در حالی که هنوز زخم کشته شدن بیش از 40 کارگر معدن یورت استان گلستان التیام نیافته است،آن‌سوتر و در مرکز کشور و این‌بار در استان کرمان، مشکلات کارگران معادن این استان می‌رود که مساله‌ساز شود.
کد خبر: ۱۰۴۲۲۰۶
چالش بی‌پایان در معادن جنوب کرمان

به گزارش جام‌جم، بسیاری از معدنچیان معادن زغال‌سنگ شهرستان‌های کوهبنان و زرند در کرمان در معرض خطر قرار دارند؛ هم خطر ایمنی و هم خطر معیشتی. به گونه‌ای که اگر برای بهبود وضعیت آنان فکری نشود، ممکن است خدای ناکرده حادثه‌ای چون یورت، این بار در استان کرمان رقم بخورد و نوشدارو بعد مرگ سهراب هم التیام‌بخش زخم‌های حاصله نباشد.

بر این اساس، در حال حاضر وضعیت ایمنی در معادن زغال‌سنگ استان کرمان در شرایط نامناسبی قرار دارد و اکثر ماشین آلات و تجهیزات در حال استفاده در معادن زغال‌سنگ، کهنه و مستهلک و از نظر فنی و استاندارد ایمنی برای استفاده مجاز نیست. در واقع در این معادن از تجهیزات بهره‌برداری دهه 40 شمسی استفاده می‌کنند که حوادث غیرمنتظره‌ای را رقم زده است.

این در حالی است که بهره‌برداران معادن زغال‌سنگ مدعی‌‌اند به‌دلیل مشکلات مالی قادر به خرید تجهیزات ایمنی جدید نیستند.

بنا به گفته کارگران این معادن، آنها حتی گاهی با کلاه‌های ایمنی شکسته و به هنگام خاموش بودن دستگاه‌های تهویه معادن که برای کاهش هزینه‌های برق، خاموش می‌شود در اعماق آنجا کار می‌کنند؛ این در حالی است که معادن زغال‌سنگ به‌دلیل زیرزمینی و گازخیز بودن، همانند انبار باروتی اند که با کوچک‌ترین سهل‌انگاری آماده وقوع انفجار است .

جام‌جم در 17خرداد جاری در گزارش مفصلی نسبت به وضعیت کارگران معادن زغال‌سنگ جنوب کرمان هشدار داد وپس از چاپ گزارش نیز بسیاری از کارگران این معادن و خانواده‌هایشان با روزنامه تماس گرفته و بخشی از آنچه را بر آنها می‌رود بازگو کردند که منتشرهم شد. از مسئولان و دستگاه‌های متنوعی که رسیدگی به وضعیت معادن به‌عهده آنهاست، صدایی درنیامد؛ دستگاه‌هایی چون ایمیدرو و وزارت صنایع و معادن، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان تامین اجتماعی، استانداری کرمان و... .

ظاهرا قرار است اقدام بموقع مسئولان در این‌گونه موارد کیمیا باشد و فقط باید فاجعه‌ای مانند معدن یورت رخ دهد و افکار عمومی جریحه‌دار شود تا مدیران مربوط به فکر چاره بیفتند و از اقدامات لازم سخن بگویند. اقداماتی که زمان اجرای آن برای معادن جنوب کرمان، الان است که نشانه‌های بروز فاجعه در حال آشکار شدن است نه زمانی که تیر از چله دررفت وخدای ناکرده فاجعه‌ای به‌وقوع پیوست.

حکمت قاسم‌خانی - جام‌جم کرمان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها