ارتقای جایگاه ایران به دهمین کشور جهان

تعداد شهاب‌سنگ‌های ایران به 212 رسید

در شرایطی که ده سال پیش تعداد شهاب‌سنگ‌های ثبت شده ایران در بولتن انجمن بین‌المللی شهاب‌سنگ‌شناسی فقط چهار قطعه بود، در سال‌های اخیر با مطالعه پیگیر محققان و علاقه‌مندان به این حوزه در کشورمان، تعداد شهابسنگ‌های ثبت شده رسمی به نام ایران در مجامع بین‌المللی به عدد 212 قطعه افزایش یافته است.
کد خبر: ۱۰۵۱۲۶۷
تعداد شهاب‌سنگ‌های ایران به 212 رسید

به این ترتیب رتبه ایران که پیشتر در میان 136 کشوری که تا امروز شهابسنگ در آنها پیدا و ثبت شده است در جایگاه 122 قرار داشت، در ابتدای سال 2017 میلادی به جایگاه دهم جهان از حیث تعداد شهابسنگ‌های مشاهده و ثبت شده ارتقا یافته است. افزایش تعداد شهابسنگ‌های ثبت شده از ایران در ادامه مطالعه تیم فرانسوی و ایرانی به سرپرستی حامد پورخرسندی، پژوهشگر ایرانی مقطع دکتری در مرکز اروپایی مطالعات و آموزش علوم زمین در فرانسه بوده است.

پورخرسندی درباره چگونگی پیشرفت مطالعاتش در ایران در یک دهه اخیر به جام‌جم گفت: «در جریان ارتباط، همکاری و دوره‌های آموزشی که برای علاقه‌مندان به جستجوی شهابسنگ‌ها در کشور داشتیم، قطعات متعددی از بیابان لوت جمع‌آوری شد و سپس مطالعه روی آنها را برای تایید، طبقه‌بندی و ثبت نهایی آغاز کردم. مطالعه این نمونه‌ سنگ‌ها کاری تخصصی است و نتایج می‌تواند اطلاعات مفیدی از چگونگی تشکیل و تحول منظومه شمسی در اختیار سیاره‌شناسان و زمین‌شناسان قرار دهد و از این رو چنین سنگ‌هایی ارزش علمی بسیار بالایی دارند.

وی افزود: «شکارچیان شهابسنگ‌ها در ایران گروه‌های مختلفی را شامل می‌شوند و بسیاری از آنها از گروه‌های علاقه‌مند به طبیعت‌گردی هستند. چنان که بسیاری از شهابسنگ‌های فعلی با همکاری «حجت کمالی» از علاقه‌مندان پرکار و از جویندگان زبده شهابسنگ‌ها در استان کرمان به دست آمده است.»

حجت کمالی نیز درباره احتمال افزایش تعداد شهابسنگ‌های ایران در آینده نزدیک به جام‌جم گفت: «در صورت انجام مطالعات علمی و تأیید بسیاری از نمونه‌های احتمالی شهابسنگ‌هایی که بتازگی یافته‌ایم، ممکن است جایگاه ایران از نظر تعداد شهابسنگ‌های تایید شده در میان کشورهای جهان تا پنج کشور نخست جهان ارتقا یابد.»

در ادامه پورخرسندی تصریح کرد: کسانی که نمونه‌های تأیید و ثبت نشده شهابسنگ‌ها را که ممکن است در گوشه‌گوشه ایران یافته باشند، چنانچه برای تحقیقات علمی و ثبت‌شدنشان به نام ایران در اختیار ما بگذارند، پس از ثبت بین‌المللی قطعه شهابسنگ در بولتن انجمن بین‌المللی شهابسنگ‌شناسی، بدون هیچ هزینه‌ای، تاییدیه معتبر دریافت می‌کنند و البته در هر حال مالک قطعه اصلی شهابسنگی خواهند بود که نزد خودشان است. لازم به ذکر است تا امروز 9131 قطعه شهابسنگ از شمال غرب آفریقا، 4106 قطعه از عمان، 2164 قطعه از آمریکا، 1501 قطعه از لیبی، 1201 قطعه از مراکش، 924 قطعه از شیلی، 754 قطعه از استرالیا، 479 قطعه از صحرای غربی آفریقا، 234 قطعه از چین و 212 قطعه شهابسنگ از ایران در بولتن انجمن بین‌المللی شهابسنگ‌شناسی تا نیمه اول سال 2017 به صورت رسمی تایید و ثبت شده است.

با توجه به این که انجمن بین‌المللی شهابسنگ‌شناسی، هنوز هیچ موسسه یا مرکز علمی معتبری را در ایران برای جمع‌آوری اطلاعات شهابسنگ‌ها به رسمیت نمی‌شناسد، گروه دانش روزنامه جام‌جم آماده است در صورتی که خوانندگان نمونه سنگ غیر عادی و مشکوک به شهابسنگ در اختیار داشته باشند و با دفتر روزنامه تماس بگیرند، مسیر ارتباط آنها را با پژوهشگران این حوزه از نظر انجام مطالعات بیشتر و ثبت آنها به نام ایران تسهیل کند. لازم به ذکر است برای انجام این قبیل مطالعات علمی نیاز به پرداخت هیچ هزینه‌ای جز اعزام پستی نمونه به آزمایشگاه نیست و فرآیند علمی به رایگان و داوطلبانه انجام می‌شود. لذا لازم است علاقه‌مندان مراقب باشند فریب افراد سودجو را نخورند.

کاظم کوکرم

دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها