موزه هنرهای معاصر برای اولین بار بعد از انقلاب اثر خرید

شب 26 میلیاردی هنر ایران

هفتمین دوره حراج تهران در حالی با فروش 26 میلیارد تومانی توانست رکورد خود را بشکندکه با چند اتفاق همراه بود. نخست آن که برای نخستین بار موزه هنرهای معاصر تهران بعد از انقلاب اثر هنری از این حراج خرید. دیگر آن که سهراب سپهری همچنان گران‌ترین هنرمند ایران است و سرانجام این که در این حراج شش اثر میلیاردی و در مجموع 13 اثر بالای نیم میلیارد فروخته شد.
کد خبر: ۱۰۴۹۳۶۳
شب 26 میلیاردی هنر ایران

به گزارش جام‌جم، این دوره از حراج تهران که به ارائه آثار هنر کلاسیک و مدرن ایران اختصاص داشت، شامگاه 16 تیر 1396 با ارائه 72 اثر در هتل پارسیان آزادی برگزار شد که درمجموع با فروش 71 اثر به رکورد 26 میلیارد و 113 میلیون تومان دست یافت. این در حالی بود که خرداد ماه سال گذشته با وجود ارائه 80 اثر مجموع فروش 25 میلیارد بود.

هفتمین حراج تهران با اجرای ضعیف و بی‌روح حسین پاکدل و با یاد زنده‌یاد عباس کیارستمی آغاز شد و عکسی از مجموعه «سفید برفی» این هنرمند به عنوان نخستین پیشنهاد حراج تهران به خریداران آثار هنری عرضه شد که فراتر از قیمت بیشینه، 220 میلیون تومان چکش خورد.

فقط سهراب، رکورد سهراب را می‌زند

گران‌قیمت‌ترین اثر هنری هفتمین حراج تهران به نقاشی سهراب سپهری تعلق گرفت و اثری بدون عنوان از معروف‌ترین مجموعه او، «تنه درختان» در ابعاد 130 در 190 که سال 1351 خلق شده، به قیمت سه میلیارد و صد میلیون تومان چکش خورد. این اثر اکنون گران‌ترین نقاشی ایران در سراسر تاریخ هنر ایران محسوب می‌شود.

دومین رکورد این شب را یک مجسمه خلق کرد؛ مجسمه تک‌نسخه‌ای «شاعر و قفس برنزی» از پرویز تناولی که سال 1387 آفریده شده، دو میلیارد و 500 میلیون تومان چکش خورد.

نقاشی تراژیکی از بهمن محصص با عنوان «عقاب نابینا» و نیز نقاشی دیگری از سهراب سپهری به‌طور مشترک عنوان سوم را به خود اختصاص دادند و هر کدام‌شان یک میلیارد و 200 میلیون تومان به فروش رسیدند.

نقاشی 135 ساله‌ای از محمد غفاری ملقب به کمال‌الملک با عنوان «اردوگاه همایونی» یک میلیارد و 150 میلیون تومان و نقاشی طبیعت‌گرایی از منوچهر یکتایی که سال 1341 خلق شد، یک میلیارد و یکصد میلیون تومان چکش خوردند تا جمع آثار میلیاردی این شب خاطره‌انگیز به شش اثر برسد.

فروش 700 میلیونی اثر فرشچیان

در این حراج، هفت اثر بالای نیم میلیارد چکش خوردند؛ دو اثر آیینه‌کاری از منیر فرمانفرماییان و یک اثر از حسین زنده‌رودی هر یک به قیمت 850 میلیون تومان، نقاشی دیگری از منوچهر یکتایی 750 میلیون و دو اثر از دو استاد پیشکسوت محمود فرشچیان و سیدمحمد احصایی هر یک به قیمت 700 میلیون تومان و مجسمه‌ای از بهمن محصص با عنوان «شخصیت» 500 میلیون تومان فروخته شدند.

نقاشی سه لتی از آیدین آغداشلو با عنوان «معمای شماره 16» 440 میلیون تومان، اثری از کورش شیشه‌گران با عنوان «درون، بیرون» 430 میلیون تومان، نقاشی از منصور قندریز 420 میلیون تومان، سه تابلو از میرزا آقا امامی، حسین کاظمی و حسین زنده‌رودی هر یک به قیمت 400 میلیون تومان، مجسمه «هیچ روی صندلی» پرویز تناولی 360 میلیون تومان، نقاشیخط مواجی از نصرالله افجه‌ای 340 میلیون تومان، دو اثر از زنده‌یاد پرویز کلانتری و سیدمحمد احصایی هر یک 300 میلیون تومان، مجسمه «صدا و سکوت» ژازه تباتبایی 280 میلیون تومان، نقاشی سیاه و سفیدی از بهجت صدر که در سال 1350 خلق شده 260 میلیون تومان، دو تابلو از دو استاد زنده‌یاد رضا مافی و مارکو گریگوریان هر یک 250 میلیون تومان، اثر ناصر عصار 240 میلیون تومان، شش اثر از ابوالقاسم سعیدی، لیلی متین‌دفتری، سیراک ملکونیان، محسن وزیری‌مقدم، مسعود عربشاهی و عباس کیارستمی هر یک به رقم مشابه 220 میلیون تومان و نقاشی «دنیا»ی حسین محجوبی 200 میلیون تومان چکش خوردند.

در این شب 19 اثر دیگر هم توانستند بالای یکصد میلیون تومان به فروش برسند: سه تابلو از آقابالا نقاش‌باشی، اثری از مهدی ویشکایی و نقاشی از مسعود عربشاهی هر کدام 190 میلیون تومان، دو اثر از غلامحسین نامی و حسین خطایی هر کدام‌شان 180 میلیون تومان، دو اثر از جعفر روح‌بخش و ناصر عصار هر یک 170 میلیون تومان، اثری از رضا مافی 160 میلیون تومان، چهار تابلو از منوچهر نیازی، کوروش شیشه‌گران، مهدی ویشکایی و اثر دیگری از بهجت صدر هر یک 150 میلیون تومان، مجسمه‌ای از مش اسماعیل، اثری از هوشنگ پزشک‌نیا و نقاشی از ژازه تباتبایی 130 میلیون تومان، نقاشی از منوچهر معتبر 110 میلیون تومان و سه اثر از علی‌محمد حیدریان، احمد اسفندیاری و حسین طاهرزاده بهزاد تبریزی هر یک صد میلیون تومان. در هفتمین حراج تهران فقط 17 اثر زیر یکصد میلیون تومان چکش خوردند.

فروش 26 میلیاردی این رویداد نشان داد بازار هنر موج مثبت خود را به اقتصاد نشان داده است.اقتصاد هنر نقطه مغفول فرهنگ و هنر است و شب داغ حراج آثار هنری نوید روزهای خوشی را در این حوزه می‌دهد.

موزه هنرهای معاصر 2 اثر خرید!

در پایان هفتمین حراج تهران، علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به روی صحنه رفت و با ستایش حراج تهران و ابتکار عمل علیرضا سمیع‌آذر در راهبری این رویداد فرهنگی اقتصادی از قول وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد از این اتفاق حمایتی همه‌جانبه خواهد شد.

مرادخانی گفت از حراج تهران اثر نفیس کمال‌الملک و نیز تابلوی سیاه و سفید بهجت صدر را برای گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران خریداری کرده‌اند.

با این حساب می‌توان نتیجه گرفت این نخستین آثاری است که موزه هنرهای معاصر تهران بعد از پیروزی انقلاب خریداری می‌کند. حال این سوال مطرح می‌شود که با توجه به قیمت یک میلیارد و 150 میلیون تومانی نقاشی کمال‌الملک و نیز قیمت 260 میلیون تومانی نقاشی بهجت صدر، موزه در شرایطی که از کمبود بودجه در سال‌های اخیر در مضیقه بوده، این ارقام را چگونه تامین کرده است؟

سجاد روشنی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها