هیچ مشکلی مانند مشکل در جعبه‌دنده باعث نگرانی دارنگان خودروها نمی شود. در بهترین حالت بسیار آزار دهنده هستند و در بدترین حالت، رفع مشکل هزینه ی زیادی دارد.
کد خبر: ۱۰۴۰۶۳۲
١٠ مشکل جعبه‌دنده که نباید نادیده گرفته شود

به گزارش جام جم آنلاین از دنده6، تعمیر و نگه داری درست از خودرو بهترین راه برای جلوگیری از ایجاد مشکل در سیستم انتقال قدرت است، اما در واقع، اگر شما یک خودرو را برای مدت طولانی دارید و یا اینکه یک خودروی قدیمی خریداری کرده اید، دیر یا زود خودروی شما دچار مشکل سیستم انتقال قدرت خواهد شد.

اگر مشکلات جعبه‌دنده رفع نشوند به ناچار بدتر می شوند. در ادامه ی این متن نشانه های اولیه ای است که در صورت مشاهده ی این نشانه ها حتماً باید به تعمیرگاه مراجعه کنید.

١- روشن شدن چراغ چک موتور: روشن شدن چراغ چک موتور نشانه ی اولیه ای است که چیزی درست کار نمی کند و می تواند چند مشکل متعدد باشد که یکی از آنها مشکل در سیستم انتقال قدرت است. سنسورهایی در خودرو وجود دارند که اگر مشکلی در خودرو به وجود بیاید به کامپیوتر خودرو اطلاع می دهند. یک سری از این سنسورها در سیستم انتقال قدرت وجود دارند. این سنسورها می توانند کوچکترین و کمترین لرزش را که حتی ممکن است شما متوجه آن نشوید را شناسایی کنند. هرگز فرض نکنید که چراغ چک موتور بی دلیل روشن شده است.

٢-صدای مانند ناله یا زوزه: ممکن است تشخیص صدای جعبه‌دنده سخت باشد، اما در بیشتر اوقات صدای ناله، زوزه و یا وز وز می دهد. اگر صدایی می شنوید که برایتان ناآشنا است و قبلاً نشنیده اید، بهتر است هرچه زودتر به یک تعمیرگاه مراجعه کنید.

٣-تکان های خودرو: خودروی شما نباید بلرزد و تکان های شدید داشته باشد. تمام این ها نشانه های اولیه ی وجود مشکل در سیستم انتقال قدرت است. در جعبه‌دنده های دستی، اگر تعویض دنده به سختی انجام شود مهم ترین نشانه ی وجود مشکل در سیستم انتقال قدرت است. همچنین می تواند نشان دهنده ی خرابی کلاچ نیز باشد. در جعبه‌دنده های خودکار، زمانی که شتاب می گیرید تعویض دنده به سختی انجام می شود.

٤- سر و صدا زمانی که خودرو خلاص است: اگر زمانی که دنده در حالت خلاص است صداهای عجیبی می شنوید، مشکل می تواند فقط کم بودن یا کثیفی واسکازین سیستم انتقال قدرت باشد. و یا اینکه قسمتی از سیستم انتقال قدرت فرسوده شده است، مانند: بلبرینگ، زنجیر دنده ی عقب و یا دندانه ها.

٥-مکث: اگر خودرو در زمان تعویض دنده دچار مکث می شود، این مشکل معمولاً به کلاچ ربط دارد. اما اگر حس کردید که تعویض دنده در خودرو به نرمی انجام نمی شود این مسئله می تواند نشانه ی وجود مشکل در سیستم انتقال قدرت باشد.

٦- نشت واسکازین: نشتی واسکازین، یکی از نشانه های وجود مشکل در سیستم انتقال قدرت است و هرگز نباید نادیده گرفته شود. اگر این نشتی ادامه پیدا کند، ممکن است آسیب جبران ناپذیری به سیستم انتقال قدرت وارد کند. تشخیص نشتی واسکازین بسیار راحت است. این مایع قرمز رنگ و شفاف است و اگر در خودرو همه چیز به درستی کار کند بوی شیرینی دارد. اگر این مایع رنگ تیره ای دارد یا بوی سوخته می دهد، یک مکانیک باید آن را تعویض کند و از واسکازین نو استفاده کند.

٧-تعویض دنده انجام نشود: این مشکل نیز می تواند به واسکازین ربط داشته باشد، بنابراین واسکازین را چک کنید و مطمئن شوید که اندازه ی آن به میزان کافی است. این مشکل می تواند به کلاچ، کابل شیفت و یا سیستم کامپیوتر ربط داشته باشد.

٨-بوی سوختگی: بدیهی است که اگر در خودرو متوجه بوی سوختگی شدید باید هرچه زودتر اقدام کنید و مشکل را تشخیص دهید. ممکن است خودرو آتش گرفته باشد و یا اینکه عامل دیگری باعث این بو شده باشد. یکی از شایع ترین عوامل بوی سوختگی در خودرو بیش از اندازه گرم شدن واسکازین است. واسکازین کثیف قسمت های مختلف سیستم انتقال قدرت را روغن کاری شده نمی کند و باعث می شود بخش های مختلف سیستم انتقال قدرت آسیب ببینند. اگر شما با خودرویی که این مشکل را دارد به رانندگی کردن ادامه دهید در نهایت آسیب های جبران ناپذیری به سیستم انتقال قدرت خودرو وارد می کنید.

٩- کلاچ بکسواد می کند: اگر خودروی شما دارای سیستم انتقال قدرت دستی و متوجه می شوید که کلاچ بکسواد می کند این اتفاق به این دلیل می افتد که زمانی که شما پدال کلاچ را فشار می دهید، صفحه کلاچ و فلاویل درگیر هستند. کلاچ همچنان در حال چرخش است و تعویض دنده سخت و یا حتی غیر ممکن خواهد بود.

١٠-تعویض ناخودآگاه دنده ها: دنده ی خودرو باید تا زمانی که آن را تغییر نداده اید در یک دنده ثابت بماند (در جعبه‌دنده دستی) و یا اینکه کامپیوتر این کار را انجام دهد(در جعبه‌دنده خودکار). اگر سیستم انتقال قدرت در جعبه‌دنده دستی بدون دخالت شما دنده را عوض می کند و یا در جعبه‌دنده خودکار به طور ناگهانی دنده به حالت خلاص می رود، هرچه زودتر به یک تعمیرگاه مراجعه کنید. این مشکل بسیار خطرناک است، زیرا می تواند باعث بروز تصادف شود. این نشانه ی وجود مشکل در قطعه ای است که بین دنده ها ارتباط برقرار می کند. بنابراین اگر خودروی شما این مشکل را دارد هرچه زودتر مشکل را بر طرف کنید. از میان تمام مشکلاتی که در این مقاله گفته شد این مورد می تواند باعث مرگ شما شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها