گفت و گوی جام جم آنلاین با مدیرعامل بنیاد امام رضا(ع)

جشنواره ای با 140 هزار برنامه و 100 هزار مجری

در گوشه و کنار این سرزمین رویدادهای فرهنگی و هنری بسیاری برگزار می شود اما امروز درباره جشنواره ای صحبت خواهیم کرد که 100 هزار نفر درگیر برگزاری آن در 77 کشور هستند، جشنواره ای که 140 هزار برنامه خواهد داشت.
کد خبر: ۱۰۵۱۳۷۲
جشنواره ای با 140 هزار برنامه و 100 هزار مجری

به گزارش جام جم آنلاین،‌صحبت از جشنواره بین امللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) است که امسال پانزدهمین دوره برگزاری خود را پشت سر خواهد گذاشت، اما این جشنواره امسال تفاوت های چشمگیری خواهد داشت که مهمترین دلیل آن را باید در این نکته جستجو کرد که پس از سال ها ثبات مدیریت، امسال تغییراتی در مدیریت بنیاد بین امللی امام رضا(ع) ایجاد شده است و دکتر اکبر شیخ مسوولیت بنیاد و جشنواره امام رضا را بر عهده گرفته است و همین بهانه ای شد تا پای صحبت های او بنشینیم.

تقویت محتوایی در کنار نگاه بین المللی به سیره رضوی

نخستین پرسش ما از دکتر اکبر شیخ این بود که متاسفانه معمولا هر مدیری که به یک مجموعه وارد می شود دست به انکار و گاه تخریب گذشته می زند شما تا چه اندازه در فکر تغییر گذشته هستید، گفت: هر مدیری می آید یک سری برنامه هایی دارد، ما هم در همین مسیر حرکت می کنیم و سعی داریم از نظر کیفی و کمی برنامه ها را رو به جلو ببریم،‌ زمانی که مسوولیت بنیاد امام رضا(ع) به بندده سپرده شد برنامه های جشنواره پانزدهم 50 درصد بسته شده بود و ما باید ادامه می دادیم ولی این به آن معنا نیست که کار جدیدی شروع نکنیم، دو مساله مهم برای ما وجود داشت، نخست آن که ما از سطح تبلیغی گذر کنیم و به محتوا بیشتر توجه کنیم و دوم این که حوزه خارج از کشور و بخش بین الملل را فعال تر از قبل کنیم.

شیخ افزود: ما توانستیم در داخل کشور با ایجاد 8 تفاهم نامه همکاری علمی، آموزشی و فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ رضوی از جمله بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء حضرت آیت الله جوادی آملی، دانشگاه و مدرسه عالی شهید مطهری، بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی و ... حرکت جدی را در این زمینه انجام دهیم.

او ادامه داد: ما یک مجموعه هشت جلدی سبک زندگی سیره رضوی داشتیم که از قبل انجام شده بود، آن را تلخیص کرده ایم و 4 جلد به فارسی شده است و سپس به 14 زبان دنیا از جمله عربی، انگلیسی ، اردو، ترکی و ... ترجمه و منتشر خواهد شد.

مدیرعامل بنیاد امام رضا(ع) گفت: یک اقدام دیگر ما این بود که بحث شورای پژوهشی را به صورت جدی پیگیری کردیم ترکیب آن را اضافه و تقویت کردیم و در سال از 8 پایان نامه برتر حوزه رضوی و 8 رساله دکتری حمایت خواهیم کرد تا این شورای پژوهشی خروجی ملموسی داشته باشد.

دبیر جشنواره امام رضا تاکید کرد: عزیزان ما 14 جشنواره را با عزت و آبرومندانه برگزار کردند اما یک چیزی مغفول مانده است این که تمام تولیدات ما عرضه نشده است ما باید به فکر توزیع باشیم تا به نحو مطلوبی به دست مخاطب برسد. در همین راستا برای اولین بار فروشگاه و نمایشگاه آثار جشنواره های رضوی را در دستور کار خود قرار دادیم که مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

فرصت 45 روزه برای آسیب شناسی

مدیرعامل بنیاد امام رضا در بخش دیگری از صحبت هایش به جشنواره پانزدهم اشاره کرد و جام جم آنلاین گفت: ما در فکر این هستیم که بتوانیم بعد از اختتامیه یک فرصت 45 روزه را ایجاد کنیم، برای آسیب شناسی مجموعه فعالیت های بنیاد امام رضا، برای جشنواره شانزدهم قاعدتا باید رویکردها فرق کند چون یکی از کارهایی که انجام می دهیم جشنواره است که خود جشنواره هم نیاز به ساماندهی مجدد دارد، رویکرد ما تغییر هست البته با احترام به قبل، ما هشت کشور را مشخص کردیم با هماهنگی دانشگاه های آن کشورها بتوانیم همایش های علمی داشته باشیم ، محتوا بفرستیم، آثار هنری و نمایشگاهی ارسال کنیم.

دکتر شیخ ادامه داد: ترویج فرهنگ رضوی به نقاط محروم را هم در نظر داریم، بخصوص جایی که دوستان اهل سنت هستند این فعالیت ها را پر رنگ تر داشته باشیم. آنچه من روی آن تاکید دارم و به آن باور دارم حرکت در مسیر گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی با محوریت فرهنگ رضوی است ، دوستان نهاد کتابخانه های عمومی هم با ما همکاری خوبی دارند ما با این برنامه دو هدف داریم یکی ترویج فرهنگ رضوی و دوم لبیک گفتن به منویات مقام معظم رهبری در حوزه مطالعه و ترویج سنت کتابخوانی و امسال یک قدم بزرگ در این رابطه برداشته ایم.

100 هزار نفر، 140 هزار برنامه

جزئیات جشنواره پانزدهم امام رضا(ع) پرسش دیگری بود که با شیخ در میان گذاشتیم، او گفت: امسال جشنواره در 77 کشور و 2400 نقطه فعالیت خواهد داشت و موضوع 2017 مشهد که پایتخت فرهنگی جهان اسلام خواهد بود را بسیار پررنگ در ابعاد جهانی خواهیم داشت. در داخل کشور هم جشنواره در دوره گذشته حدود 38 هزار برنامه داشت ما آمدیم دانشگاه ها را بیشتر درگیر کردیم و از طرفی هیئت های مذهبی را هم به میدان آوردیم تا هرچه بیشتر به سمت مردمی شدن جشنواره گام برداریم، اکنون 100 هزار نفر در حوزه جشنواره رضوی تلاش می کنند من هم یک نفر از این 100 هزار نفرم و امسال 140 هزار برنامه خواهیم داشت.

شیخ ادامه داد: در تولید محتوا هم تلاش ویژه ای شده است برای اولین بار آمدیم در یک لوح فشرده 40 اثر ارزشمند، در گونه ها و فرم های مختلف اعم از شعر، خطاطی، حدیث مبارک رضوی، هنرهای تجسمی و ... تدارک دیدیم و به استان ها ابلاغ کرده ایم تا در قالب یک نمایشگاه به نمایش درآید. تلاش ها بر این است که در دهه کرامت رنگ و بوی شهرها هم تغییر کند و مردم محور کار باشند و مثل دهه محرم، نیمه شعبان، ماه مبارک رمضان و ... این خود مردم باشند که آن را گرامی بدارند.

تغییرات در اختتامیه

آخرین بخش از صحبت های دکتر شیخ ، مدیرعامل بنیاد امام رضا و دبیر پانزدهمین جشنواره امام رضا به جزئیات افتتاحیه و اختتامیه این رویداد اختصاص داشت، او به جام جم آنلاین گفت: افتتاحیه انشاء الله در سالروز ولادت حضرت معصومه(س) در قم خواهد بود و اختتامیه هم در مشهد با چند تغییر برگزار می شود.

او افزود: ما تصمیم گرفتیم جشن امام رضا را به خانه امام رضا(ع) بیاوریم، این مطالبه بزرگان استان هم بوده است، پس تصمیم گرفتیم اختتامیه را در حرم برگزار کنیم، دومین تغییر در زمان برگزاری اختتامیه است، مراسم را از بعد نماز مغرب و عشاء به قبل نماز آوردیم. دلیل هم دارد، خیلی از مشتاقان و مراجعه کنندگان که می خواهند در اختتامیه شرکت کنند دلشان می خواهد نماز شب میلاد را در حرم بخوانند و از طرفی در جشن های فاخر و معنوی شب میلاد هم شرکت کنند. تفاوت سوم هم این است که ما امسال از اقلیت های مذهبی هم دعوت کردیم، از علمای اهل سنت و نمایندگان محترم اهل سنت. ان شاء الله که اختتامیه امسال در مقایسه با سال گذشته خروجی بهتری داشته باشد

شیخ در پایان گفت: من با تمام وجود از مدیران قبلی که زحمت کشیدند قدردانی می کنم و ما هم بر اساس مسوولیت مان تلاش می کنیم که بهتر از قبل ان شاء الله فعالیت های جشنواره و بنیاد ادامه یابد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها