سوانح رانندگی موتورسیکلت‌سواران و بروز تصادفات در محورهای درون‌شهری و برون‌شهری استان بوشهر حوادث تلخ و مرگباری را برای راکبان این وسایل نقلیه رقم زده است به گونه‌ای که آماراین سوانح رو به افزایش است.
کد خبر: ۱۰۴۶۱۶۵
رشد نگران‌کننده سوانح موتورسیکلت‌ها در بوشهر

به گزارش جام‌جم، بنابر اعلام اداره کل پزشکی قانونی استان بوشهر آمار تلفات انسانی موتور‌سیکلت‌ها در محورهای درون‌شهری از 37نفر در سال93به 43نفر در سال 94 افزایش یافته است.

همین گزارش نشان می‌دهد افراد زیر 25 سال از گروه‌های پرخطری هستند که جان خود را در این سوانح بیشتر از دست داده‌اند. این در حالی است که براساس گزارش‌های منتشرشده از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی استان بوشهر، عواملی چون رعایت نکردن حق‌تقدم، سرعت غیرمجاز و حرکت در خلاف جهت تعیین شده بیشترین نقش را در این حوادث مرگبار داشته‌اند. موضوعی که با توجه به افزایش روزافزون استفاده شهروندان از این وسیله، ضرورت فرهنگ‌سازی و توجه به مقوله آموزش را نشان می‌دهد.

تلفات بالای موتورسواری

رئیس ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان بوشهر در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: در حوادث شهری بوشهر، تلفات و مصدومان موتورسوار بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است.

بابک کاوئیان اضافه می‌کند: تلفات موتورسواری در استان بوشهر اکنون 35 درصد است که باعث شده این استان جزو پنج استان اول کشور در تلفات باشد که این آمار نگران‌کننده است.

وی اظهارکرد: برای بهبود شاخص ایمنی در این مورد، برنامه‌ای تحت عنوان «دیده شوید تا ایمن باشید» در 25 نقطه از استان بوشهر اجرا شد که نتایج مثبتی به همراه داشت .

کاوئیان با بیان این‌که دوره آموزشی تحت عنوان «ارتقای ایمنی تردد وانت بار و ادوات کشاورزی» در بعضی مناطق خاص دومین گام در این راستا بود، می‌گوید: با توجه به خطر‌پذیر بودن دانش‌آموزان در حاشیه جاده‌های برون‌شهری و روستایی، طرح ایمن‌سازی فرهنگی 15 مدرسه و ایمن‌سازی فیزیکی 20 مدرسه در این نقاط انجام شد‌. ایمن‌سازی فرهنگی شامل آموزش و اهدای کتاب آموزشی و بسته‌های فرهنگ ایمنی به صورت نظری و عملی بوده و ایمن‌سازی فیزیکی هم شامل نصب کفشگی چشم گربه‌ای، چراغ چشمک‌زن، ترسیم خط نوشته و نصب تابلوی هشدار‌دهنده راهنمایی و رانندگی بود.

شوتی‌ها و افزایش تصادفات

این مسئول با بیان این‌که پدیده شوتی‌ها یا خودروهای قاچاق‌بر، از مهم‌ترین معضلات ترافیکی استان بوشهر در سال‌های اخیر بوده و حوادث مرگباری را رقم زده است، افزایش گشت‌های نامحسوس پلیس برای تامین امنیت جاده‌ها را ضروری می‌داند و می‌افزاید: شوتی‌ها عموما با سرعت زیاد و با چراغ خاموش در شب موجب تصادفات مرگبار خودرو در جاده‌های عمومی استان می‌شوند.

دشتستان در راس تلفات

رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور استان بوشهر نیز در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: بیشترین میزان مرگ و میر و جراحت ناشی از سوانح رانندگی در استان بوشهر مربوط به شهرستان دشتستان است.

سروان عدنان عبدی می‌افزاید: بر این اساس و برای کاهش میزان تلفات انسانی که خسارات جبران‌ناپذیری هستند و عمدتا سرپرست خانوار هستند که آسیب‌های زیاد اجتماعی را در پی دارد، برنامه‌ریزی‌های زیادی صورت گرفته است.

وی اضافه می‌کند: برگزاری کارگاه‌های آموزشی مختلف در سطح شهر و روستاها برای اقشار مختلف در چندسال اخیر به صورت مداوم با حضور کارشناسان خبره از مهم‌ترین اقدامات این نهاد بوده است‌. همچنین آموزش چهره به چهره به متقاضیان دریافت گواهینامه و نیز دارندگان موتورسیکلت‌های توقیفی در پارکینگ‌ها در حال اجراست.

علیرضا برازجانی - جام‌جم بوشهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها