و.د»، هشت محموله بعدتر بوده است. احساس می‌کنم شما ذهنیت خوبی درباره ما ندارید و از قبل محکوم هستم. مگر معرفی جرم است؟ همه کارهای تجاری دنیا با همین معرفی انجام می‌شود. آقای «و.د» به عنوان یک مسئول نظام باید امکان‌سنجی می‌کرد.

مقیسه افزود: به شما اعتماد کردند.

متهم ادامه داد: اصلا بحث اعتماد نیست. هیچ کس به خاطر اعتماد، آبروی خود را نمی‌برد. ضمن اینکه تاریخ‌ها نیز در این پرنده مشخص است.

شمس گفت: اعتماد مسئولان نظام به زنجانی، شاقول من بوده است. در کیفرخواست یک جایی گفته شد من مورد اعتماد نظام بودم و در جای دیگر گفتید که اجنبی هستم.

قاضی مقیسه پاسخ داد: ما گفتیم نفت ممکلت را به کسی دادند که تابعیت دوگانه دارد و می‌تواند برود و برنگردد.

متهم گفت: من که آمدم.

مقیسه افزود: آمدنتان چه فایده دارد. نفت و پول با همه رفته است. نمی‌گویید همه پول نفت کجاست. افراد متدینی بودند که قادر بودند بهتر از شما عمل کنند اما شما و فلاح و زنجانی طوری عمل کردید که انگار کسی قادر به فروش نفت نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها