ضرورت شفافیت صورت‌های مالی و کفایت ذخایر شرکت‌های بیمه برای حمایت از ذی نفعان صنعت بیمه؛ تازگی‌ها رئیس کل بیمه مرکزی بر این موضوع تاکید کرده و گفته، بیمه مرکزی ایران قصد دارد امسال، رعایت استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی (IFRS) را در صنعت بیمه اجباری کند. البته این موضوع، مختص صنعت بیمه نیست.
کد خبر: ۱۰۴۳۸۰۷
صنعت بیمه و آزمونی به نام اجرای IFRS

آبان ماه پارسال، سازمان بورس تمام شرکت‌های فعال در بازار سرمایه را به رعایت استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی (IFRS) در تهیه صورت‌های مالی ملزم و اعلام کرد در جهت افزایش شفافیت اطلاعاتی و توسعه بازار سرمایه و ارتقای جایگاه بین‌المللی این بازار، به استناد مصوبه مجمع عمومی سازمان حسابرسی در زمینه اجرای استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی (IFRS) در تهیه صورت‌های مالی، تمام بانک‌ها و موسسات اعتباری و نیز شرکت‌های بیمه ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار ـ که دوره مالی آنها از اول فروردین 95 و بعد از آن شروع می‌شود ـ ملزم به تهیه و ارائه دو مجموعه صورت‌های مالی سالانه براساس استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی (حسابرسی شده) و استانداردهای حسابداری ایران (حسابرسی شده) هستند.

در پی این موضوع، رئیس کل بیمه مرکزی، فروردین امسال به شرکت‌های بیمه تکلیف کرد رویه خود را اصلاح کنند و تاکید کرد براساس تصمیم دولت، شرکت‌های بیمه موظفند، گزارش‌های مالی خود را با استانداردهای گزارشگری مالی تطبیق دهند.

بر این اساس باید گفت، استانداردهای گزارشگری مالی بین‌المللی به مجموعه‌ای از استانداردهای حسابداری گفته می‌شود که توسط هیات استانداردهای حسابداری بین‌المللی (آی.آ.اس.بی) تدوین شده ‌است؛ این استانداردها، یک زبان جهانشمول برای شرکت‌ها به منظور ورود به عرصه تجارت جهانی به حساب می‌آید. البته برخی می‌گویند، طی کردن این فرآیند برای شرکت‌های ایرانی بدون چالش و مشکل نخواهد بود، هر چند رئیس کل بیمه مرکزی معتقد است، با توجه به آیین نامه‌های موجود در صنعت بیمه، رعایت این استانداردها چندان مشکلی در این صنعت ایجاد نمی‌کند و از این رو قرار است تا نیمه نخست امسال شرکت‌های بیمه گزارش‌های مالی خود را بر مبنای این استانداردها به بیمه مرکزی ارائه کنند و با سازمان حسابرسی نیز رایزنی‌ها و هماهنگی‌های لازم برای این کار انجام شده است.

از سوی دیگر، همان طور که اشاره شد، این تنها صنعت بیمه نیست که ملزم به شفافیت صورت‌های مالی و استانداردسازی شده است. سال گذشته در چنین روزهایی بر‌اساس ابلاغ سازمان بورس اوراق بهادار قرار شد شرکت‌های بانک و بیمه از سال 95 صورت‌های مالی خود را براساس استانداردهای بین‌المللی گزارشگری IFRS تهیه و منتشر کنند که این رخداد دست‌کم برای گروه بانکی و سهامدارانش بدون حاشیه نبود.

بر این اساس، برخی کارشناسان بر این باورند که هر چند برای اجرای این استانداردها چالش‌های زیادی پیش روست، اما سازمان‌ها و نهادهای مرتبط، ناگزیر به پیمودن این مسیر هستند و در این ارتباط، باید برخی قوانین و آیین نامه‌ها و حتی صورت‌های مالی نمونه مربوط به این موضوع تهیه و اجرایی شود.

همچنین در این زمینه لازم است حسابداران و حسابرسان در کنار دیگر نهادها از جمله متولیان بازار سرمایه و نیز شرکت‌هایی که به تهیه صورت‌های مالی بر مبنای IFRS ملزم شده‌اند، به سمت آگاهی و آگاهی رساندن از نحوه به کار‌گیری شرایط استفاده از استاندارد IFRS برای خود و مخاطبانشان حرکت کنند و در این ارتباط، فرهنگسازی مناسبی صورت گیرد تا به این وسیله، شاهد افزایش شفافیت تمام فعالیت‌ها و عملیات حسابداری و مالی واحد تجاری و نیز بانک‌ها و بیمه‌ها باشیم.

مهدی حاجی‌وند

کارشناس بازار سرمایه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها