براساس بیانات مقام معظم رهبری و همچنین تاکید ایشان بر مدیریت واردات به نفع حمایت از تولیدکنندگان داخلی شاهد آن هستیم که مسئولان و سیاستگذاران دولت همواره درصدد ارائه راهکارها و سیاست‌های مختلف برای مهار واردات و همچنین مدیریت آن به نفع تولیدکنندگان داخلی هستند.
کد خبر: ۱۰۴۸۶۳۹
مهار واردات با فرهنگ‌سازی

درحالی که بعضا این سیاست‌ها یا به نتایج مورد نظر نمی‌رسد یا این‌که در میانه راه از مسیر اصلی منحرف شده و به جای این‌که حامی تولید داخلی باشند بلای جان تولید می‌شوند.

بر همین اساس همواره سوال این است که کدام گزینه می‌تواند راهکاری مفید، اجرایی و دارای مزیت‌های مختلف باشد؟ برای رسیدن به پاسخ این پرسش نیازی نیست دوباره برای محدود کردن واردات به دنبال دیوار بلند تعرفه‌ای باشیم و به نوعی زمینه فساد را فراهم کنیم بلکه می‌توانیم با شیوه‌ای کاملا ساده و ثابت شده وارد میدان رقابت با افزایش واردات بخصوص کالاهای مصرفی و دارای مشابه داخلی بشویم.

برای رسیدن به این مهم تنها راهکار، ایجاد انگیزه در میان خریداران محصولات مختلف است به‌ صورتی که این گروه در واقع انگیزه‌ای برای انتخاب کالاهای خارجی و وارداتی نداشته باشند. چون همه می‌دانیم با دستور، تبصره یا ماده واحده نمی‌توان تقاضای مردم را برای تامین کالاهای مورد نیازشان هدایت و مدیریت کرد.

از این رو در کالاهای مصرفی می‌توانیم با استفاده از نظام بانکی وارد شویم تا انگیزه‌های خرید برای کالاهای مصرفی میان مردم آنچنان بالا برود که اصولا کالاهای خارجی محلی برای ابراز وجود نداشته باشد، به این دلیل که ممنوعیت خرید کالاهای خارجی در ارگان‌ها و نهادهای دولتی تنها یک نماد از اراده مقابله با افزایش تقاضای مصرف کالاهای خارجی است.

با در نظر گرفتن این شرایط می‌توانیم با ارائه تسهیلات خرید و نرخ کارمزد مناسب مردم را تشویق به خرید کالاهای داخلی با کیفیت کنیم.

این‌گونه که وقتی خریداران برای تأمین نیازهایشان به بازار مراجعه می‌کنند شرایط خرید آنچنان برای کالاهای ایرانی آسان باشد که ناخودآگاه توجه خریداران به سمت آن محصولات هدایت شود.

در این بخش تضامینی که از خریداران دریافت می‌شود، می‌تواند به صورت سفته‌های معتبر رایج باشد که در اختیار فروشگاه‌ها از سوی خریداران قرار می‌گیرد و این سفته‌ها در نهایت به دست تولیدکنندگان خواهد رسید.

در همین حال برای این‌که چرخه اقتصادی به حرکت و ادامه روند رو به رشد خود با این سفته‌ها ادامه دهد، تولیدکنندگان باید بتوانند این اوراق را به بانک‌های مربوطه خود ارائه کرده و مبالغ آن را نه به صورت نقدی بلکه به صورت اعتباری برای پرداخت سایر هزینه‌ها دریافت کنند.

به این دلیل که نقد شدن این اوراق می‌تواند پول پرفشار به اقتصاد تحمیل کند و باعث بروز مشکلات دیگری بشود. در ادامه این روند اعتبار ایجاد شده برای تولیدکنندگان می‌تواند صرف هزینه‌هایی مثل صورتحساب‌های انرژی، تامین اجتماعی، مالیات یا حتی پرداخت کارمزد فروشندگان شود تا در نهایت رفته رفته شاهد کاهش سهم بازار کالاهای وارداتی به دلیل کاهش تقاضا باشیم یعنی آنچه که مقام معظم رهبری بارها به آن تاکید کرده‌اند.

پس لازم است دوباره به این نکته توجه داشته باشیم که دیوار بلند تعرفه‌ای یا تبصره‌های داخلی دولت نمی‌تواند وسیله‌ای مناسب برای رسیدن به سرمنزل مقصود یعنی کاهش واردات باشد بلکه تنها راهکار کاهش تقاضا با استفاده از شیوه‌های فرهنگی است.

دکتر مسعود دانشمند - دبیرکل خانه اقتصاد ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها