رییس نمایندگان مجمع استان سیستان و بلوچستان در گفت و گو با جام جم آنلاین

منابع آبی سیستان دچار سوء مدیریت داخلی است / پایبند نبودن افغانستان به سندی که پیش از انقلاب امضا شد

رییس نمایندگان مجمع استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه افغانستان به لحاظ حسن همجواری باید حقآبه جمهوری اسلامی ایران را رعایت کند تا منشاء خارجی ریزگردها کاسته شود، گفت: بخشی از کانون داخلی ریزگرد به خشکی تالاب جازموریان بر می گردد و در این مورد با سوء مدیریت مواجه هستیم. از طرفی دستگاه دیپلماسی باید به شکل جدی تری موضوع حقآبه کشور را پیگیر باشد.
کد خبر: ۱۰۴۹۱۹۴
منابع آبی سیستان دچار سوء مدیریت داخلی است / پایبند نبودن افغانستان به سندی که پیش از انقلاب امضا شد

محمد نعیم امینی فرد در رابطه با شیوع ریزگردها و منشاء خارجی آن در منطقه سیستان و بلوچستان در گفت و گو با جام جم آنلاین اظهار داشت: یکی از عوامل شکل گیری ریزگردها در منطقه عدم رعایت حقآبه از طرف دولت افغانستان است و سدسازی این کشور روی رودخانه هیرمند خشکی تالاب هامون را در پی دارد.

وی در خصوص اینکه تاکنون دولت چه رایزنی هایی در این زمینه با طرف افغانی داشته، افزود: از پیش از انقلاب کشور افغانستان قرارداد حقآبه با ما به امضا رسانده است. ما اعتقاد داریم این حقآبه از سوی افغانستان رعایت نمی شود اما آنها مدعی هستند که اینطور نیست و سهم ایران در این خصوص رعایت می گردد.

امینی فرد تعیین تکلیف موضوع حقآبه را از وظایف کلیدی وزارت خارجه برشمرد و تصریح کرد: بنده بعنوان رییس مجمع استان با ملاقاتی که دکتر ظریف داشتم ایشان بر ضرورت اجرای کامل حقآبه از سوی همسایه شرقی کشور تاکید دارند و تاکنون پیرامون پیگیری این مطلب دو سفرکاری هم توسط دستگاه دیپلماسی صورت گرفته است.

نماینده مردم ایرانشهر خاطرنشان کرد: منشاء وقوع ریزگرد تنها به ورای مرزها برنمی گردد و به کانون های داخلی هم مربوط می شود و در این خصوص ما در حوزه مدیریت منابع آبی با مشکل سوء مدیریت مواجه هستیم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر تالاب جازموریان و حوزه آب هریر رود به خاطر سد سازی های بی رویه در داخل دچار خشکی نسبی شده و این موضوع به عدم مدیریت آب در داخل مربوط می شود و به افغانستان ربطی ندارد.
امینی فرد سهم شیوع ریزگرد در پی خشکی تالاب جازموریان را بیش از 20 درصد دانست و حجوم شنهای روان به منطقه ایرانشهر و بمپور را از دیگر کانون های پیدایش ریزگردها بشمار آورد و گفت: برخی روستاها بخاطر انباشت شن های روان و از بی نرفتن علایم حیاتی خالی از سکنه شده است واین نیاز به عزم جدی در داخل کشور برای مقابله با این پدیده دارد.

وی در خصوص اینکه تاکنون چه اقداماتی برای احیای تالابها و مدیریت منابع آب در داخل صورت گرفته، عنوان داشت: با عنایتی که اخیرا مقام معظم رهبری به منطقه داشتند،500 میلیون دلار در این خصوص به مرکز استان تخصیص داده شد که این نیازمند عملیاتی کردن و اجرای صحیح منابع از طرف مسئولین است.

این نماینده با بیان اینکه به موازات احیای منابع آبی در داخل، دستگاه دیپلماسی باید با کشورهای همسایه افغانستان و ترکیه در مورد سد سازیهای بی رویه بطور جدی تر و فعال تر وارد مذاکره شود، ابراز داشت: اخیرا رییس جمهور هم روی موضوع سد سازی همسایگان اظهاراتی داشته اند که امیدواریم وزارت خارجه رویکرد جدی تری نسبت به این موضوع از نشان دهد.

سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس در رابطه با پیگیری های خانه ملت در مورد بحران آلودگی هوا به ویژه ریزگردها گفت: کمیسیون به عنوان یک هیات فرعی به این موضوع ورود کرد و ما در لایحه هوای پاک استانداردهایی را ارایه داد. از طرفی از معاونت بهداشتی وزارت بهداشت هم در خصوص اقدامات سازمان متبوع طرح سوال کرده ایم.

امینی فرد درباره معضلاتی که در پی وقوع ریزگردها گریبان مردم سیستان و بلوچستان را گرفته خاطر نشان کرد: بیماریهای تنفسی- آلرژیک و بعضا بیماریهای چشمی و آسبیهای قرنیه مردم منطقه ار با مشکل مواجه نموده است.

وی افزود: اقدام خوبی که وزارت بهداشت در این مورد انجام داد، احداث یک بیمارستان تخصصی بیماریهای تنفسی در زابل بود(با کمک خیرین). در کل این وزارتخانه پیرامون بحث ریزگردها در محوده اختیارات خود عملکرد خوبی داشته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها