بهشتی پور در گفت و گو با جام جم آنلاین

چراغ سبز FATF به ایران / آمریکا بر سر دوراهی

یک تحلیل گر سیاسی تصمیم اخیر گروه بین‌المللی اقدام مالی (FATF) مبنی بر ادامه تعلیق محدودیت‌های اعمال‌شده علیه ایران را مثبت ارزیابی کرد و گفت: این تصمیم امکان توسعه روابط بانکی و مالی با ایران را فراهم آورده و آمریکا در صورت عدم تمکین از این رویه، متضرر خواهد شد.
کد خبر: ۱۰۴۶۸۱۱
چراغ سبز FATF به ایران / آمریکا بر سر دوراهی

حسن بهشتی پور در گفتگو با جام جم آنلاین با تاکید بر اینکه تعلیق محدودیتهای بانکی، ایران را از وضعیت قرمز خارج می کند، گفت: در گذشته دو کشور کره شمالی و ایران در منطقه قرمز مبادلات بانکی جهان قرار داشت که با رویکرد اخیر نظام بانکی دنیا در غالب اف ای تی اف خوشبختانه از این وضعیت خارج شده ایم.

وی در خصوص اینکه چرا در گذشته ساز و کارهای این نهاد برای تسهیل در امر مبادلات بانکهای ایرانی عملیاتی نشده، افزود: چون ما پیش از این مورد تحریمهای ناجوانمردانه آمریکا و تبع آن اروپا قرار داشتیم، آیین نامه های اف ای تی اف برای ما الزام آور نبود، اما گشایش های بانکی کشور در سطح بین المللی یکی از شروط توافق برجام بود که پس از آن شاهد ورود تدریجی مراودات بانکی کشور به عرصه بین المللی هستیم.

بهشتی پور تصریح کرد: بطور کلی ساز و کار این نهاد مالی پس از ورشکستگی مالی سال 2008بانکهای آمریکا با هدف جلوگیری از پول شویی بوجود آمد که بعدها به موضوعاتی همچون ممانعت از تامین مالی تروریسم توسعه یافت و بیش از 500 بانک بزرگ دنیا موظف به اجرای آیین نامه های آن شدند.
این کارشناس سیاسی درباره اینکه آیا ایالات متحده به تصمیم این نهاد مالی در قبال جمهوری اسلامی ایران پایبند خواهد بود، گفت: آمریکایی ها متاسفانه حتی بعد از برجام هم خوی زورگویی خود در قبال ایران را کنار نگذاشته اند اما به هر جهت اگر با دنیا در این خصوص هماهنگ نباشد خود متضرر شده و دنیا از آن تبعیت نخواهد کرد.

بهشتی پور در ادامه به ضرورت بهبود نظام بانکی کشور اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: مسیر ورود و خروج منابع مالی یکی از الزامات اف ای تی اف است، فارغ از مباحث بین المللی، باید مبنع و هدف سرمایه گذاری افراد در بانکهای کشور مشخص باشد تا از مفسده های احتمالی خواه در هر حوزه ای به نحو مطلوبی جلوگیری شود.

وی در خصوص اینکه چرا آنطور که باید همچنان شاهد رونق مبادلات بانکی کشور در دنیا نیستیم ابراز داشت: همان طور که عرض شد باید تمام عملیات بانکی ما با دنیا هم گام باشد که در این زمینه هنوز نقطه ضعف داریم، موضوع بعد اینکه متاسفانه کارشکنی های کاخ سفید در قبال برجام سرمایه گذاران خارجی را در معامله با ایران مردد نموده است.

بهشتی پور افزود: به عنوان مثال یک بازرگان کره ای قصد سرمایه گذاری 10 میلیارد دلاری در کشورمان دارد اما تردید می کند که آیا در صورت ورود به بازار ایران از طرف آمریکا مشمول تحریم خواهد شد یا خیر. با این وجود مصوبات بیشتر افی ای تی اف مبنی بر تعلیق و توقف محدودیتهای بانکی ایران باید نگرانی تجار خارجی در مورد برقراری مناسبات اقتصادی در آینده نزدیک را برطرف کند.
وی در خصوص اینکه آیا تلاش هایی که سنای آمریکا در تحریم های جمهوری اسلامی ایران وضع می کند بر تصمیم اخیر کشورهای بزرگ اقتصادی در قالب اف ای تی اف تاثیر خواهد گذاشت، گفت: طبق اظهارات خود نمایندگان آمریکایی بین دولت و کنگره در ادامه تحریم های ایران اختلاف نظر وجود دارد مضاف براینکه بحث تحریم روسیه هم به مسئله ایران اضافه شده و این موضوع چالش میان دولت و نمایندگان را دو چندان کرده است.

این کارشناس سیاسی افزود: بعد از ماه جولای قرار شده بر سر این مسئله در آمریکا رای گیری شود اما همانگونه که گفته شد هرگونه تصمیم ضد ایرانی به ضرر خود آمریکایی هاست چون اساسا ما با آمریکا مراودات بانکی نداریم و کانون توجهات ما اروپا بوده که امیدواریم در آینده نزدیک دامنه گشایش ها از این هم گسترده تر شود تا اهداف خصمانه واشنگتن هم عملا به حاشیه رانده شود.

بهشتی پور در پایان یادآور شد: با مصوبه اخیر اف ای تی اف، کشورهای اروپایی و کشورهای بزرگ اقتصادی جهان مسیر توسعه روابط بانکی و مالی خود با ایران را که یکی از اهداف عمده‌ی تفاهم هسته‌ای برجام می‌باشد، پیش از قبل هموار دیده و این رویکرد دولت آمریکا را مجبور همراهی با جامعه بین الملل در مورد ایران خواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها