جاده 77 یا جاده هراز؛ یکی از 4 مسیر دسترسی تهران به نوار ساحلی دریای خزر و البته کوتاه‌ترین مسیر است که در کنار ویژگی‌هایی چون کوتاهی و جذابیت‌های گردشگری بسیار، با مخاطرات گاه به گاه ریزش سنگ و کوه در طول سال و ریزش بهمن در فصل زمستان مواجه است و حوادث تلخی را برای مسافران عبوری رقم می‌زند. گرچه حالا مسئولان استان مازندران از چهاربانده کردن این جاده 54ساله و رفع تمام مخاطرات آن تا چند سال آینده خبر می‌دهند.
کد خبر: ۱۰۵۰۹۳۶
پرسه خطر در جاده هراز

به گزارش جام‌جم، جاده هراز استان تهران را از مسیر جاجرود، رودهن، آبعلی، امامزاده هاشم، پلور و گزنک به شهر آمل در استان مازندران و دریای شمال متصل می‌کند و پس از جاده 59 (کرج ـ چالوس)، مهم‌ترین جاده تهران ـ مازندران به حساب می‌آید.

این جاده کوتاه‌ترین مسیر تردد میان دو شهر تهران و آمل و یکی از جدیدترین جاده‌های اتومبیل‌رو منتهی به شمال کشور است که در اطراف آن جاذبه‌های گردشگری تاریخی، طبیعی و مذهبی متعددی وجود دارد و همین امر نیز موجب ترغیب بیشتر مسافران به استفاده از این جاده می‌شود، طوری که فقط در ایام نوروز میزبان حدود 5 میلیون مسافر است که این حجم از مسافر در کنار ظرفیت کم جاده گاهی باعث ایجاد ترافیک‌های بسیار طولانی می‌شود.

جاده هراز که کار ساخت آن 23سال به‌طور انجامید و در سال 1342 به بهره‌برداری رسید، با حدود 120 کیلومتر طول و 14 تونل و بهمنگیر امامزاده هاشم، یکی از محورهای سانحه خیز ایران هم است و آمار تصادفات رانندگی در آن بسیار بالاست.

گفته می‌شود کیلومتر 18 تا 222جاده از رودهن به سمت امامزاده هاشم، بحرانی‌ترین قطعه این راه از دیدگاه سقوط بهمن است و اگر چه تونل بهمنگیر امامزاده هاشم، واکنشی به این خطر است، ولی این بهمنگیر در سال 1376 نتوانست از جان 32 مسافری که در همین نقطه زیر بهمن ماندند، حفاظت کند. جدای از سقوط بهمن در زمستان و تصادف و سقوط خودرو به داخل دره، رانش کوه و ریزش سنگ در طول سال نیز خسارت‌های جانی و مالی زیادی برای خودروهای در حال تردد در این محور ایجاد می‌کند که آخرینش به یکشنبه گذشته برمی‌گردد که هرچند خسارت زیادی به بار نیاورد، اما آورده‌های کوهی را به رودخانه هراز ریخت و پیامدهای زیان‌بار زیست‌محیطی را به همراه داشت.

گلایه شهروندان آملی

البته حوادث در جاده هراز نسبت به یک دهه قبل با تلاش مسئولان کمتر شده، ولی در روزهای تعطیل حجم زیاد خودروها موجب تصادفات زیادی می‌شود و رانش کوه هم که پیامدهای خود را دارد.

برخی از شهروندان آملی که ریزش و رانش کوه بیشترین تاثیر را در زندگی آنها داشته و دارد، درخصوص حادثه و ریزش کوه در روز یکشنبه گذشته به مهر گفته اند که اگرچه رانش کوه در این مکان خسارت جانی نداشت، اما سنگریزه‌ها بر روی یکی از باغات گیلاس در حاشیه رودخانه ریخته شد و خسارت زیادی به بار آورد. آنها همچنان نگران ریزش‌های احتمالی بعدی در این نقطه از محور جاده هستند و می‌خواهند که مسئولان نسبت به تراش بالای کوه اقدام کنند تا دیگر ریزشی در کار نباشد.

به‌زعم آنها مناطق پیچ بلده تا کلرد، پل باغ صفا تا نارنجستان و منطقه قبل از تونل بایجان خطرناک‌ترین بخش‌های این محور است.

عزت‌الله یوسفیان، نماینده مردم آمل در عین حال در گفت‌وگو با جام‌جم، مهم‌ترین نقاط حادثه خیز جاده هراز را مناطقی همچون پیچ شیطان و پیچ ابتهاج عنوان می‌کند و می‌گوید: به خاطر اقدامات و ایمن‌سازی‌های خوبی که طی یکی دو سال گذشته در این نقاط و کل محور هراز صورت گرفته، مخاطرات به حداقل رسیده، طوری که دست‌کم امسال و تاکنون هیچ حادثه فوتی در این محور نداشتیم، هر چند ریزش کوه و سنگریزه مثل سایر محورهای استان و کشور همچنان در این جاده نیز وجود دارد و گریزی از آن نیست.

نیمی از محور چهاربانده شد

تقریبا بخش اعظم محور هراز (بویژه نقاط حادثه‌خیز آن) در استان مازندران قرار گرفته است و به همین خاطر مسئولان این استان بیش از استان همسایه یعنی تهران، درگیر ایمن‌سازی این محور هستند.

علی نبییان، معاون عمرانی استانداری مازندران در این باره به جام‌جم می‌گوید: خوشبختانه طی دو سه سال گذشته و در دولت تدبیر و امید و با توجه آقای روحانی، وزیر راه و استاندار مازندران، اتفاقات خوبی برای ایمن‌سازی محور هراز صورت گرفته و در این راستا حدود 57 درصد این جاده جداسازی و چهاربانده شده است.

نبییان با اشاره به این‌که چهاربانده شدن این بخش با اقدامات ایمن سازی مناسبی از قبیل ساخت تونل، پل‌سازی، ایجاد دیوار بتنی و حایل، خاکبرداری و... همراه است، می‌افزاید تلاش ما بر آن است که کل محور هراز تا پایان سال آینده ایمن‌سازی و چهاربانده شود.

وی یادآور می‌شود در همان 43درصد باقیمانده نیز تا حد ممکن جداسازی و حایل‌سازی کوه از جاده انجام شده و در ایام خاص که با ریزش مواجه می‌شویم، مثل همین هفته جاری محور مسدود می‌شود تا پاکسازی لازم برای تردد و راحتی و آسایش مردم صورت گیرد.

امنیت جان مسافران مهمتر است

همان‌طور که معاون عمرانی استانداری مازندران به مسدود شدن محور هراز هنگام ریزش کوه به منظور پاکسازی و ایمن‌سازی آن اشاره کرد، این مسدود شدن در پی ریزش کوه در یکشنبه جاری هم رخ داد و جاده هراز از یکشنبه (17 تیر) تا سه‌شنبه (20 تیر) به مدت سه روز توسط اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مازندران مسدود شد، اما همین امر هم نارضایتی اهالی منطقه آمل را به همراه داشت.

گلایه آنها از این مساله بود که این مسدود شدن در زمان فروش محصولات ییلاقی آنها در کنار جاده صورت گرفته که به فروش و درآمد آنها لطمه زده است. گلایه این باغداران آملی با این واکنش نبییان مواجه شد که هیچ چاره دیگری نیست و محور باید برای پاکسازی مسدود شود و این باغداران هستند که باید کمی با شرایط مدارا کنند.

معاون عمرانی استانداری تاکید می‌کند که برای ما امنیت جان مسافران و حتی خود مردم منطقه بسیار مهم است و اگر احساس کنیم محوری نیاز دارد یک یا چند روز بسته شود تا با اقداماتی ایمن شود و هیچ‌گونه حادثه‌ای را در پی نداشته باشد، این در اولویت است و برای ایمنی خود مردم آمل و لاریجان و منطقه است و اگر این مساله مدیریت نشود، ممکن است تبعات آن بسیار بیشتر از کاهش درآمد آنان حاصل از فروش محصولات تابستانی باشد.

فاطمه مرادزاده

ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها