نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرد:

آمریکا به تعهدات خود عمل کند/ مذاکره برای فروش مازاد آب سنگین

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی اتمی با اعلام حمایت اکثر کشورهای عضو شورای حکام از ادامه اجرای برجام گفت: اجرای تعهدات برجام توسط آمریکا تاکنون برای ایران پذیرفتنی نبوده و نیست و آمریکا باید به تعهدات خود عمل کند.
کد خبر: ۱۰۴۱۵۹۵
آمریکا به تعهدات خود عمل کند/ مذاکره برای فروش مازاد آب سنگین

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، رضا نجفی پس از پایان جلسه صبح چهارشنبه شورای حکام آژانس در گفتگو با خبرنگاران گفت: موضوع ایران در این جلسه شورای حکام نسبت به جلسات قبلی به صورت خیلی کوتاه بحث شد و تقریبا یک ساعت طول کشید و این نشان می دهد که بحث اجرای برجام در ایران به سهولت پیش می رود و مشکل خاصی نیست.

سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: ما در بیانیه خودمان ابتدا از کشورهایی که درباره واقعه تروریستی اخیر (17 خرداد) ابراز همدری و به سفارت های ما مراجعه کرده بودند، تشکر کردیم.

نجفی افزود: اعلام کردیم که برنامه هسته ای ایران در چارچوب برجام ادامه دارد و گزارش آژانس نشان می دهد، ایران تمام تعهدات خودش را اجرا کرده اما تاکید کردیم که تداوم برجام و پایداری آن منوط به اجرای متقابل و کامل تمام تعهدات توسط کشورهای 1+5 است و اعلام کردیم که اجرای تعهدات برجام توسط آمریکا تاکنون برای ایران پذیرفتنی نبوده و نیست و آمریکا باید به تعهدات خود عمل کند.

ادعای رژیم صهیونیستی و پاسخ ایران

سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی افزود: اکثریت کشورها از ادامه اجرای برجام و از تلاش های آژانس حمایت کردند؛ البته موضوعی درباره تفسیر بخشی از برجام توسط یکی از هیات ها مطرح شد که هیات های دیگر پاسخ دادند و ما هم تاکید کردیم که تفسیر مفاد برجام فقط بر عهده اعضای کمیسیون مشترک نظارت بر برجام است و در جلسه شورای حکام نباید این بحث صورت بگیرد.

وی توضیح داد: رژیم صهیونیستی در بیانیه اش ادعایی مطرح کرد که ما پاسخش را دادیم و تاکید کردیم رژیمی که بطور مخفیانه در حال توسعه سلاح هسته ای است، در جایگاهی نیست که بتواند درباره کشورهای عضو آژانس صحبت کند و سلاح هسته ای و برنامه هسته ای رژیم صهیونیستی مهمترین خطر برای صلح و امنیت بین المللی است.

مذاکره برای فروش مازاد آب سنگین

نجفی در ارتباط با فروش مقداری از ذخایر آب سنگین ایران گفت: موضوع فروش آب سنگین در برجام آمده است و اگر ایران اضافه بر 130کیلوگرم آب سنگین ذخیره داشته باشد موظف است آن را به بازار بین المللی ارائه کند البته قیمت پیشنهادی خریداران باید مورد قبول ایران هم باشد.

سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی افزود: در گذشته به همین منوال عمل می شده و ما آب سنگین اضافی را بسته بندی می کردیم و در عین حال که در حال مذاکره با خریداران بالقوه بودم آن را برای ارسال به مقصد آماده می کردیم. در گذشته این امر رخ داده و ما دهها تن آب سنگین را فروختیم و به کشورهای مقصد صادر کردیم وچون بخشی از این صادرات به آمریکا بود و ما رابطه دیپلماتیک نداریم، مواد را بسته بندی و به کشور عمان به عنوان واسطه فرستادیم.

نجفی تاکید کرد: اکنون هم در حال مذاکره با خریداران بالقوه هستیم و به محض اینکه نتیجه مذاکرات منجر به عقد قرارداد بشود آب سنگین اضافی به کشورهای مقصد فروخته خواهد شد. اطلاعات مربوط به مقصد و زمان جزو اطلاعات پادمانی ومحرمانه است و نمی توانیم آن را افشا کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها