امیر اسماعیلی امروز برای اولین بار اعلام کرده که سامانه موشکی S۳۰۰ در ایران استقرار یافته است؛ این یعنی از این پس، انگشت پدافند هوایی برای شکار پرنده‌های متخاصم "روی ماشه اس ۳۰۰" هم خواهد رفت.
کد خبر: ۱۰۴۸۳۹۵
انگشت ایران «روی ماشه اس ۳۰۰» رفت

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از تسنیم، پیش از ظهر امروز امیر اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص)، برای اولین بار رسماً از استقرار سامانه موشکی اس 300 در کشور خبر داده و گفته که (هم‌اکنون) از آن استفاده می‌شود.

البته امیر اسماعیلی اعلام نکرده که این سامانه‌ها در کدام نقاط مستقر شده‌اند اما وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح پیش از این اعلام کرده بود که اس300‌های ایرانی "4 گردان" هستند.

سامانه موشکی اس 300 در حال حاضر یک خانواده است و انواع مختلفی از این سامانه با کاربردهای متفاوت در وزارت دفاع روسیه تولید شده است. هم‌اکنون اس300 پی‌ام‌یو (S-300PMU) به‌عنوان یکی از مرگبارترین و پیشرفته‌ترین سامانه‌های موشکی خانواده اس300 شناخته می‌شود. آن‌ طور که روس‌ها اعلام کرده‌اند، زمان آماده‌سازی این نوع از سامانه‌ها، حدود 5 دقیقه‌ است که این خود یکی از ویژگی‌های مهم سامانه موشکی اس300 پی‌ام‌یو به شمار می‌رود.

یکی از بهترین مدل‌های سری P سامانه موشکی اس300، سامانه‌های پی‌ام‌یو2 هستند که رادار کشف هدف این سامانه 64N6E2 Big Bird نام دارد و می‌تواند حدود 200 هدف را کشف کند.

ایران، در سال 2007 قرارداد خرید سامانه موشکی S300-PMU1 را با روس‌ها امضا کرده بود که با عدم تحویل آن به ایران و گذشت سالیان دراز، خط تولید این سامانه در روسیه، کلا متوقف شد و ایران هم دیگر خواهان آن مدل از اس 300 نبود، لذا ایران و روسیه توافق کردند که قرارداد را به‌روز کنند که این اتفاق سال گذشته رخ داد و تهران - مسکو، قرارداد جدیدی برای فروش اس 300 به ایران امضا کردند اما مدل سامانه‌ای که قرار بود به ایران تحویل داده شود، هیچ وقت اعلام نشد.

اما با ورود ادوات مربوط به اس 300 و "موشک‌ها"، مشخص شد که ایران سامانه S300-PMU2 که یکی از بهترین سامانه‌های دفاعی و پدافندی حال حاضر جهان است را تحویل گرفته است.

سامانه موشکی اس 300، پس از ورود به ایران اولین بار در 7 شهریور ماه سال گذشته به نمایش گذاشته شد و این اقدام موجب شد که هر گونه شبهه درباره ورود یا عدم ورود این سامانه به کشور، مرتفع شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها