دنیای اطراف ما را انواع مختلف خودرو احاطه کرده‌ که سازندگانشان برای هریک نامی انتخاب کرده‌اند.
کد خبر: ۱۰۳۹۳۵۰
نامی برازنده برای خودروهای امروزی +عکس

برای خیلی از مردم فلسفه نامگذاری خودروها با پرسش‌هایی همراه است و همواره در جست‌وجوی آن هستند تا بدانند خودروسازان برای نامگذاری محصولات خود چه معیارهایی را در نظر می‌گیرند.

در ادامه با تاریخچه «نام‌گذاری » و «مدل‌گذاری» تعدادی از خودروهای معتبر جهانی و داخلی آشنا می‌شویم.

مرسدس بنز

اوایل قرن 19 میلادی، امیل جلینک که نماینده فروش محصولات بنز بود با تعدادی از محصولات این شرکت وارد مسابقات اتومبیلرانی نایس ویک اتریش شد.

امیل نام دختر 10 ساله خود که مرسدس بود را برای این خودروها در نظر گرفت و از قضا در طول این مسابقات خودروهای تولید شده بنز توانستند مقام‌های خوبی را به دست بیاورند و در کانون توجه علاقه‌مندان قرار گرفتند.

مشتریانی که امیل با آنها سر و کار داشت، به دنبال خودروهایی با سرعت و قدرت بیشتر بودند و نتیجه این مسابقات باعث شد تا نام مرسدس با اقبال مواجه شده و طیف وسیعی را با خود همراه کند.

BMW

شرکت خودروساز BMW به دلیل اهمیتی که به موتور محصولات خود می‌داد در ابتدا از حجم موتور برای نامگذاری تولیدات خود استفاده می‌کرد.

مانند بی‌ام‌و 2002 و 2800 که دارای حجم موتور 2002 و 2800 سی‌سی بودند، اما با پیشرفت و متنوع شدن محصولات این شرکت طراحان تلاش کردند تا در روش نامگذاری تجدیدنظر کنند.

آنها حجم موتور را به یک عدد دو رقمی تبدیل کرده و همزمان از حروف لاتین در کنار آنها نیز استفاده کردند. کلمه i که به معنی استفاده از سیستم انژکتور و حروفی دیگر همچون L به معنی اتاق بزرگ.

در بعضی از مدل‌ها نیز کلمه X به کار برده می‌شود که نشان‌دهنده چهارچرخ متحرک بودن این سری محصولات و SUV بودن آنهاست که غالبا شاهد وجود یک عدد در کنار آن نیز هستیم که نشان‌دهنده تناسب اتاق آنها با یکدیگر است، به این شکل که X3 دارای اتاق و جثه کوچک‌تری نسبت به X4 است.

از آنجا که محصولات این شرکت دارای سری‌های متفاوتی است استفاده از اعداد 3، 4، 5 و... در کنار سایر اعداد و حروف نشان‌دهنده سری ساخت محصول مورد نظر نیز می‌باشد.

با شرحی که گذشت اکنون با دیدن یک خودروی بی‌ام‌و530i متوجه می‌شویم که این خودرو از سری 5 و دارای یک موتور 3000 سی‌سی و مجهز به سیستم سوخـــت‌رســان انژکتور است.

نیسان قشقایی

نیسان موتور ژاپن که سابقه طولانی در طراحی و ساخت خودرو دارد و در سال 1933 میلادی تاسیس شده در سال 2007 یکی از نمونه‌هـای SUV خود را رونمایی کرد.

بلافاصله پس از رونمایی این خودرو نگاه‌ها به سمت یکی از ایلات کوچ‌نشین ایرانی یعنی «قشقایی» افتاد.

پس از آن بود که نگاه کارشناسانه طراحان نیسان بیش از پیش نمود پیدا کرد؛ زمانی که سختکوشی مردمان این ایل بر سر زبان‌ها افتاد و منتقدان پرقدرت بودن و کم‌استهلاک بودن را نیز به این خودرو افزودند.

پژو

شرکت پژو که نامش را از خانواده موسسش ـ پژو‌ـ وام گرفته فعالیت خود را از اوایل قرن 18 میلادی آغاز کرده است.

جالب است بدانید که اولین خودروی تولیدی پژو سه چرخ بوده! همچنین این کمپانی اولین خودروسازی است که از چرخ‌های لاستیک‌دار در محصولات خود استفاده کرده؛ اتفاقی که آن زمان اصلا مرسوم نبود.

این شرکت مطرح خودروساز برای نامگذاری محصولات خود از روش آسان به‌کارگیری اعداد استفاده کرده است.

به این شکل که رقم سمت چپ محصولات پژو نشانه اندازه و حجم اتاق می‌باشد. یعنی خودروی 205 از 305 کوچک‌تر و 305 نیز از 405 کوچک‌تر است.

رقم سمت راست نیز گویای تکنولوژی به کار گرفته شده در ساخت محصولات این شرکت است. به عنوان مثال 206 از نمونه 205 جدیدتر و دارای تکنولوژی به‌روزتری است.

نامگذاری خودروهای وطنی

با نگاه به نام‌هایی که برای محصولات داخل کشور انتخاب شده‌اند درمی‌یابیم که خودروسازان داخلی بیشتر از اسامی خاص برای محصولاتشان استفاده می‌کنند.

سرآغاز آن نیز به انتخاب نام «پیکان» بازمی‌گردد. احمد خرمی، بنیانگذار ایران خودرو اولین بار تلاش کرد «آرو» را برای محصول جدیدش به کار ببرد؛ اما پس آن که از آن استقبال نشد «پیکان» را از میان سه کلمه «تیر»، «پیکان» و «خدنگ» برگزید. پس از آن، اتفاق مهمی که سال‌ها بعد رخ داد طراحی و ساخت خودرویی بود که واژه «ملی» را نیز با خود به همراه داشت.

طراحان ایران‌خودرو نام «سمند» را برگزیدند تا این اسب سرکش زردرنگ قید شده در ادبیات ایران به نمادی برای استقلال و خودکفایی صنعت خودروسازی ایران تبدیل شود. ایران‌خودرویی‌ها برای محصولی نه‌چندان جدید، اما چندوجهی که ظاهری شبیه پژو 405 و باطنی وام‌گرفته از پیکان داشت نیز نام «روآ» به معنی رونده انتخاب کردند.

«پارس» که نام یک قوم ایرانی ساکن در جنوب کشور بود برای نسل جدید پژو 405 انتخاب شد و لوگان90 نیز «تندر 90» نام گرفت که به معنای رعد، غرش ابر و آسمانخراش بود.

اما پرتیراژترین خودروی کشور که هدیه کره‌جنوبی است در ابتدا با نام‌های «نسیم» به معنی باد خنک و ملایم برای نمونه هاچ‌بک و «صبا» به معنی بادی که از سمت شرق می‌و‌زد برای نمونه صندوق‌دار به خریداران عرضه شد.

آخرین محصول تولید شده گروه سایپا نیز که در ابتدا قرار بود با نام مینیاتور به بازار عرضه شود «تیبا» به معنای آهو نام گرفت که در فرهنگ فارسی تداعی‌کننده زیبایی و سرعت است.

شرکت پارس‌خودرو نیز که نخواست از این میدان عقب بماند نام یکی از محصولات خود را «سرانزا» گذاشت که برگرفته از نام روستایی در حوالی خراسان بود.

همچنین «رونیز» را که درواقع نام یکی از روستاهای حوالی شیراز می‌باشد را برای یکی دیگر از سری محصولاتش در نظر گرفت.

محمدرضا نجفی شاهکوهی - روزنامه‌نگار

ضمیمه چمدان جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها