دانشمندان با تمرکز بر شیوه‌های درون‌نگری به دنبال درمان اوتیسم و اسکیزوفرنی هستند

به صدای دلت گوش کن

افرادی که آگاهی بیشتری نسبت به ضربان قلب خود دارند، بهتر می‌توانند احساسات دیگران را تشخیص دهند. افزون بر این، بهبود این توانایی احتمالا برای افراد گرفتار اوتیسم و اسکیزوفرنی سودمند است. آیا می‌توانید ضربان قلب خود را بدون گرفتن نبض خود احساس کنید؟ آیا احساس تشنگی، گرسنگی و درد را بخوبی درک می‌کنید؟ این توانایی را در روان‌شناسی، درون‌نگری (introception) می‌نامند. سال‌هاست روان‌شناسان بر این باورند که برای درک بهتر احساسات دیگران، ابتدا باید بتوانیم حالت‌های درونی بدن خود را بخوبی درک کنیم.
کد خبر: ۱۰۴۱۲۱۶
به صدای دلت گوش کن

فرض کنید، یک سگ وحشی با سرعت زیاد به سوی شما می‌دود. در این صورت، می‌توانید افزایش سرعت ضربان قلب و عرق کردن ناگهانی بدن را حس کنید. با وجود این، برخی افراد که در زمینه توانایی درون‌نگری دچار مشکل هستند، نمی‌توانند هیجان‌هایی از این دست را بخوبی درک کنند.

پژوهشگران بر این باورند که درون‌نگری یا همان آگاهی داشتن از احساسات درونی،‌ صرفا برای بقای خودمان کاربرد ندارد و در واقع، نقش مهمی در درک واکنش دیگران در برابرمان و حتی خواندن ذهن آنها دارد. اگر نتوانیم احساسات خود را تشخیص دهیم، در درک احساس‌ها و هیجان‌های دیگران نیز ناتوان خواهیم بود.

مدتی پیش، تیمی پژوهشی در دانشگاه آکسفورد از 72 شرکت‌کننده خواست، تعداد ضربان قلب خود در یک دقیقه را بدون گرفتن نبض بشمارند. گفتنی است، این اقدام شیوه‌ای برای اندازه‌گیری میزان درون‌نگری فرد است. هر قدر این عدد به مقدار واقعی ضربان قلب نزدیک‌تر باشد، درون‌نگری فرد نیز بیشتر خواهد بود. سپس از این افراد خواسته شد، فیلم‌هایی را که دربردارنده گفت‌وگو و تعامل اجتماعی بین افراد دیگر بود، تماشا کنند و پس از تماشای هر کلیپ،‌ به چند پرسش چندگزینه‌ای پاسخ دهند. هدف از این پرسش‌ها، ارزیابی برداشت این افراد از حالت ذهنی افراد حاضر در آن فیلم‌ها بود. برای نمونه در یکی از این کلیپ‌ها، مردی سعی می‌کرد، توجه فردی دیگر را به خود جلب کند، در حالی که فرد دوم علاقه چندانی به این رابطه دوستانه نشان نمی‌داد. بررسی پاسخ‌های داده شده نشان می‌داد، ‌افرادی که از درون‌نگری بیشتری برخوردار بودند، بهتر می‌توانستند احساسات و حالت‌های درونی شخصیت‌های حاضر در فیلم را ارزیابی کنند و حس همدلی در آنها بیشتر از سایرین بود. جالب اینجا بود که این افراد نمی‌توانستند فکری را که در ذهن شخصیت‌های فیلم بود، حدس بزنند. به کلامی دیگر، درون‌نگری می‌توانست برای درک احساسات (و نه افکار) دیگران کاربرد داشته باشد،‌ اما این یافته چه دستاوردهایی می‌تواند برایمان داشته باشد؟

افراد مبتلا به برخی اختلالات و بیماری‌ها نظیر اوتیسم و اسکیزوفرنی در زمینه درون‌نگری دچار مشکل هستند. شاید بهره‌گیری از شیوه‌های مختلف برای افزایش درون‌نگری بتواند به این افراد برای کاهش علائم ناشی از بیماری کمک کند. برای نمونه، شواهدی علمی در دست است که نشان می‌دهد،‌ نگاه کردن به خود در آینه می‌تواند به افزایش درون‌نگری بینجامد.

به هر حال تردیدی نیست که این مبحث، حوزه جدیدی است که باید کار بیشتری در آن انجام شود و شاید در آینده بتوانیم به شیوه‌هایی کاربردی و موثر برای افزایش درون‌نگری و درک احساسات دیگران دست یابیم.

منبع: New Scientist

مترجم: صالح سپهری‌فر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها