مسئولان استان بوشهر در حالی برای ایجاد پتروشیمی در مجاورت نخلستان‌های دشتستان اصرار دارند که مردم محلی معتقدند احداث این پتروشیمی بیش از منافعش، مضرات بزرگی دراین منطقه خواهد داشت.
کد خبر: ۱۰۵۰۵۵۹
چالش زیست محیطی پتروشیمی دشتستان

به گزارش جام‌جم، احداث پتروشیمی در اراضی مجاور نخلستان‌های انبوه دشتستان آن گونه که مسئولان استان بوشهردر چند سال اخیر وعده تحقق آن را می‌دادند، این روزها بیش از گذشته رنگ واقعیت گرفته است.

این در حالی است که به باور کارشناسان و مردم منطقه، اجرای این طرح که از دو سال پیش و با تملک زمین‌های کشاورزی شروع شده و ظرف شش ماه اخیر در مرحله تجهیز کارگاه قرار دارد، موجب نابودی اقتصاد نخل پایه منطقه و بیکاری 47هزار نفر در ازای ایجاد شغل برای فقط200نفرمی شود.

همچنین هنوز مجوز زیست محیطی وآب منطقه‌ای برای این پتروشیمی صادر نشده که خود باعث بروز تردید درآلودگی آب و درنهایت بروز کمبود شدید آب کشاورزی و نخیلات منطقه در شرایط خشکسالی جاری شده است.

با این همه، شنیده‌‌ها حاکی است اصرار مدیریت ارشد استان بر راه‌اندازی پتروشیمی دشتستان به منظور تسریع در روند تصویب منطقه آزاد بوشهر است.

نگرانی نخل‌داران

یکی از باغداران و اهالی شهر آبپخش دشتستان در این باره به جام‌جم می‌گوید: مردم و نخیلات، تشنه آب هستند و با ادامه احداث پتروشیمی، جیب مردم منطقه با نابودی نخیلات خالی می‌شود، زیرا احداث پتروشیمی تبعاتی دارد که باعث از بین رفتن اراضی کشاورزی ونخیلات خواهد شد. بنابراین مردم بومی مخالف اجرای این طرح در اراضی حریم شهر آبپخش هستند و خواستار انتقال آن به منطقه کارشناسی شده قبلی، یعنی اراضی محدوده روستای «بنه محمد بن عبدالله»هستند.

شعبان حاجیان اضافه می‌کند: باید مساله محیط زیست در اولویت امور عمرانی دولت باشد. همه می‌دانند پس از اتمام مراحل ساخت این طرح، اطراف این پتروشیمی را فنس‌کشی می‌کنند و درنهایت برای 200 نفر شغل درست می‌شود. اما مصیبت آنجاست که یک عمر با دیدن روند نابودی نخیلات و معیشت مردم، حسرت می‌خوریم.

وی تاکید می‌کند: ما نمی‌خواهیم به سرنوشت شهرستان‌های کنگان و دیر و عسلویه مبتلا شویم که هرآن کسی که توان مالی داشت از آن مناطق خارج شود و افراد بی‌بضاعت در عمل پاسبانان فلزات آلوده‌ساز صنایع نفت و گاز شوند .

سایه مشکلات زیست محیطی و اقتصادی

در همین حال، عضو شورای اسلامی آبپخش در گفت‌وگو با جام‌جم با اشاره به مشکلات و معضلات مختلف زیست‌محیطی و اقتصادی که در صورت تحقق احداث پتروشیمی دشتستان در اراضی مجاور نخیلات آبپخش به وجود می‌آید، می‌گوید: همان‌طور که در بازدید اخیر مسئولان و کارشناسان سازمان حفاظت از محیط زیست از اراضی مورد نظر برای احداث پتروشیمی به نمایندگی از اهالی منطقه و باغداران و کشاورزان اعلام شد، نابودی نخیلات، از بین رفتن طبیعت خاص منطقه و بیکاری 47هزار نفر از مردم پیامد‌های احداث این پتروشیمی است.

فرخ عباسی می‌افزاید: احداث این پتروشیمی فقط بر ای 213نفر شغل ایجاد می‌کند که تنها در سال یک میلیارد و 300میلیون تومان درآمد عاید کارمندان و شاغلان آن می‌شود. ولی نخیلات منطقه سالی97میلیارد تومان درآمدزایی برای باغداران و اهالی منطقه دارد و باعث اشتغال پایدار و تثبیت معیشت حداقل 6000 خانوار آبپخشی می‌شود، به طوری که الان در هر کارگاه بسته‌بندی خرما حدودا 50نفرمشغول کارند و ده‌ها نمونه از این کارگاه‌ها وجود دارد که با شروع این واحد صنعتی عملا بیکار ‌شوند.

وی با بیان این که پتروشیمی از صنایع آب‌بر هستند و بر اساس الزامات و استاندارد‌های زیست محیطی این صنایع باید در نقاط ساحلی ساخته شوند در حالی که اراضی در نظر گرفته شده کیلومتر‌ها با دریا و ساحل فاصله دارد، اضافه می‌کند: در سال‌های اخیر که به دلیل کاهش نزولات آسمانی با بروز پدیده خشکسالی مواجه‌ایم برای آبیاری نخیلات با مشکل کم‌آبی روبه‌رو هستیم. لذا برای تامین آب پتروشیمی ناچارند آب را از سد شهید رئیسعلی دلواری تامین کنند. این در حالی است که نخل‌داران برای استفاده از آب پشت سد با محدودیت‌های فراوانی مواجه‌اند و با کلی پیگیری، اندک آب ذخیره سال91 را به صورت سهمیه‌بندی و جیره‌بندی دریافت می‌کنند .

انتقال خوراک پتروشیمی که متان است با کامیون از ماهشهر یا عسلویه به این پتروشیمی ـ که از گاز‌های سمی و خطرناک است ـ یکی دیگر از مشکلات این واحد پتروشیمی است.

عضو شورای اسلامی آبپخش می‌گوید: اراضی درنظر گرفته شده برای احداث پتروشیمی دشتستان، نه‌تنها مجوز زیست محیطی ندارد بلکه مجوز لازم از آب منطقه‌ای هم نگرفته و همچنین تغییر کاربری اراضی هم مراحل قانونی خود را طی نکرده است. بنا بر این باید درخصوص تعیین محدوه این اراضی تجدید نظر کنند و بهتر این است که اراضی روستای «بنه محمد بن عبدالله» که دارای مزایایی همچون نزدیکی به در یا، فاصله زیاد با مناطق مسکونی و همچنین مجاورت و نزدیکی به خط اتیلن و جاده ساحلی و لم‌یزرع بودن این زمین‌هاست برای این موضوع در نظر گرفته شود.

تردید محیط زیست بوشهر

از سوی دیگر، مدیرکل محیط زیست استان بوشهر با اشاره به این‌که خبرهای ضدونقیضی درباره صدور مجوز زیست‌محیطی پتروشیمی دشتستان مطرح شده است، می‌گوید: ما نظرات کارشناسی خودمان را به کارگروه مرکزی در سازمان محیط زیست داده و گفته‌ایم اگر الزامات موردنیاز چنین طرح‌هایی مثل دسترسی به آب و آلایندگی‌های احتمالی مورد توجه واقع شود، مخالفتی نداریم. حسین دلشب تصریح می‌کند: در نهایت سازمان محیط زیست کشور در این خصوص تصمیم مقتضی را می‌گیرد.

وی با تاکید بر این که سازمان حفاظت محیط زیست درباره صدور مجوز صنایع بزرگ حساسیت زیادی دارد تا مانع تکرار مشکلات طرح‌های مشابه شود، می‌افزاید: بر همین اساس اخیرا طرح زیست محیطی منطقه ویژه شمال استان نیز مورد موافقت قرار نگرفته است. لذا ما به عنوان واحد استانی باید منتظر تصمیم‌گیری مرکز درباره احداث پتروشیمی دشتستان شویم، چراکه نظراتمان را به طور کامل انتقال داده‌ایم.

علیرضا برازجانی

جام‌جم بوشهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها