وزیر نیرو با تاکید بر اینکه نباید در سدسازی افراط و تفریط کرد از توقف و خروج ۵۰ سد از برنامه اجرایی وزارت نیرو خبر داد و گفت:علاج بخشی سد گتوند و راهکارهای آن که توسط دانشگاه تهران جمع بندی شده از سوی وزارت نیرو در حال انجام است.
کد خبر: ۱۰۵۱۹۹۵
توقف ساخت ۵۰ سد در کشور/احداث سد تنها راه مدیریت آب نیست

به گزارش جام جم آنلاین؛حمید چیت چیان با حضور در برنامه نگاه یک با اشاره به اینکه با آغاز به کار دولت یازدهم 145 سد در حال احداث و اجرا بود گفت:با بررسی های زیست محیطی و فنی انجام شده به این نتیجه رسیدیم که 50 سد از برنامه اجرای وزارت نیرو خارج شد.

وی افزود:در امر سدسازی باید معیارهای فنی در نظر گرفته شود بنابراین باید اذعان داشت که در سدسازی نباید افراط و تفریط شود.

چیت چیان اضافه کرد:تلاش کردیم که برنامه سدسازی خود را منطقی کنیم چرا که تنها ابزار مدیریت منابع آب احداث سد نیست.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه مدیریت منابع آب را می توان با آبرسانی،احداث تصفیه خانه ها و بازچرخانی آب نیز انجام داد تاکید کرد:نمی توان در شرایط فعلی کشور از سدسازی چشم پوشی کرد چرا که اگر سدهای پنج گانه تهران نبود چگونه می توانستیم به جمعیت 10 میلیون نفری تهران تامین آب انجام دهیم.

علاج بخشی سد گتوند و راهکارهای آن

وی در پاسخ به موضوع مشکلات ایجاد شده در سد گتوند نیز گفت:کارگروهی متشکل از وزارت نیرو، جهاد کشاورزی،برنامه و بودجه و محیط زیست برای بررسی مشکلات سد گتوند زیر نظر رئیس جمهور تشکیل شد و علاج بخشی این سد به دانشگاه تهران محول شد.

چیت چیان افزود:علاج بخشی و راهکارهایی مشخص شد و وزارت نیرو نیز بر همان مبنا در حال پیش بردن کار است بنابراین حل مشکل این سد که در دولت های قبل احداث شده است بر اساس شرایط علمی و فنی در حال برطرف شدن است.

وی در خصوص مشکل سد هامون نیز گفت:مذاکرات متعددی با دولت افغانستان در خصوص تالاب هامون صورت گرفته است چرا که این تالاب متعلق به هر دو کشور است و تاثیر بسزایی در شرایط زیست محیطی دارد چرا که اگر تالاب هامون خشک شود مشکلات زیادی ایجاد می کند و خطرناک است.

چیت چیان در خصوص خاموشی های اخیر در کشور گفت:خاموشی های رخ داده ناشی از کمبود تولید برق نیست و حادثه در شبکه برق در تمام دنیا رخ می دهد اما به هر حال شبکه برق مشکل ساختاری دارد که باید اصلاح شود.

وی افزود:قیمت آب و برق باید واقعی شود و همانطور که قانون هدفمندی یارانه ها بر آن تاکید کرده است باید قیمت برق و آب تا 5 سال واقعی می شد که متاسفانه نشد.

وی با اشاره به اینکه 10/8 میلیارد متر مکعب در سال به مصارف زیست محیطی اختصاص یافته است اظهار داشت: برای پروژه های نیمه کاره نیز برنامه ریزی های دقیقی صورت گرفته است با وجود اینکه با محدودیت منابع مالی مواجه بودیم قدم هایمان را سنجیده برداشتیم ، از ابتدای دولت تا امروز34 سد به بهره برداری رسیده و یا آبگیری صورت گرفته است و 3 سد دیگر در روزهای باقی مانده دولت به بهره برداری می رسد و همچنین 5/4 میلیارد متر مکعب توسط 37 سد تنظیم شده و به منابع دیگر اضافه خواهد شد.

وی تصریح کرد: در سالهای قبل از انقلاب که برنامه سد سازی در کشور شروع شد هر سال 500 میلیون متر مکعب آب تنظیم شده توسط سد ها استحصال شد این در حالی است در چهار سال اخیر در هر سال یک میلیارد و یکصدو 25 میلیون متر مکعب استحصال انجام شده است.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه کشور ما از نظر منابع آبی فقیر است اظهار داشت: کشور ما در مقایسه با دنیا 3/1 بارندگی دارد ، خوشبختانه طی تجربیات خوبی که به دست آوردیم یادگرفتیم که چگونه با کمبود آب رفتار کنیم، قادریم با هیمن مقدار آب زندگی خود را بگذرانیم لذا باید در برخی از رفتارهای مصرفی تجدید نظر کنیم.

وی با بیا ن اینکه علارغم کمبود منابع آب ، خشکسالی و پدیده گرمایش جهانی الآن با اتکا به توانمندی های ملی قادریم کشاورزی صنعتی و نیاز شرب مردم را به خوبی تامین کنیم گفت: حدود92 درصد آب در بخش کشاورزی، 6 درصد در مصاف شرب و بهداشتی و 2 درصد در بخش صنعت مورد استفاده قرار می گیرد لذا باید بهره وری آب در بخش کشاورزی ارتقا پیدا کند.

چیت چیان با بیان اینکه قریب به5 هزار و 400 روستا در طی 4 سال آبرسانی شد گفت: 800 روستای دیگر طی روزهای آینده تا پایان دولت یازدهم به بهره برداری می رسد و بیش از 6 هزار روستا که 1/4میلیون نفر دارد از برنامه های آب رسانی استفاده می کنند.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه منابع آب در سال 100 میلیارد متر مکعب است عنوان کرد: موضوع آب گران کردن آن نیست ، هر محصول و هر کالایی باید به قیمت خود عرضه شود، کشاورزانی که آب از چاه برداشت می کنند هیچ پولی پرداخت نمی کنند و یا اینکه مصرف کنندگان آب در منزل قمیت بسیار کمی را پرداخت می کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها