گزارش اختصاصی جام‌جم از همایش مدیا اوراسیا 2017

آستانه در چهارراه فرهنگ و سیاست

پس از سه روز تبادل‌نظر و سخنرانی کارشناسان و مقامات فعلی و سابق کشورهای مختلف جهان،‌ همایش مدیا اوراسیا 2017 در آستانه پایتخت قزاقستان به کار خود پایان داد. در این همایش درباره مواردی همچون فرهنگ، محیط زیست و انرژی‌های پایدار و نیز مساله سوریه بحث شد.
کد خبر: ۱۰۴۵۲۹۶
آستانه در چهارراه فرهنگ و سیاست

به گزارش جام‌جم، همایش مدیا اوراسیا،‌ یک همایش بین‌المللی است که هر ساله در شهر آستانه برگزار می‌شود. نخستین دوره این همایش، سال 2002 با پیام نورسلطان نظربایف رئیس‌جمهور قزاقستان برگزار شد. طی 15 دوره گذشته، این رخداد توانسته جایگاه مناسبی را برای بحث و تبادل‌نظر میان کارشناسان و مقامات کشورهای مختلف جهان فراهم بیاورد و موضوعات مختلفی در زمینه‌های فرهنگی و سیاسی و اقتصادی را به بحث بگذارد.

امسال این همایش حال و هوای دیگری داشت و از چند حیث، متفاوت از دوره‌های قبلی برگزار شد. یکی از تفاوت‌ها از آن جهت بود که همایش امسال در ساختمانی تازه تاسیس که توسط معمار برجسته دنیا نورمن فاستر طراحی شده، برگزار شد. این ساختمان که به شکل یک سفینه طراحی شده، با همه امکانات، دیدگاه کشور قزاقستان را برای توسعه نشان می‌دهد. قزاق‌ها در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری‌های وسیعی در شهر آستانه پایتخت جدیدشان انجام داده‌اند. این موضوع را می‌توان در جای جای شهر دید. ساخت انواع برج‌ها و ساختمان‌های بلند با کمک معماران و مهندسان برجسته دنیا، گویای اهمیت توسعه آستانه برای قزاق‌‌هاست.

در کنار همه این مسائل، این روزها آستانه میزبان بزرگ‌‌ترین رخداد نمایشگاهی دنیا یعنی اکسپو 2017 است و بنای اصلی ساختمان اکسپو هم به دست نورمن فاستر معمار سرشناس جهان طراحی شده است. نورمن فاستر، معمار مشهور بریتانیایی است که شهرت او بیشتر به خاطر طرح گنبد مجلس ملی آلمان در برلین و بنای مشهور به خیارشور در لندن فراگیر شد. طراحی ساختمان مرکز تجارت جهانی، برج هرمیتاژ و نیز برج هرست در نیویورک و فرودگاه بین‌المللی کویت از دیگر طرح‌های اوست. با توجه به این کارنامه بیشتر می‌توان اهمیت سرمایه‌گذاری قزاق‌ها را در به‌کارگیری یکی از بزرگ‌ترین معماران جهان درک کرد.

ساختمان همایش مدیا اوراسیا دقیقا نزدیک ساختمان کروی شکل اکسپو در قلب آستانه ساخته شده و در واقع بسیاری از شرکت‌کنندگان در این همایش می‌توانند در حاشیه مراسم، از اکسپو هم دیدن کنند. هرچند دیدن اکسپو خودش به تنهایی حداقل یک روز وقت نیاز دارد.

همایش امسال مدیا اوراسیا از یک حیث دیگر نیز حائزاهمیت است. در همایش امسال بیش از 50 نفر از نمایندگان رسانه‌های مختلف جهان از مهم ترین روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها و مجلات برای پوشش همایش به آستانه سفر کردند.

با توجه به آن که انرژی‌های پایدار، محور اصلی اکسپو 2017 است، اهمیت این موضوع در همایش مدیا اوراسیا نیز مورد توجه قرار گرفت. در خلال صحبت‌های مطرح شده در همایش به خروج آمریکا از توافق‌نامه پاریس و تبعات آن نیز اشاره شد.

بحران سوریه، وجود نیروهای داعش در منطقه و نقش ایران در حل این موضوعات از دیگر موضوعاتی بود که مورد تاکید قرار گرفت. کیهان برزگر، تنها سخنران ایرانی حاضر در همایش نیز در همین زمینه با اشاره به نقش محوری ایران، از لزوم مبارزه با تروریسم سخن گفت.

ازجمله سخنرانان و کارشناسان و مقامات حاضر در این دوره از همایش می‌توان به چهره‌هایی چون داریگا نظربایف، دختر نورسلطان نظربایف (رئیس‌جمهور قزاقستان) به عنوان رئیس همایش، کیهان برزگر استژیست ایرانی، عبدالله گل رئیس‌جمهور سابق ترکیه، خوزه امانوئل باروسو رئیس سابق اتحادیه اروپا و راجندرا کومار برنده جایزه نوبل صلح اشاره کرد.

این همایش طی روزهای اول تا سوم تیر برگزار شد و در حاشیه آن،‌ خبرنگاران رسانه‌های مختلف جهان که به آستانه سفر کرده‌اند، از جاذبه‌های فرهنگی این شهر دیدن کردند. ازجمله می‌توان به بازدید خبرنگاران از مرکز اتنو اشاره کرد که در آن چادرهای سنتی و زندگی و رسم و رسوم قدیمی قزاقستان را می‌توان دید.

سجاد روشنی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها