سخنگوی کمیسیون فرهنگی در گفت و گو با جام جم آنلاین

مصادره آثار باستانی ایران نشانه بی منطقی آمریکاست

سخنگوی کمیسیون فرهنگی گفت: مجلس بعد از تعطیلات به بحث مصادره آثار باستانی ایران توسط دیوان عالی آمریکا ورود کرده و در این رابطه از معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگردی دعوت به عمل می آورد.
کد خبر: ۱۰۴۶۰۲۱
مصادره آثار باستانی ایران نشانه بی منطقی آمریکاست

به گزارش جام جم آنلاین؛ دادگاه عالی آمریکا قرار است مصادره اشیاء و آثار باستانی ایران در موزه های این کشور را، به عنوان غرامت برای افرادی که مدعی هستند جز بازماندگان حادثه تروریستی سال 1997به حساب می آیند، مورد بررسی قرار دهد.

در همین ارتباط احد آزادی خواه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت و گو با جام جم آنلاین اظهار داشت: اگر بخواهیم به ماهیت این موضوع بپردازیم، بررسی دیوان عالی آمریکا مبنی بر مصادره آثار باستانی کشورمان به بهانه دلجویی و جبران خسارت بازماندگان حوادث تروریستی، نشانه ای برای اثبات استبداد آمریکایی ها و بی منطقی کشورهای استکباری محسوب می شود.


وی تصمیمات دولت ایالات متحده در دست اندازی به ثروت جمهوری اسلامی ایران با هر بهانه واهی را نقض آشکار حقوق بشر بشمار آورد و افزود: دولت آمریکا در چنین روزهایی توسط ناو جنگی خود هواپیمای مسافربری ما را هدف قرار داد و بدون پرداخت ریالی غرامت حاضر به عذر خواهی هم نشد، اکنون چگونه با کمترین بهانه مصادره آثار و اشیا باستانی ما را رصد می کنند.

عضو هیات رییسه کمیسیون فرهنگی مجلس خاطر نشان کرد: بسیاری از افرادی که طبق ادعای آمریکایی ها قربانی تروریست هستند اساسا ربطی به دولت جمهوری اسلامی ایران ندارد، مثلا همسر یک تبعه آمریکایی در کشورهای عربی ربوده و سپس زندانی و کشته شده، در عین وقاحت این موضوع را به ما ربط می دهند.

آزادی خواه اقدام واشنگتن در غارت اموال ایرانیان را مخالف کنوانسیونهای بین المللی بشمار آورد و تاکید کرد: بعد از تعطیلات مجلس، کمیسیون فرهنگی حتما از رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و همچنین معاون رییس جمهور دعوت بعمل خواهد آورد تا هر گونه اقدام لازم برای جلوگیری از این امر را ترتیب دهیم.

وی تصریح کرد: از سازمان مربوطه انتظار داریم به شکل شایسته ای وارد میدان شده و جانانه از تضییع حقوق کشورمان ممانعت بعمل آورده، مجلس هم در این میان مساعدت لازم را صورت خواهد داد.

آزادی خواه در خصوص ادعای کذب دیوان عالی آمریکا که گفته برخی از این اموال مالکیت ایرانی ندارد، گفت: عقبه فرهنگی ما و تمدن اصیل ایرانی اسلامی ایران در جای جای دنیا شناخته شده است و با این گونه ابهام افکنی ها آنها راه به جایی نخواهند بود، باید سازمان میراث فرهنگی از طرق مراجع قضایی بین المللی پیگیر ماجرا باشد.

وی در مورد اینکه دولت و مسئولین چه اقدام عاجلی برای جلوگیری از مصادره اموال ایرانی در کل جهان بویژه آمریکا باید انجام دهند، ابراز داشت: سازمان های ذیربط باید طرح استرداد آثار ماندگار و میراث فرهنگی را از کشورهای هدف در دستور کار خود قرار دهند. با این وجود بازگشت این آثار که جز اموال کهن این مرز و بوم محسوب می شود به مثابه یک جشن ملی و پیروزی بزرگ برای مردم کشورمان خواهد بود که امیدواریم مسئولین در این زمینه همت لازم را به کار گیرند.

آزادی خواه در پاسخ به این سئوال که آیا کمیسیون فهرستی از اموال خارج از کشور بویژه آثار ذی قیمت و باستانی در دست دارد و تاکنون اقداماتی در جهت استرداد آنها انجام داده، خاطر نشان کرد: فهرستی تحت این عنوان در اختیار نداریم و احتمالا در سازمان مربوطه موجود باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها