با توجه به لایحه دولت برای خروج بخش بازرگانی از وزارت جهاد کشاورزی، لازم است به برخی موارد توجه دقیق داشته باشیم چون این موضوع بسیار حساس است و در برخی موارد تخصصی مثل محصولات کشاورزی که مستقیما با معیشت تولیدکنندگان و سفره مصرف‌کنندگان ارتباط دارد، باید کاملا کارشناسی تصمیم‌گیری کرد.
کد خبر: ۱۰۴۵۰۶۷
کاهش اختیارات وزارت جهادکشاورزی

به همین دلیل به‌طور مطلق نمی‌توان گفت لزوما بخش تجاری و بازرگانی این وزارتخانه باید به یک وزارتخانه تخصصی که کارش صرفا بازرگانی است واگذار شود یا خیر. با توجه به این که وزارت جهادکشاورزی مسئول تولید محصولات کشاورزی است باید اشراف کافی به نیاز بازار و همچنین تأمین این نیازها داشته باشد، چون با نکته‌ای به نام تولید و تقاضا سر و کار دارد.

در این زمینه تنها وزارتخانه‌ای که می‌تواند نیازسنجی دقیقی از میزان تولید محصولات کشاورزی به‌دلیل پراکندگی عرصه‌های تولیدکننده آن و همچنین تخمین نیاز بازار با توجه به سرانه‌های مصرف داشته باشد، همین وزارتخانه است،‌ زیرا پروسه تولید، تأمین و توزیع محصولات کشاورزی کار ساده و سهل‌الوصولی نیست و کاملا باید با برنامه‌ و هدفمند در این زمینه گام برداشت.

مهم‌ترین نکته‌ای که باید درنظر داشته باشیم، معادله‌ای بسیار حساس در این مجموعه یعنی یک طرف تولید و طرف دیگر تقاضاست، از این رو تخمین دقیق تولید و تقاضا می‌تواند تعیین‌کننده برنامه‌های مورد نیاز برای صادرات یا واردات باشد که اگر هر دو در یک مجموعه حضور نداشته باشند، ارتباط نامناسب هر بخش باعث ارسال سیگنال‌های اشتباه و غیرواقعی به بخشی دیگر و سیاستگذاری غیرمنطقی و خروج از تعادل خواهد شد.

البته نباید فراموش کنیم به‌دلیل کوتاه بودن دوره واگذاری مسئولیت به وزارت جهاد کشاورزی قطعا کاستی‌هایی وجود دارد که باید منطقی و کارشناسی برای رفع آنها برنامه‌ریزی کنیم به این دلیل که در همین دوره هم برخی ابزار و امکانات قانونی برای رسیدن به اهداف تعیین شده در اختیار وزارت کشاورزی نبوده است.

علی‌اکبری

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها