«دزد و پری2» و «اسکی‌باز»، فاتحان سی‌امین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان شدند

پرواز پروانه‌های زرین در نصف جهان

سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان شامگاه پنجشنبه در سالن کوثر ورزشگاه 22 بهمن اصفهان با معرفی برگزیده‌ها به کار خود پایان داد. فیلم‌های دزد و پری2 به کارگردانی حسین قناعت و اسکی‌باز ساخته فریدون نجفی به ترتیب پروانه زرین بهترین فیلم سینمایی کودک و پروانه زرین بهترین فیلم سینمایی نوجوان را دریافت کردند.
کد خبر: ۱۰۴۸۹۴۳
پرواز پروانه‌های زرین در نصف جهان

به گزارش جام‌جم، مراسم پایانی سی‌امین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان که قرار بود ساعت 17 و 30 دقیقه آغاز شود، با بیش از یک ساعت تاخیر شروع شد و تا ساعت 22 طول کشید. وجود این اتفاق و پاره‌ای ناهماهنگی‌ها و برنامه‌ریزی‌های نادرست، باعث شد مراسم اختتامیه برگزاری مطلوبی نداشته باشد. موضوعی که باعث شد کمی از روند درست و کم ایراد این دوره و تلاش‌های مسئولان و دست‌اندرکاران این رویداد هم تحت‌الشعاع قرار بگیرد.

هرکی می‌خوای باش!

به‌ نظر می‌رسید بخشی از تصمیم‌گیرندگان و عوامل اجرایی چنین مراسمی اصلا توجیه نبودند و بجز عدم شناخت چهره‌ها و مهمانان، نمی‌دانستند باید چه برخوردی با حاضران داشته باشند. به همین دلیل برخی چهره‌ها همچون آزیتا حاجیان (عضو هیات انتخاب)، کمال تبریزی (داور) و رویا تیموریان (داور) به‌دلیل نبود جا دلخور شدند و سالن را ترک کردند، اما دقایقی بعد مشکل حل شد و آنها به جای مناسبی در سالن راهنمایی شدند. یا یکی از عوامل اجرایی که در یکی از ورودی‌ها ایستاده بود، مهمانان را به محض ورود به جای هدایت به ردیف‌های اول به بخش انتهایی سالن راهنمایی می‌کرد و حتی به چهره‌ها ـ احتمالا به‌دلیل ناآشنایی ـ اعتنایی نمی‌کرد. وقتی در بیسیم به او گفتند که مهمانان ویژه را به ردیف‌های جلو هدایت کند، با لهجه شیرین اصفهانی فریاد زد: هرکی می‌خوان باشند، باید بروند بالا! (منظور انتهای سالن). جالب اینجاست او این جمله را درست روبه‌روی صورت علیرضا شجاع نوری (دبیر دوره قبلی جشنواره) ادا کرد.

در این میان باید به جایگاه بسیار نامناسب خبرنگاران هم اشاره کرد که جایی در وسط سالن را به آنها اختصاص داده بودند که خیلی از صحنه دور بود، در حالی‌که برای پوشش خبری مناسب باید جایی در ردیف‌های اول و بعد از مهمانان ویژه برای آنها درنظر گرفته می‌شد.

اشکان خطیبی، مجری و مترجم

اجرای مراسم اختتامیه جشنواره را اشکان خطیبی، بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینما به‌عهده داشت که در مجموع و بجز پاره‌ای لحظات، بخوبی از پس آن برآمد. خطیبی سعی کرد میان اجرایی رسمی و صمیمانه، جانب اعتدال را رعایت کند. مهم‌ترین ویژگی خطیبی تسلط او به زبان انگلیسی بود که بسیار به کار مراسم‌ جشنواره‌های «بین‌المللی» ایران می‌آید.

شوخی مرضیه برومند با چینی‌ها و مسئولان!

مرضیه برومند،کارگردان محبوب و سرشناس عرصه سینمای کودک که در این دوره یکی از داوران بخش مسابقه سینمای ایران هم بود، در بخش موسسه سایدنت سنت روی صحنه حاضر شد و نماینده‌های چینی آن را همراهی کرد. شور و عشق و صلح جهانی از جمله مواردی است که این موسسه آن را در انتخاب آثار برتر سینمای کودک و نوجوان دنیا لحاظ می‌کند و جایزه‌ای ده هزار دلاری در این زمینه به فیلمسازان می‌دهد. جایزه این دوره به دو فیلم «پایان رویاها» ساخته محمدعلی طالبی و «بیست و یک روز بعد» ساخته سیدمحمدرضا خردمندان رسید. مرضیه برومند در این قسمت شوخی جالبی کرد و وقتی دید خانم چینی این موسسه زیاد صحبت می‌کند، گفت: چینی‌ها هم مثل مسئولان ما هستند، وقتی می‌خواهند پول بدهند باید حتما یک ساعت حرف بزنند!

برومند در این مراسم همچنین کارگردانی یک نمایش کوچک را هم به عهده داشت؛ او از بازیگران کودک فیلم‌های سینمایی بخش مسابقه برای اجرایی کوتاه استفاده کرد و آنها با توجه به حال و هوای نقش‌های خود در این آثار دقایقی برای تماشاگران بازی کردند و به شکلی بامزه برای هم کری خواندند. برومند فقط طی 24 ساعت این بچه‌ها را برای این اجرا آماده کرد.

وزیر؛ بدون سخنرانی

از دیگر نکات قابل اشاره این مراسم باید به حضور سیدرضا صالحی‌امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد که در یکی از بخش‌های اهدای جوایز روی سن آمد، اما ترجیح داد به دلیل طولانی شدن مراسم سخنرانی نکند. او البته در میانه‌های مراسم و به دلیل سفر و حضور در برنامه دیگری، سالن را ترک کرد.

مهم‌ترین برنده ها

قسمت اعظم مراسم اختتامیه به اهدای جوایز اختصاص داشت، اما بخش‌های مختلف و متعدد در این زمینه بود که باعث طولانی شدن مراسم شد. اهدای جوایز بخش‌های مختلف باعث شد تماشاگران برای اطلاع از برنده‌های بخش مسابقه سینمای ایران ـ به‌عنوان مهم‌ترین بخش این جشنواره ـ مدت‌ها منتظر بمانند.

در نهایت هیات داوران بخش مسابقه سینمای ایران با ترکیب غلامرضا آزادی، مرضیه برومند، کمال تبریزی، رضا مقصودی و پوران درخشنده، پروانه زرین بهترین فیلم سینمایی کودک را به فیلم «دزد و پری 2» به کارگردانی حسین قناعت و تهیه‌کنندگی بهروز مفید اهدا کرد. درباره این جایزه باید به رویکرد مثبت هیات داوران اشاره کرد که از کنار مولفه‌های مثبت جذب تماشاگران فیلم و موضوع مهم اکران نگذشتند. قسمت اول این فیلم هم در دوره‌های قبلی جشنواره کودک با استقبال خوب بچه‌ها روبه‌رو شد و پروانه زرین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را به‌دست آورد. انتظار می‌رود بچه‌ها از اکران دزد و پری 2 هم استقبال خوبی کنند. قصه این فیلم درباره دختری هشت ساله به نام مانلی است که تنهایی با پدرش زندگی می‌کند، اما وقتی می‌فهمد پدرش قصد ازدواج دارد، مخالفت می‌کند و دست به کار می‌شود. قناعت علاوه بر دزد و پری 2، فیلم «قهرمانان کوچک» را هم در بخش مسابقه همین دوره داشت که این فیلم نیز پروانه زرین بهترین فیلم کودک از نگاه داوران کودک را دریافت کرد. جالب اینجاست که قناعت، کارگردان خوب سینمای کودک از جمله همان مهمانانی بود که در شروع مراسم با وظیفه شناسی همان عوامل اجرایی به ردیف‌های انتهایی سالن هدایت شد!

پروانه زرین بهترین فیلم سینمایی نوجوان هم به «اسکی‌باز» به کارگردانی فریدون نجفی و تهیه‌کنندگی محمد احمدی رسید. خلاصه قصه این فیلم از این قرار است: اسکیت پسربچه‌ای اسکی‌باز فقط ساعاتی مانده به مسابقات می‌شکند و او باید چاره‌ای برای این مشکل بیندیشد.

«اسکی باز» همچنین جوایز دیگری همچون جایزه ویژه هیات داوران برای بهترین بازیگر کودک(امیررضا فرامرزی)، جایزه ویژه هیات داوران کودک و نوجوان بین‌الملل برای بهترین بازیگر (فرامرزی)، پروانه زرین بهترین بازیگر کودک بخش سینمایی(فرامرزی) و پروانه زرین بهترین کارگردانی فیلم بلند بخش بین‌الملل(فریدون نجفی) را به‌دست آورد.

«بیست و یک روز بعد» ساخته سیدمحمدرضا خردمندان و به تهیه‌کنندگی محمدرضا شفاه هم از جمله فیلم‌های تحسین شده مراسم اختتامیه بود. این فیلم برنده جایزه یونیسف ـ که مهتاب کرامتی یکی از داوران آن بودـ، پروانه زرین بهترین بازیگر نوجوان (مهدی قربانی) و پروانه زرین بهترین بازیگر نوجوان از نگاه داوران کودک و نوجوان، پروانه زرین بهترین کارگردانی، پروانه زرین بهترین فیلمنامه (خردمندان و احسان ثقفی) و جایزه بخش موسسه سایدنت سنت شد.

در میان جوایز باید به دیپلم افتخار هیات‌داوران هم اشاره کرد که به شبنم مقدمی برای بازی در فیلم شکلاتی ساخته سهیل موفق رسید. دلیل این جایزه، حضور پرمهر این بازیگر در کنار بازیگران کودک این اثر سینمایی عنوان شد.

سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با دبیری علیرضا رضاداد از 9 تا 15 تیر در اصفهان برگزار شد.

یک روحانی هنرمند

یکی از نکات جالب مراسم اختتامیه، حضور یک روحانی هنرمند بود.؛ وقتی محمد احمدی، تهیه‌کننده فیلم «اسکی‌باز» برای دریافت جایزه در یکی از بخش‌ها روی صحنه آمد، از حمایت‌های سیدشهاب‌الدین طباطبایی، مجری طرح این فیلم تشکر و از او دعوت کرد روی صحنه بیاید. حجت‌الاسلام طباطبایی که دستی در تئاتر و سینما دارد امام جمعه شهرستان کوهرنگ است.

علی رستگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها