سخنگوی کمیسیون ویژه تولید ملی مجلس در گفت و گو با جام جم آنلاین خبر داد

ورود مجلس به قراردادهای پژو و سیتروئن / آیا واردات خودرو کاهش می یابد؟

سخنگوی کمیسیون ویژه تولید ملی خانه ملت با انتقاد از واردات بی رویه خودروهای خارجی به کشور از تشکیل کمیته ای با هدف بررسی قراردادهای جدید دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور با کمپانی های خارجی خبر داد.
کد خبر: ۱۰۵۰۷۴۶
ورود مجلس به قراردادهای پژو و سیتروئن / آیا واردات خودرو کاهش می یابد؟

نادر قاضی پور در گفت و گو با جام جم آنلاین، حجم واردات خودرو در سه ماه اول سال زنگ خطری برای تولید ملی خواند و تصریح کرد: متاسفانه آمارها ی سه ماهه اول امسال در این خصوص نگران کننده بوده و نباید اجازه داد در حوزه اقتصادی کشور این روند تداوم داشته باشد.

وی در تشریح اعداد و ارقام حجم واردات خودرو در سه ماهه نخست سال 95خاطر نشان ساخت: طبق آمار 30 هزار و 714 دستگاه خودرو به ایران وارد شده و این در حالی است که میزان مبادلات برای واردات سال قبل 13هزار دستگاه بوده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه به مقایسه نرخ واردات این کالای پر مصرف پرداخت و گفت : واردات خودرو در سال 92 حدود 78 هزار دستگاه بوده و در 93 به میزان 103 هزار دستگاه افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: این روند در سال 94 به 48هزار دستگاه کاهش پیدا کرد و این حجم در سال گذشته به حدود 76 هزار دستگاه رسید.

قاضی پور در پاسخ به این سئوال که در سال 95 تولید شرکت های داخلی به چه میزان بوده و در مقایسه با سالهای مشابه در چه وضعیتی قرار دارد، عنوان داشت: تولید ما در کشور طی سال 95 یک میلیون و 350هزار دستگاه بوده است، اما بطور نمونه در سال 90 تولید خوردوی داخلی یک میلیون و 653 هزار خودرو برآرود شده، یعنی ما پنج سال پیش بیش از این میزان خودرو تولید نموده ایم.حال باید پرسید این آیا کاهش تولید به نفع تولید ملی و حمایت از بخش صنعت خواهد بود؟

وی در خصوص راه کار مجلس برای جلوگیری از واردات بی رویه خودرو به کشور ابراز نمود: مجلس حتما پیگیری منافع ملی را در دستور کار خود قرار داده و اینکه باید روشن شود که واردات خودرو به کشور در سال اقتصاد مقاومتی تا چه اندازه اقتصاد ما مورد انتفاع قرار داه، از این رو ضرورت دارد قراردادهای خودروسازان خارجی با تولید کنندگان داخلی مورد بررسی قرار گیرد.

قاضی پور یکی دیگر از محورهای کمیسیون متبوع خود را بحث صادرات قطعات یدکی و خودروهای داخلی بشمار آورد و گفت: وزارت خانه ذیربط باید یک بسته ی کامل حمایتی در جهت تولید داخل تعبیه کند تا 30 درصد تولید ملی ما به خارج از مرزها صادر گردد.

سخنگوی کمسیون ویژه تولید ملی و خاطر نشان کرد: با نشستی که با مدیران عامل دو شرکت بزرگ خودروسازی سایپا و ایران خودرو داشتیم مقرر شد، کمیته ای بمنظور بررسی قراردادهای خودرویی سایپا و ایران خودرو با سیترون و پژو تشکیل شود.

وی افزود: دراین جلسه بنا شد یک نسخه از قراردادهای جدید خودرویی به مجلس ارسال شود تا این قرارداد ها در کمیسیون تولید ملی و نیز کمیسیون صنایع و معادن بررسی شود تا منفعت دهی یا عدم سود دهی آن برای اقتصاد کشور مشخص گردد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها