موسسات خیریه در تمام جوامع از جمله جامعه ایران حاصل اراده مردمی در رفع یک معضل اجتماعی هستند و میزان موفقیت این موسسات به میزان روحیه مشارکت مردم در حل معضل مربوط است. علاوه بر آن، افزایش روحیه نیکوکاری در جامعه به این نکته مهم می‌انجامد که مردم فکر نمی‌کنند باید برای حل آسیب‌ها همواره چشم امید به دولت داشته باشند و این فرهنگ میان مردم جا می‌افتد که خود به عنوان شهروند، وظیفه مهمی در کمک و رفع بحران‌ها دارند و دولت تنها مسئول این موضاعات نیست.
کد خبر: ۱۰۴۰۷۸۰
خیریه‌ها در حفظ خوشنامی وسواس به خرج دهند

همچنین ارتقای فرهنگ نیکوکاری در جامعه به میزان درستکاری و شفافیت موسسات خیریه مربوط است. این موسسات باید در حفظ خوشنامی وسواس به خرج دهند و نگهداری از اعتماد مردم را بر هر چیز ارجح بدانند. در کنار آن می‌توان انتظار کمک‌های دولتی نیز داشت و همچنین از افرادی که مشتاق مشارکت شخصی هستند، غافل نماند.

ترویج فرهنگ نیکوکاری البته این روزها بیش از سال‌های قبل در جامعه به چشم می‌خورد، اما نیاز به افزایش این فرهنگ و افزایش موسسات همواره احساس می‌شود و نیاز به این که مردم بیش از پیش خود را در روحیه کمک دهی به همنوع سهیم بدانند، تنها به جامعه‌ای خاص تعلق ندارد.

لازم است مردم خواسته‌های همنوع خود را درک کنند و میزان توانمندی افراد را ببینند و به نوعی می‌توان از افزایش نیکوکاری به عنوان گسترش دگرخواهی در جامعه نیز نام برد. این در حالی است که نیکوکاری با فقیرپروری متفاوت است. در شرایطی که دولتمردان مسئول سامان دادن به مسائل اقتصادی هستند، مردم می‌توانند به عنوان نیروی موثر با گسترش دگرخواهی از آسیب‌های ناشی از فقر جلوگیری کنند.

بسیاری از افراد خیر در جامعه فعلی ما وجود دارند که نیازی به معرفی ندارند، چرا که خود مایل به ذکر نام نیستند؛ اما انعکاس خدمات این افراد در جامعه ماندگار است و چه بسا اگر روزی تمایل به معرفی داشته باشند به انگیزه دیگران برای کمک‌رسانی تبدیل شوند. این روزها همچنین تعداد بانوان نیکوکار کم از مردان نیست و گاه حتی نام بانوان بیشتر از نام مردان شنیده می‌شود. زنانی که گاه مادران معظم شهدا هستند و اولین گام نیکوکاری را با تقدیم فرزند در راه وطن برداشته‌اند و گاه حتی ثروتمند نیستند، با این حال از کمک دریغ ندارند و این افراد به‌طور حتم مروجان نیکوکاری در جامعه خواهند بود.

سعیده قدس

بنیانگذار موسسه خیریه محک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها