طرح ویژه اکران ماه مبارک رمضان با وجود تمام فراز و نشیب‌هایی که از زمان اجرایی شدن تاکنون داشته، اما به خوبی توانسته چراغ سینماها را بعد از افطار تا ساعاتی قبل از سحر روشن نگه دارد و تب و تاب اکران در ماه رمضان را که پیش از این طرح، عنوان فصل خاموش اکران به خود گرفته بود، احیا کند. طبق روال هر سال امسال هم براساس اعلام شورای صنفی نمایش، بهای بلیت فیلم‌ها از صبح تا قبل از افطار نیم‌بها و از بعد از افطار تا نیمه شب تمام‌بها اعلام شد.
کد خبر: ۱۰۴۴۳۸۲
تب‌وتاب گیشه در اکران رمضان

سینمای ایران امسال در این ماه با ترکیب متنوعی از فیلم‌ها به لحاظ مضمون و ساختار مواجه بود؛ فیلم‌های سینمایی «ویلایی‌ها»، «نهنگ عنبر 2»، «برادرم خسرو»، «تیک آف»، «آشوب» و «دو عروس» که از روزهای قبل از ماه رمضان اکران‌شان آغاز شده بود در این روزها هم به اکرانشان ادامه دادند و حتی فیلم‌هایی چون «تیک آف» و «برادرم خسرو» هم توانستند به فروشی میلیاردی برسند. با این حال، در ادامه جریان اکران، نمایش سه فیلم «تیک آف»، «آشوب» و «ویلایی‌ها» در تهران و شهرستان‌ها به پایان رسید و فیلم‌های «مادر قلب اتمی»، «زیر سقف دودی»، «رگ خواب» و «اکسیدان» جایگزین این فیلم‌ها شدند و حالا باید منتظر ماند و دید که اکران‌های تازه سینما تا چه حد در رونق گیشه این شب‌ها موثر خواهند بود.

هرچند جمع‌بندی نهایی درباره فروش فیلم‌های طرح ویژه ماه رمضان را باید به چند‌روز آینده موکول کرد، اما هیاهو و حضور پرشور و نشاط مردم جلوی در سینماها را می‌توان گواه بر گیشه نسبتا خوب سینماها در این ایام دانست.

افزایش 20 درصدی مخاطبان سینما

غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش و مدیر پخش و اکران سینماهای حوزه هنری درخصوص وضعیت گیشه فیلم‌ها در ماه رمضان امسال، به جام‌جم گفت:

آمار فروش سینماهای حوزه هنری در سال 96 حدود 20 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته. این افزایش نه‌تنها فیلم «نهنگ عنبر 2» را شامل می‌شود، بلکه فیلم‌هایی چون «ویلایی‌ها»، «برادرم خسرو» و دیگر فیلم‌ها نیز روندی رو به رشد داشتند. میزان استقبال از این فیلم‌ها در قیاس با فیلم‌هایی که در رمضان 95 اکران شدند؛ از یک رشد مثبت خبر می‌دهد. چراکه همان طور که بارها گفته‌ایم فیلم اگر به لحاظ ساختار، کارگردانی، فیلمنامه و... جذابیت داشته باشد در شرایط سخت هم که اکران شود مخاطب خودش را دارد. فروش فیلم‌های امسال هم از ابتدای ماه رمضان رضایت‌بخش بود تا نزدیکی شب‌های قدر که کمی افت کرد و با وجود فیلم‌های جدیدی که وارد چرخه اکران شدند امیدواریم روند فروش فیلم‌ها رشد یابد.

لزوم تبلیغات موثرتر برای سینما

محمد قاصداشرفی، رئیس هیات مدیره انجمن سینماداران با تاکید بر این‌که شرایط اجتماعی مردم عامل مهمی در گرایش آنها به سالن‌های سینماست، در گفت‌وگو با جام‌جم بیان کرد: طرح ویژه ماه مبارک رمضان (اکران فیلم‌ها تا ساعاتی قبل از سحر)، طرح بسیار خوب و کارآمدی است که به دفعات امتحان خود را در رونق گیشه این ماه پس داده، منتها رونق آن بستگی به چند مورد دارد.

نخست این‌که رسانه ملی و تبلیغات شهری همکاری موثرتری با اجرای آن داشته باشند و به نوعی مردم را از اجرای این طرح آگاه کنند. چون حتی امروز که دیگر در روزهای پایانی ماه رمضان هستیم، هنوز بعضی‌ها اطلاع ندارند که بلیت سینماها تا قبل از ساعت 17 نیم بهاست. ضمن این‌که امسال اولین سالی بود که نیروی انتظامی با سینماها همکاری بهینه‌ای کرد و اکران فیلم‌ها تا سحر را بلامانع دانست. در چنین شرایطی می‌طلبید که تبلیغات موثرتری برای سینما انجام شود.

مدیر سینما ماندانا خاطرنشان ساخت: من از وضعیت گیشه سینماهای دیگر اطلاعی ندارم، اما آمار فروش در سینما ماندانا که سینمایی بدنه است نسبت به همین ایام در سال گذشته کاهش یافته که از دلایل آن می‌توان به تعطیلات سالگرد رحلت امام خمینی(ره)، انتخابات و... اشاره کرد. کلیت جامعه ما تابع شرایط اجتماعی است و شرایط اجتماعی و روحی روانی مردم عامل تاثیرگذاری در گرایش یا عدم گرایش آنها به سالن‌های سینماست. ما در این ماه شرایط اجتماعی مختلفی را شاهد بودیم که همه آنها روی فروش تاثیر گذاشت. ضمن این‌که چینش اکران به گونه‌ای بود که به غیر یکی ـ دو فیلم، باقی فیلم‌ها نمی‌توانستند با مخاطب ارتباط برقرار کنند. شاید اگر فیلم‌های متنوع‌تر و مخاطب‌پسندتری اکران می‌شد، فروش فیلم‌ها هم رشد چشمگیرتری پیدا می‌کرد.

تاثیر اتفاقات محیطی بر گیشه

داوود موثقی، کارگردان و تهیه‌کننده فیلم «دو عروس» فروش فیلم‌ها در ماه رمضان را تابع تبلیغات موثر دانست و به جام‌جم گفت: بعضی فیلم‌ها مولفه‌های خاصی دارند که وضعیت فروش‌شان در هر ماهی که اکران شوند، تضمین شده است. مثل «نهنگ عنبر2» که با توجه به فروش خوبش در سری اول در هر زمانی که اکران می‌شد، مخاطب می‌رفت و آن را می‌دید. بعضی دیگر از فیلم‌ها نیز به واسطه فضای نامتعارف و شکستن هنجارها به مذاق برخی از مخاطبان خوش می‌نشیند و از آنها استقبال می‌کند. او افزود: فیلم‌هایی ازجمله فیلم من که هیچ حامی و تبلیغات کارآمدی ندارد، مسلما نمی‌تواند به فروش بالایی دست پیدا کند. ضمن این‌که در ماه رمضان امسال اتفاقات زیادی افتاد که روی فروش فیلم‌ها تاثیر گذاشت و گیشه را متزلزل کرد.

ساناز قنبری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها