گفت‌وگو با علیرضا افتخاری، خواننده

دنیا باید به زیارت خاک ایران بیاید

گفت‌وگو با ابراهیم حقیقی، گرافیست

اینترنت، دانشجوها را تنبل کرده است

ساخت تیتراژ فیلم‌هایی مانند شهرموش‌ها، نرگس، روسری آبی، گیلانه، دختری با کفش‌های کتانی، من ترانه 15 سال دارم، ساخت تیتراژ سریال‌هایی مانند شما و سیما، سرنخ، شب دهم، کیف انگلیسی، مدار صفر درجه، طراحی صحنه سریال‌های سربداران و سلطان و شبان و طراحی لوگوی جشنواره فیلم فجر تنها بخشی از کارنامه پربار ابراهیم حقیقی است.
کد خبر: ۱۰۴۰۶۱۷
اینترنت، دانشجوها را تنبل کرده است

او می‌گوید کار کردن و بیشتر کار کردن در جهت چیزی که فرد به آن اعتقاد دارد و به خاطرش زندگی می‌کند، مهم‌ترین ویژگی حضور فرد در یک جامعه و یک کشور است.

این گرافیست از آن دست افرادی است که می‌گوید هرچه جلوتر می‌آییم دانشجویان راحت‌طلب‌تر می‌شوند و اینترنت را عامل تنبلی دانشجویان می‌داند. مشروح گفت‌وگو با این گرافیست و طراح را در ادامه می‌خوانید.

قصد ندارید نمایشگاهی از آثارتان برپا کنید؟

برای آذرماه یک نمایشگاه برپا می‌کنم.

کارهای جدیدتان هست یا کارهای همه ادوار شما؟

نه، کارهای جدیدم هست روی شعرهای نیما که در گالری گلستان برگزار می‌شود.

نسل شما نسلی بود که چهره‌های شاخصی در عرصه گرافیک مانند شما پرورش یافتند. برای نسل جوان‌تر این سوال مطرح می‌شود که چطور می‌تواند مانند شما به شهرت برسد؟

من تمایلی به دانستن دلیل شهرت ندارم. شهرت می‌تواند از امر منفی هم باشد. بسیاری افراد ممکن است حتی کارهای ناپسند کنند، اما مشهور شوند. این‌که آدم شناخته شود یا کارش شناخته شود را در کار کردن می‌دانم. کار کردن و بیشتر کار کردن در جهت چیزی که فرد به آن اعتقاد دارد و به خاطرش زندگی می‌کند، مهم‌ترین ویژگی حضور فرد در یک جامعه و یک کشور است.

چقدر خانواده را در موفقیت‌هایتان موثر می‌دانید؟

من به کودکی خودم که رجوع می‌کنم، قطعا تشویق‌های مادرم برای درک آنچه را درست‌تر بوده، خیلی موثر می‌دانم. او پول توجیبی‌های مرا افزوده بود، چون می‌دانست کتاب می‌خوانم و کتاب می‌خرم. من پول توجیبی برای خرید ساندویچ‌های مدرسه را پای کتاب می‌دادم. وقتی در عالم کودکی نقاشی می‌کردم، مادرم برعکس خیلی‌ها نمی‌گفت کار نادرستی می‌کنم. او درک کرده بود وقتی نقاشی می‌کنم، بهتر است راهش را برایم هموار کند.

شما هم از همین شیوه تربیت درباره فرزندانتان استفاده کردید؟

دقیقا، این بسیار موثر است. محصول ما در بزرگسالی متعلق به تربیت کودکی ماست.

چند فرزند دارید؟

یک فرزند دارم.

ایشان هم هنرمند هستند؟

بله کار فیلمسازی می‌کنند.

با توجه به این‌که شما سال‌ها سابقه تدریس دارید، کار جوان‌ها را چطور ارزیابی می‌کنید؟

من چند سالی است تدریس ندارم. بعد از 30 سال تدریس، دیگر فرصتی نداشتم و ترجیح می‌دهم به کارهای خودم برسم. اما به دلیل شکل زمانه یا هر چیز دیگر، هر چه جلو آمدیم دانشجویان راحت‌طلب‌تر و سهل‌انگارتر شدند. این تقصیر چند چیز است. یکی اینترنت دم‌دستی آسان است که آنها را تنبل کرده و باعث شده دانشجویان پژوهش نکنند و تصور می‌کنند با یک کلیک همه چیز در دستشان است. از طرفی تقصیر ماست که شیوه آموزش هنر بد شده که به دانشجو تکلیف می‌دهد و هفته بعد از او کار می‌خواهد و بچه‌ها نیز کنار هم کار نمی‌کنند. این یک نقیصه است. در هنر همه باید در کارگاه کنار هم کار و به دست هم نگاه کنند. اینها اسباب تنبلی روحی و رفتاری شده است.

با این همه مشغله ورزش هم می‌کنید؟

اگر فرصت پیاده روی داشته باشم، حتما این کار را می‌کنم، وگرنه مثل همه مبتلایان عصر حاضر در آپارتمان‌ها روی تردمیل راه می‌روم.

سجاد روشنی - دبیر صفحه آخر جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها