نسخه دوباره‌سازی شده «مومیایی» تازه‌ترین فیلم تام کروز است که نمایش عمومی بین‌المللی آن ادامه دارد. بازیگر 55 ساله سینما هنوز هم مثل 30 سال قبل، فعال و پرکار است. او در فیلم تازه‌اش به مقابله با یک مومیایی دوران کهن مصر باستان می‌رود و با خطرات و ماجراجویی‌های زیادی روبه‌رو می‌شود. این اکشن دلهره آور با هزینه تولید کلان 150 میلیون دلاری خود، اکنون به فروشی 400 میلیون دلاری در سطح جهانی دست یافته است.
کد خبر: ۱۰۵۰۹۲۸
تام کروز دوست دارد خودش را به چالش بکشد

حدود 80 میلیون از این رقم، به سینماهای آمریکای شمالی اختصاص دارد. طنز ماجرا اینجاست که تماشاگران چینی مبلغ بیشتری (حدود 92 میلیون) برای دیدن فیلم کروز پرداخت کرده‌اند! کروز این روزها در یک تور بین‌المللی به کشورهای مختلف دنیا، مشغول بازی در ششمین قسمت مجموعه فیلم «ماموریت غیرممکن» است. گفت‌وگوی اینترنتی زیر، حاصل صحبت او با چند سایت و نشریه سینمایی است که بخش‌هایی از آنها ترجمه شده است.

در مومیایی کاملا متفاوت از دیگر فیلم‌هایی هستید که تا به حال بازی کرده‌اید.

یکی از دلایل مهمی که بازی در آن را قبول کردم همین است. وقتی فیلمنامه را خواندم، متوجه شدم با ظاهری کاملا متفاوت جلوی دوربین ظاهر خواهم شد و نقشی را بازی می‌کنم که هیچ شباهتی به نقش‌های قبلی‌ام ندارد. انجام این کار بسیار جذاب و لذتبخش بود. در اینجا هیچ خبری از استانداردهای همیشگی نبود و تیپ و چهره‌ام کاملا فرق می‌کرد. دوست داشتم این تجربه را داشته باشم و ببینم آیا از عهده اجرایش برمی‌آیم یا نه. البته قبل از این هم در چند فیلم، مشابه چنین کاری را کرده بودم. مثل «مصاحبه با خون‌آشام»، اما اینجا همه چیز صد درصد متفاوت بود. از این نظر، شاید مومیایی به عنوان سی و ششمین فیلم سینمایی‌ام، غریب‌ترین انتخابی بوده باشد که تا به حال داشته‌ام.

در آینده باز هم از این نوع سنت شکنی‌ها خواهید کرد؟

دوست دارم چنین کاری کنم و تجربه‌های تازه داشته باشم، اما قبل از هر چیز باید فیلمنامه مناسبی برای این کار وجود داشته باشد. در هالیوود شما کمتر به این جور تنوعات برمی‌خورید و خیلی وقت‌ها مجبورید از خوراک تکراری و همیشگی موجود استفاده کنید.

بیشتر فیلم‌هایتان هم حال و هوای اکشن دارند.

این چیزی است که عموم تماشاگران در سراسر دنیا می‌خواهند. فیلم‌های اکشن همیشه با استقبال آنها همراه است. البته اکشن اکشن است و شما در فیلم‌ها، همان چیزهای همیشگی را می‌بینید، اما اگر در این اکشن داستان و کاراکتر وجود نداشته باشد، تماشاچی درگیر ماجراهای آن نمی‌شود. سعی دارم اکشن‌هایی را برای کار انتخاب کنم که داستانی جذاب و کاراکتری قابل قبول داشته باشند.

برای همین بازی در قسمت دوم «لبه فردا» را پذیرفتید؟

بازی در قسمت اول آن خیلی سرگرم‌کننده بود. از آن دسته فیلم‌هایی است که یک بار در عمر پیشنهاد بازی در آن را پیدا می‌کنید. یک جورهایی شبیه «بازگشت به آینده»ها بود که در دهه 80 غوغا کرد. طرفدار فیلم‌ها و داستان‌هایی هستم که این پرسش را مطرح می‌کنند، اگر می‌توانستید دوباره زندگی کنید چه می‌کردید و چه اتفاقی می‌افتاد.

صحبت از تولید قسمت دوم «تاپ‌‌گان» هم هست. فکر می‌کنید تماشاگران امروزی علاقه‌ای داشته باشند دنباله یک فیلم موفق دهه هشتادی را تماشا کنند؟

بله. نسخه اصلی خیلی خوب کار کرد. امیدوارم برای قسمت دوم هم همین اتفاق بیفتد. البته زمانه و شرایط خیلی فرق کرده است و فیلمنامه باید متناسب با شرایط روز نوشته شود. خیلی دلم می‌خواست این فیلم زودتر از این‌ها ساخته شود، اما در دنیای سینما شما هیچ وقت نمی‌توانید درباره چیزی با قاطعیت صحبت کنید. هر روز شرایط تغییر می‌کند و کمپانی‌های فیلمسازی، طرح تازه‌ای را رو می‌کنند. تاپ گان 2 باید خیلی زودتر از اینها ساخته می‌شد.

نوع انتخاب‌هایتان این روزها تفاوت زیادی با گذشته کرده است؟

نه چندان. همیشه کارهایم را با دقت و وسواس انتخاب می‌کنم. به همین دلیل، قبول یک پیشنهاد کاری از طرف من، زمان می‌برد. شاید فیلمبرداری یک فیلم دو ماه طول بکشد، اما مطمئن باشید بیشتر از شش ماه طول کشیده تا بازی در آن را قبول کنم! بخشی از این قضیه هم به علاقه‌ام به متفاوت بودن فیلم‌ها و نقش‌هایم برمی‌گردد. این مسأله باعث جست‌وجوی بیشتر برای پیدا کردن فیلمنامه‌های متفاوت می‌شود. خب، دوست دارم همواره خودم و توانایی‌های بازیگری‌ام را به چالش بکشم!

دلیل تداوم موفقیت خود را در چه می‌بینید؟

کار و تلاش و جدی گرفتن کار. همیشه گفته‌ام نکته اصلی در ارتباط با سینما و بازیگری، این است که همه چیز خود را وقف آن کنید. همه وقتم را صرف آن می‌کنم. به همین دلیل است که سخت کار می‌کنم. بازیگری کاری بسیار جدی است و شوخی بردار نیست. همیشه به بازیگران جوان یادآوری می‌کنم که باید مسئولیت‌پذیر باشند. وقتی قرارداد امضا کرده و چک دستمزد را دریافت می‌کنید، باید مسئول باشید و بدانید وظیفه‌ای روی دوشتان قرار گرفته است.

مترجم: کیکاووس زیاری

جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها