جواد منصوری در تحلیل آینده حضور داعش در منطقه پس از آزادی موصل در عراق گفت: تصور اینکه بساط گروه تروریستی داعش از منطقه برچیده می‌شود اشتباه بوده چرا که آنها به ترور و بمب گذاری‌های گسترده در مراکز اصلی و پر جمعیت روی خواهند آورد.
کد خبر: ۱۰۵۱۳۷۳
سناریوی جدید داعش پس از موصل/ تانکرهای بنزین و انفجار  گسترده در کمین دمشق و بغداد

کارشناس سیاسی و دیپلمات پیشین کشورمان در پاکستان و چین در مصاحبه با خبرنگار سیاسی جام جم آنلاین به واکاوی آینده حضور گروه‌های تکفیری در منطقه پرداخت و افزود: بطور کلی بحران آفرینی در سوریه – عراق و یمن در راستای طرح نابودی کامل خاورمیانه توسط آمریکا و هم پیمانان منطقه‌ایش پیگیری می‌شود، از این رو استراتژی آشوب طلبان حفظ جنگ و درگیری در دو نقطه ژئوپلوتیکی مهم خاورمیانه یعنی سوریه و عراق خواهد بود.

وی تصریح کرد: در همین راستا تخریب‌های شدید تروریستی و راه اندازی خط ترور در مناطق پر جمعیت و استراتژیکی همچون دمشق –بغداد – سامرا – دیرالزور و درعا، جزیی از راهبرد جدید داعش در منطقه تلقی می شود.

منصوری با اشاره به سابقه حضور گروه‌های تکفیری در سوریه خاطر نشان کرد: متاسفانه در شش سال گذشته کشور سوریه در حال دست به دست شدن بین تروریست‌ها بوده و عملا این کشور به یک ویرانه تبدیل شده و جنگ طلبان پشت صحنه اجازه استقرار صلح و آرامش در سوریه را نمی‌دهند.

دیپلمات اسبق جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: قطعا مدل و شکل عملیاتی گروه های تروریستی در منطقه تغییر خواهد کرد کما اینکه ملاحظه کردید در شهر سامرا با انفجار تانکر بنزین دست به اقدام تروریستی زد و ضمن کشتار جمعیت کثیری، محله ای را به ویرانه تبدیل کرد، بنابراین چنین روندی در دوران پسا داعش هم تدام پیدا می‌کند.

منصوری طرح تجزیه طلبی در منطقه را از دیگر سناریوهای جنگ طلبی و بحران آفرینی در سوریه و عراق دانست و گفت: در پی طرح نابودی کامل خاورمیانه آمریکا، رژیم صهیونیستی درصددند تا این کشورها را به چند کشور کوچک تبدیل کرده و به خاطر اختلافات قومی و سرزمینی دایما در حال جنگ و درگیری باشند.

فرمانده سابق سپاه پاسداران با بیان اینکه عربستان سعودی بزرگترین کلید دار جنگ های نیابتی در منطقه است، یادآور شد: امروز سعودی‌ها به خاطر اشتباهات فاحش خود در همراهی اسراییل و آمریکا و جنگ افروزی در منطقه بویژه در یمن، حتی اگر خودشان هم بخواهند به او اجازه خروج از بحران آفرینی منطقه را نمی‌دهند. همچنان که نقش جدیدی در ایجاد تنش با قطر به ریاض محول شده است.

منصوری در پایان از بین بردن عربستان- قطر – ایران – عراق – سوریه و یمن را اصلی ترین هدف تل آویو و واشنگتن بشمار آورد و افزود: قراردادهای تسلیحاتی اخیر ترامپ با خاندان سلطنتی آل سعود بیانگر این ادعا بوده و هژمونی غربی- عبری تلاش دارد یک جنگ فراگیر و منازعه طولانی در خاورمیانه را پایه گذاری کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها