بازخوانی سخنان مرکل در بیانیه پایانی اجلاس سران جی20

گروه 20 به‌دنبال نظام مالی مقاومتی

درحالی آخرین اجلاس سران بیست اقتصاد بزرگ جهان در شهر هامبورگ آلمان بکار خود پایان داد که سخنرانی آنگلا مرکل در اختتامیه این نشست به عنوان میزبان تاکیدی بر تغییر سیاست‌های اقتصادی آلمان سومین اقتصاد جهان بود.
کد خبر: ۱۰۵۰۹۴۱
گروه 20 به‌دنبال نظام مالی مقاومتی

نکته مهم در این سخنرانی جهت‌گیری وی ‌خلاف سیاست‌های تشکیل سازمان اقتصادی G20یعنی برداشتن مرزهای اقتصادی و کاهش تعرفه‌ها به‌صورت زنجیره‌ای از جابه‌جایی کالا و بازارهای مشترک در میان کشورهای اعضا بود.

مرکل در سخنرانی خود با اشاره به تجربه‌های ناموفق سیاست یادشده اقتصادی میان اعضا به استقلال کشورها در اجرای قوانین اقتصادی تاکید کرد و به‌نوعی کاپیتالیسم اقتصادی را زیرسوال برد.

کارشناسان مسائل اقتصادی با اشاره به حضور دونالد ترامپ به عنوان یکی از افرادی که به دنبال کاهش وابستگی اقتصاد آمریکا به دیگر نقاط جهان است و شعارهای مختلفی در این زمینه داده می‌گویند: سخنرانی مرکل در حضور دونالد ترامپ تاکیدی بر تغییر رویکرد اقتصادی آلمان به عنوان سومین اقتصاد قدرتمند بین الملل است.

این کارشناسان معتقدند وقتی بالاترین مقام مهد اقتصاد کاپیتالیسم در جمع سران کشورهایی همردیف خود این سخنان را مطرح کرده تاکیدی براین مدعاست که استقلال اقتصادی کشورها امروز به عنوان یکی از اصولی‌ترین اهداف دولت‌ها مطرح شده است.

به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صداوسیما آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در کنفرانسی خبری، دستاوردهای اجلاس دو روزه گروه 20 را در شهر هامبورگ آلمان تشریح کرد.

صدراعظم آلمان گفت: در جی بیست موفق شدیم با جریان حمایتگری از صنایع و تولیدات داخلی و تجارت‌های غیرمنصفانه مبارزه کنیم.

آنگلا مرکل در گزارش مربوط به تشریح مفاد بیانیه پایانی اجلاس دو روزه سران گروه20در هامبورگ اظهار کرد: همان‌طور که گفتم، در مقدمه بیانیه، کلیات مباحث مطرح شده میان اعضا منتشر شده و ما به عنوان ریاست گروه20برای اجلاس امسال، شعار شکل‌دهی یک جهان شبکه‌ای را برگزیده بودیم. در مقدمه این بیانیه به این مساله اشاره شده که گروه بیست، ده سال پیش نشان داد که به طور مشترک در ثبات اقتصادی و شفافیت بازارها در یکی از بزرگ‌ترین بحران‌های جهانی موفق عمل کرده است. آنچه ما آن موقع گفتیم امروز نیز معتبر است و آن رجحان رفتارها و اقدامات مشترک بر رفتارهای تکروانه است و ما امروز در همه مسائل و موضوعات به این روش با هم کار کرده‌ایم و توانستیم به نتایجی دست پیدا کنیم. نخستین معضل بزرگ که ما روی آن متمرکز شدیم، مساله ایجاد فرصت جهانی شدن برای تمام شرکت‌کنندگان بود و باید در مورد اقتصاد جهانی، تجارت و سرمایه‌گذاری، زنجیره تامین پایدار، ایجاد ظرفیت‌های دیجیتال‌سازی و تسریع در ایجاد فرصت‌های اشتغال‌زایی صحبت کنیم.

روشن است که بحث‌های گسترده ما متوجه موضوع تجارت بود و من خوشحالم که ما توانستیم این مساله را روشن کنیم که بازارها را همچنان باز و آزاد نگاه داریم. به عبارت دیگر،‌ ما باید با جریان حمایتگری از تولیدات و صنایع داخلی و نیز تجارت‌های غیرمنصفانه مبارزه کنیم. ما آمادگی داریم رفتارهای تمام اعضای گروه20از طریق سازمان همکاری اقتصادی و توسعه و نیز سازمان تجارت جهانی تحت نظارت و کنترل قرار گیرد.

تجارت واقعی هنوز تبیین نشده

مرکل افزود: همچنین روشن کردیم، مزایای برخورداری از یک تجارت بین‌الملل (واقعی) هنوز برای همگان تبیین نشده است. باید توجه داشته باشیم که ما رشدی فراگیر را برای اعضای گروه20عملیاتی کنیم. ما برای نظام قانونمند تجارت بین‌الملل، نقشی تعیین‌کننده قائلیم و طبیعی است که از طریق سازمان تجارت جهانی آن را بازتعریف کنیم.

در این میان توافق‌نامه‌های دوجانبه می‌تواند نقش مکمل این نظام را داشته باشد؛ توافق‌نامه‌هایی که می‌تواند مطابق با استانداردهای سازمان تجارت جهانی تنظیم و اجرا شود. آرزو می‌کنیم، بیانیه رسمی برای کنفرانس بعدی وزرای گروه20در سازمان تجارت جهانی موفقیت‌آمیز باشد. یکی از مسائل خاص در حوزه تجارت، مساله اضافه تولید جهانی فولاد بود. ما در اجلاس سال گذشته گروه20در هانگژو با رئیس‌جمهور چین توافق کردیم برای حل این مساله، یک هم‌اندیشی جهانی ترتیب دهیم؛ یک هم‌اندیشی که البته تحت نظارت سازمان همکاری اقتصادی و توسعه قرار داشته باشد. این هم‌اندیشی تاکنون خیلی آهسته و کند کار کرده است.

به همین خاطر مهم است که تا آگوست امسال به اطلاعات موردنیاز دست پیدا کنیم و سپس در نوامبر گزارشی اساسی ارائه کنیم که راه‌حل‌های مشخص سیاسی نیز برای حل معضل اضافه تولید جهانی فولاد معرفی کند. بسیار امیدوارم که این چارچوب چندجانبه که در این هم‌اندیشی جهانی شکل گرفته، مورد استفاده قرار گیرد و ما بتوانیم یکی از مسائل مناقشه‌انگیز بزرگ حال حاضر خود را به طور مشترک حل و فصل کنیم. دومین حوزه‌ای که به آن پرداختیم، مساله ثبات تجاری بود؛ یعنی ما به یک نظام مالی مقاومتی نیاز داریم که وزرای دارایی گروه 20 تمهیداتی برای آن اندیشیده‌اند و حتی در برنامه عمل هامبورگ، این مساله تشریح شده است.

مهم است در این زمینه، بانک‌های سایه (واسطه‌گری مالی خارج از سیستم نظارت بانکی) به طور سیستماتیک به کارشان ادامه دهند.

بهداشت پیش نیاز رونق اقتصادی

مرکل در ادامه گفت: بنابراین یکی از نشست‌های ما بحث‌های گسترده درخصوص نقش سازمان بهداشت جهانی در این زمینه بود. ما برای نخستین بار با وزرای بهداشت اعضای گروه20 دیدار داشتیم و این نخستین باری بود که مدیرکل سازمان بهداشت جهانی در اجلاس گروه20 شرکت می‌کرد. اعتقاد داریم در همکاری با بانک جهانی باید از طریق سازوکارهای مختلف، خود را در برابر سرایت بیماری‌های همه‌گیر، مصمم‌تر، متحدانه‌تر و سریع‌تر تجهیز و بسیج کنیم.

سومین مشکل بزرگی که در بیانیه رسمی آمده، در ارتباط با تامین امنیت پایدار معاش زندگی ما بود. ما از جنبه‌های مختلف در این زمینه صحبت کردیم. اولین مساله، مساله مشارکت زنان بود. ما درواقع اهداف مطرح شده در نشست پیشین گروه 20 در بریزبِین استرالیا را در این اجلاس دنبال کردیم که به تکمیل خلأ اشتغال میان زنان و مردان اختصاص داشت. 25 درصد این خلأ تا سال 2025 کاهش خواهد یافت؛ از طرف خودمان (آلمان) دو ابتکار عمل را پیشنهاد دادیم. یکی از آنها مهارت‌آموزی الکترونیکی بود که از اهمیت زیادی برخوردار است و یکی از عوامل اصلی آموزش (امروز) به حساب می‌آید و به مساله دیجیتال‌سازی به طور گسترده‌ای مرتبط است. به بیان گویاتر آموزش، کلید توسعه و رشد پایدار در آفریقا به حساب می‌آید و همکاران آفریقایی ما از تصمیم خود برای استفاده از این ظرفیت در قاره آفریقا خبر دادند. ما به طور مفصل در مورد ابتکارعمل آلمان دراین باره صحبت کردیم که با حمایت بسیار اعضا روبه‌رو شد. این موضوع، مسئولیت‌پذیری گروه20 در برابر آفریقا را، آن هم با مشارکت خود آفریقایی‌ها نشان می‌دهد.

ما یکسری اسناد مکمل در قالب مولفه‌های جدید داشتیم که به رقابت با آفریقا اختصاص دارد. در این اسناد قرار است قراردادهایی با تک‌تک کشورهای آفریقایی منعقد شود که این صرفا به معنای تخصیص کمک‌های توسعه‌ای کلاسیک به آفریقا نیست؛ بلکه به منزله تقویت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است. این یک ابتکار عمل مفید و ارزشمند است،‌ زیرا رئیس‌جمهور گینه به عنوان نماینده اتحادیه آفریقا نیز در اجلاس سران گروه20حضور دارد. در دستور کار اتحادیه آفریقا تصورات و برداشت‌هایی که در آن سال آفریقا می‌خواهد به آنها برسد، تشریح شده است. ما در مورد مبارزه با فساد، مبارزه با مهاجرت و فرار نیز مفصلا صحبت کردیم. در مورد مساله مبارزه با فساد، یک سند تکمیلی منتشر شد که بسیار بااهمیت است. یکی دیگر از مسائل محوری و اصلی ما در اجلاس گروه 20، مسائل تغییرات آب و هوایی و تامین انرژی بود. همان‌طور که از ابتدای کار این اجلاس معلوم بود، هیچ اجماعی در این زمینه‌ها نمی‌تواند وجود داشته باشد. در بیانیه پایانی نیز انتقال چنین حسی در ارتباط با این موارد، مشهود است. این البته متوجه موضع آمریکاست. می‌دانید که متاسفانه آمریکا از توافق‌نامه آب و هوای پاریس خارج شده یا می‌خواهد خارج شود. با این حال من بسیار خرسندم که روسای دیگر دولت‌های عضو گروه20به پایبندی خود به توافق‌نامه آب و هوای پاریس تاکید و بر اجرای این معاهده، توافق کردند.

یعنی این‌که توافق‌نامه پاریس، توافق نامه‌ای غیرقابل بازگشت است. تعهداتی که ما به توافق‌نامه پاریس وارد کرده‌ایم باید هرچه سریع‌تر اجرایی شود. ما در همین یک برنامه عمل حفاظت از آب و هوا و تامین انرژی تصویب کردیم که به برنامه عمل یا اقدام هامبورگ موسوم شد.

صدراعظم آلمان در پایان این کنفرانس خبری اظهار کرد: این موارد مفاد بیانیه رسمی اجلاس سران گروه20 هامبورگ را تشکیل می‌داد و البته اسناد مکمل بسیاری که به برخی از آنها اشاره کردم، منضم به این بیانیه وجود دارند. این اسناد، تعهدات ما و تعهدات اضافی ما را روشن کرده‌اند.

من و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نیز توانستیم درخصوص آینده گروه چهارجانبه نرماندی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه دیدار کنیم و این اجلاس، نتایج بسیار زیادی دیگری هم داشت. طبیعی است نتایج و دستاوردهایی که من در این نطق آورده‌ام و نیز رایزنی‌های گسترده‌ای که در طول این دو روزه با هم داشتیم، تنها با تلاش‌ها و ماموریت‌های مختلف خیل عظیمی از نیروهای پلیس ما امکان‌پذیر شد تا درنهایت بتوانند امنیت اجلاس گروه20را تامین کنند. آنها وظیفه بسیار سنگینی را در زمینه تامین امنیت گروه20برعهده داشتند و همزمان تلاش کردند حق برپایی تظاهرات مسالمت‌آمیز را تضمین کنند. آنها در هر دو زمینه به وظیفه خود عمل کردند و من مایلم اینجا از تمام شرکت‌کنندگان تامین امنیت اجلاس گروه20تشکر و قدردانی کنم و لازم است یک بار دیگر از تمام همکاران دیگر که در آماده‌سازی و برپایی این اجلاس به ما کمک کردند، سپاسگزاری کنم.

به شدیدترین شکل ممکن این خشونت برانگیخته و بربریت آزادانه را که نیروهای پلیس این روزها به مناسبت برگزاری اجلاس گروه20با آن روبه‌رو بودند، محکوم می‌کنم. غارتگری، آتش‌سوزی و حملات وحشیانه به جان پلیس‌ها، فاقد کمترین توجیه است. معتقدم در این زمینه نه انتقادی متوجه ماموران پلیس و نه متوجه مردمی است که خواهان یک زندگی بهتر روی کره زمینند و حالا با رفتارهای غیردموکراتیک روبه‌رو می‌شوند.

من با مسئول ماموریت‌های پلیس هامبورگ صحبت کردم و لازم است از او و نیز اولاف شولتس، شهردار کل هامبورگ، نیروهای امنیتی و تمام نمایندگانشان بابت ماموریت‌هایی که همچنان در جریان است و کار عالی‌شان صمیمانه تشکر کنم. در این ارتباط ما همراه وزیر دارایی فدرال آلمان، بررسی این مساله را که آیا در شهر بندری هامبورگ در راستای زدودن آلام و زیان وارده به قربانیان خشونت، به آنها کمک کنیم به تصویب رساندیم. منظور ما از این بررسی، این نیست که به آنها کمک کنیم یا خیر، بلکه منظورمان آن است که چطور باید به آنها کمک شود و حالا باید شاهد آغاز مذاکرات بیشتر میان وزارت دارایی آلمان و مسئولان شهر بندری هامبورگ باشیم و این تمام آن چیزی بود که می‌خواستم به شما بگویم.

تغییر معماری مالی در جهان

مرکل: معماری مالی بین‌المللی بعد از پشت سر گذاشتن بحران مالی شرایط بهتری پیدا کرده و رئیس هیات ثبات مالی به این مساله اشاره داشت که برای برخورداری از یک معماری بازار مالی بین‌الملل به تلاشی مشترک نیاز داریم. ما در مباحثمان به مساله شفافیت مالیاتی نیز اشاره داشتیم و این مساله برای ما از اهمیت اساسی برخوردار است و برای تامین عدالت مالیاتی باید اجرایی شود. البته ما در همین ارتباط به نقش بیماری‌های همه‌گیر که می‌توانند ثبات کلی اقتصاد جهانی را زیر سوال برند، اشاره کردیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها