با توجه به عملکرد نامناسب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و انتقاد و نارضایتی موجود میان اهالی فرهنگ و هنر به نظر می‌رسد احتمال رفتن صالحی امیری از وزارت ارشاد قوت گرفته است.
کد خبر: ۱۰۵۰۴۲۰
وزیر ارشاد دولت دوازدهم چه کسی است؟

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از فارس، در ماه‌های پایانی سال 95، دولت یازدهم بعد از گذشت نزدیک به سه سال از فعالیت وزارت ارشاد مجبور به تغییر علی جنتی شد. صالحی امیری برای چند ماه پایانی دولت یازدهم و به امید وزارت در دولت دوازدهم ،جایگزین علی جنتی شد تا این دوره را بدون حاشیه به پایان برد. وزیری که از همان آغاز معلوم بود به دلیل دور بودن از فضای فرهنگی و هنری و داشتن پیشینه‌ای که بیشتر، امنیتی بود تا فرهنگی چندان مورد استقبال اهالی هنر قرار نمی‌گیرد و در نهایت هم با کسب ناپلئونی رای اعتماد، وزیر شد. این در حالی بود که هجوم حاشیه‌ها در این چند ماه و عدم توانایی صالحی امیری در کنترل آنها باعث شد تا رییس جمهور برای سپردن صندلی وزارت ارشاد به صالحی امیری هر روز مردد‌تر شود. وی در این چند ماه، عملکرد پر انتقادی داشت. ضعف او در ایام انتخابات به اوج رسید. بی‌توجهی و عدم شناخت وزیر به حوزه فرهنگ و هنر حتی باعث اظهارنظری شد که وی را مجبور کرد تا از اهالی هنر عذرخواهی کند.

تردید روحانی در مورد ماندن صالحی امیری در وزارت ارشاد تا جایی پیش رفت که وقتی خبرنگاران از وی در مورد انتخاب یک وزیر فرهنگی و نزدیک‌تر به حوزه های مختلف هنر و فرهنگ سوال پرسیدند او درعوض حمایت از عملکرد صالحی امیری ترجیح داد تنها به کلیاتی در مورد اهمیت فرهنگ و هنر اکتفا کند و اصلا شاید احتمال نماندن صالحی امیری در ارشاد از همانجا بود که قوت گرفت.

در طول این مدت، علاوه بر انتقاداتی که در مقاطع مختلف از جانب بعضی مسولان به فرهنگ و هنر می‌ شد، هنرمندان نیز انتقادات جدی به وضعیت فرهنگی داشتند. انتقادهایی که در مقاطع مختلفی از جمله در بحث تعیین تکلیف نشدن بعضی فیلم‌ها، وضعیت ممیزی کتاب، برگزاری جشنواره فیلم فجر، حاشیه‌های مربوط به معاونت هنری، وضعیت اماکن فرهنگی و هنری از جمله تالار وحدت و ... ظهور و بروز بیشتری پیدا کرد و چندی پیش هنرمندان از رییس جمهور تقاضا کردند تا صالحی امیری را به‌عنوان وزیر ارشاد دولت آینده معرفی نکند.

مطالبه‌ای که ظاهرا و براساس شنیده‌ها، در دیدار اخیر بعضی اعضای کمیسیون فرهنگی با رییس جمهور هم شکل گرفته و از ایشان خواسته شده است تا صندلی وزارت ارشاد در بهارستان را مجددا به صالحی امیری نسپرد و از او در جای دیگری استفاده نماید.

با همه این احوال، ظاهرا صالحی امیری حاضر نیست صندلی‌اش در بهارستان را با صندلی دیگری تاخت بزند و راه‌های مختلفی را برای نگاه داشتن این صندلی امتحان می‌کند.

وزیر ارشاد، چندی پیش، وقتی اعتراضات را جدی دید در معاونت های مختلف با انتصاب معاونین در ماه‌های آخر، قصد تثبیت جایگاه خود را داشت، او برای تثبیت این جایگاه تلاش زیادی کرد و حتی با اولتیماتوم دادن به رئیس سازمان سینمایی از او خواست تا تکلیف فیلم های توقیفی را مشخص کند اما گویا هیچ‌کدام از این راه‌ها کارساز نشده است و از همین حالا چند نفر دیگر برای نشستن روی صندلی وزارت ارشاد دارند خودشان را گرم می‌کنند.

شاید حذف شدن خبر روز گذشته یک خبرگزاری نزدیک به دولت، در مورد رفتن صالحی امیری از وزارت ارشاد هم که پس از مدتی از خروجی این خبرگزاری حذف شد در راستای همان تلاش برای ماندن یا نماندن باشد.

با این اوصاف براساس شنیده‌ها ، چند گزینه احتمالی برای حضور در وزارت ارشاد شانس بیشتری دارند که از میان آنها می توان به حجت الله ایوبی(رئیس پیشین سازمان سینمایی و رئیس ستاد هنرمندان روحانی) و سید عباس صالحی (معاون فرهنگی ارشاد) اشاره کرد.

حجت الله ایوبی

حجت الله ایوبی رئیس اسبق سازمان سینمایی، ریاست ستاد حمایت هنرمندان از روحانی در انتخابات ریاست جمهوری را عهده دار شد و به نظر می رسد با نوع عملکردش در این حوزه توانسته نظر رییس جمهور را به خود جلب کند. چندی پیش نیز جمعی از هنرمندان در نامه ای که برای رئیس جمهور نوشتند از او خواستند تا وی را‌عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب کند. در دوره ریاست ایوبی بر سازمان سینمایی انتقاداتی درباره نوع نگاه و جهت‌گیری‌های وی در سینما مطرح شده بود.

سید عباس صالحی

سید عباس صالحی که مدتی به عنوان سرپرست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور داشت، تاکنون توانسته است مقبولیت نسبی در حوزه کتاب و ادبیات به دست آورد و در حوزه ناشران، اتحادیه‌ها ،مجامع صنفی و خصوصی رضایت نسبی ایجاد کند. با این احوال حواشی مختلف عملکرد پرغلط گروه وی پیرامون ممیزی‌های کتاب و چند مورد دیگر از نقاط ضعف وی به‌شمار می‌رود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها